Triumph 900 T400 "Steamer"

De inmiddels mooi gepoetste T400 in Britisch Racing Green van Malie ;)
full
 
Ik kom maandag langs Blom in Leusden, zal wel 2 kaarten mee nemen, voor een Tshirtje , ik denk dan ik er die zaterdag wel ff langs ga, als het een beetje weer is tenminste :Y
 
Laatst bewerkt:
Heren ik heb een probleempje.

Mijn Tiger is top, heb hem voor een goed bedrag kunnen kopen maar er moest het nodige aan gebeuren.
Dat is ook allemaal gebeurd, heb zelfs stalenremleidingen gemonteerd dus bijna alles werkt top.

Toen ik de Tijger kocht was er een soort tikkend geluid, ik ging er vanuit dat de kleppen gesteld moesten worden.
Maar na controle van de klepspelling bleek dat niet het geval.
Dus dacht ik aan de DAR ratel, dat klopte ook en is opgelost maar dat veroorzaakte niet dit tikken in het blok?????
Mijn volgende gedachte was de NAKS maar zo te horen komt het daar niet vandaan.

Hij is een paar keer voor dingetjes naar de Triumph dealer geweest en hoewel ze prima werk leveren hebben ze de ratel niet opgemerkt lijkt het wel?
Ze hebben keurig gedaan wat afgesproken is maar niet verder gekeken of geluisterd naar het tikken/ratelen.
Op mijn vraag wat het kan veroorzaken werd eigenlijk een beetje geantwoord "in een Engels blok hoor je altijd wel wat".

Het tikken/ratelen loopt synchroon met het blok, als ik stil sta in zijn versnelling met de koppeling in dan hoor je het.
Maar als ik rijd en ik knijp de koppeling in dan hoor je het niet.
Verder reageert het als ik gas geef gelijk met het blok.

Rara wat is dit?????
 
Ik heb een vermoeden Jeroen; maar voor ik antwoord stuur ik je vraag even naar een echte "kenner" door. Dus even geduld :+

Ik heb niet zoveel met die popie afkortingen; dus voor de duidelijkheid DAR is starterclutch en NAKS distributieketting ?

;)
 
Ik heb een vermoeden Jeroen; maar voor ik antwoord stuur ik je vraag even naar een echte "kenner" door. Dus even geduld :+

Ik heb niet zoveel met die popie afkortingen; dus voor de duidelijkheid DAR is starterclutch en NAKS distributieketting ?

;)

DAR staat voor Drated alternator rattle. Ofwel de rattel in de dynamo omdat de moer is gebroken wat een kwaaltje is van de Steamer.
NAKS is nokkenas ketting spanner.
 
Antwoord van Koos:

Dus onder belasting is het fout?
Stilstaan en niet in de versnelling dan?
Als het er dan niet is lijkt het mij op een bak probleem, nou ja dan zal die dus even los moeten.
Als die rijd dan is de speling blijkbaar verdwenen door de belasting, koppeling in tijdens het rijden ook niet dus is de speling blijkbaar in de ‘final drive’?
 
Antwoord van Koos:

Dus onder belasting is het fout?
Stilstaan en niet in de versnelling dan?
Als het er dan niet is lijkt het mij op een bak probleem, nou ja dan zal die dus even los moeten.
Als die rijd dan is de speling blijkbaar verdwenen door de belasting, koppeling in tijdens het rijden ook niet dus is de speling blijkbaar in de ‘final drive’?

En dan heeft Wilco de antwoorden ook nog voor je vertaald vanuit het Middelstumsegrunnings naar abn...... _O-
 
Antwoord van Koos:

Dus onder belasting is het fout?
Stilstaan en niet in de versnelling dan?
Als het er dan niet is lijkt het mij op een bak probleem, nou ja dan zal die dus even los moeten.
Als die rijd dan is de speling blijkbaar verdwenen door de belasting, koppeling in tijdens het rijden ook niet dus is de speling blijkbaar in de ‘final drive’?

Niet helemaal, het geluid is er altijd tenzij ik rijdend de koppeling in knijp.
 
Ook ik zal mij even voorstellen.
Ik ben sjoerd en sinds mei 2014 in het bezit van deze pracht:
full

De verhoogde ruit zat er al op bij aankoop en de motor had in 16 jaar maar 28000 km gemaakt. Verder heb ik er een merkloze navigatie opgezet, topkoffer en een zijkoffer rek van een honda rebel of iets dergelijks pas gemaakt(deze zit hoger dan het type van h&b en kosten hier ook maar een kwart van)
Osco smeer systeempje en ga nog uitbreiden naar dagrijverlichting en dergelijke.
Ik reed op een cb 750 f uit "82 waarvan de distributie ketting gaar was en heb toen besloten om over te stappen op een all road. Na enig zoek werk kwam ik bij de tiger uit. Genoeg cc en betaalbaarder dan een xrv (en meer cc's ;)).

Nu had ik sinds de "storm" afgelopen zondag weer een stotterde motor die niet boven de 3000 rpm uitkwam.

Na het aftappen van de reserve tank om te controleren of hier water in zat.... Was ik 2,5 liter verder voor er benzine uit kwam.

Toen toch maar eens gaan zoeken of er meer mensen zijn met dit probleem en in dit topic terecht gekomen.

De tank heb ik 4 maanden geleden nog leeggehaald dus het kon niet anders dan dat het water er met regen in is gelopen.
Dus vanavond toch maar eens de tank dop los gehaald.
Deze zit met 5 inbusjes +een schroef vast aan de tank. Hieronder zit een overloopje voor water (meest linker gat)dat via een buisje door de tank naar rechtsonder aan de tank word afgevoerd.... Hier zat dus mijn probleem. Onder in dit buisje zit een aluminium wartel met een doorgang van 2 mm beter gezegt... Geen doorgang.. Ik heb de wartel van de tank afgedraaid en toen kwam alle prut en water uit de leiding. Op de wartel zat wel een slang naar de onderzeide van de motor deze hangt nu los maar verstoppen zal de afvoer nu niet meer.
Ik laat de wartel eraf aangezien de hoeveelheid water die door het buisje loopt niet gigantisch veel is.(als het door kan stromen)

Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben zonder foto's maar mijn probleem klinkt het zelfde als die van insane bane.

Groet sjoerd
 
Laatst bewerkt:
Hallo Sjoerd,
Ik zou zeggen welkom hier in dit "hoekje" van het MF, we hebben intussen alweer 25 pagina's volgekletst en het gaat ons steeds beter af.
We hebben met z'n allen wel voor een landelijke dekking gezorgd, we wonen werkelijk in alle
uithoeken van het land.

Tot ziens ergens ;)

HansD
 
He HansD,

Dank voor het warme onthaal;)
Ik heb in die 15 maanden iid 2 andere stoomers gezien dus die uithoeken klopt wel! Ik snap nu de bijnaam "steamer" ondanks dat rijden op water niet werkt;)
Gr
 
Beste Sjoerd,
Welkom hier bij ons T400 clubje :)
Ik wens je veel veilige kilometers.
Ook op andere forums attendeer ik Tiger 900 berijders op dit forum.
Het is altijd handig om kennis te kunnen delen.
Als je mannen en vrouwen ziet in geel-oranje pakken, dan is er ook een kansje dat je ergens een rode Tiger geparkeerd ziet staan. ;)
Groeten, Pieter
 
Ik zou toch ook maar eens een andere specialist raadplegen Jeroen. Vanaf papier is het gewoon moeilijk te zeggen. Waar is je Tiger nu in onderhoud ?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan