HoyHoyAart
MF'er
- 28 aug 2014
- 138
- 40
Bij de speed triple uit 2001 zit er toch nog een hendeltje op het stuur voor de shoke?
Een injectieblok heeft een handmatige of automatische 'choke' / stationair toerentalverhoger. Zakt ie na een paar seconden al terug naar 1000 rpm? Dat is veel te snel bij koud motorblok. Ik zou het ook richting sensor zoeken zoals Ruudje01 oppert.Het probleem doet zich ook alleen voor na een koude start, hij start zonder klagen of morren loopt dan even op naar de 2000 toeren, zakt rustig terug naar ongeveer 1000 toeren en slaat dan direct af. (Starten met koppeling in, handjes van het gas af)
Ik rij de 955i in de vorm van een Tiger. De gaskleppen willen wel eens verlopen, blok loopt veel mooier als deze gesynchroniseerd zijn.Een injectieblok heeft een handmatige of automatische 'choke' / stationair toerentalverhoger. Zakt ie na een paar seconden al terug naar 1000 rpm? Dat is veel te snel bij koud motorblok. Ik zou het ook richting sensor zoeken zoals Ruudje01 oppert.
dit blok heeft geen handmatige choke of een toerentalverhoger.
stationair staan de gaskleppen 100% dicht.
er zit een bypass op met een regeling (stappenmotor) die de doorgang voor aangezogen lucht knijpt of verruimt en daarmee het stationaire toerental regelt.
de temperatuursensor lijkt wel te werken omdat het toerental wel oploopt tot 2000rpm en stationair eenmaal opgewarmd goed blijkt lopen.
meeste problemen bij deze motor komen voort uit lekkage (valse lucht) bij het omloopsysteem.
en door geklooi met de mapping.
ik vraag me dan ook af wat er allemaal gebeurd is aan de motor.
Hoe lang heb je de motor? Als je hem afgelopen jaar gekocht hebt is het natuurlijk tot kort geleden altijd relatief warm geweest.Er is, sinds dat de motor in mijn bezit is, niks aan de mapping veranderd. Hij heeft het de eerste maanden ook probleemloos gedaan. Valse lucht is dan nog wel een optie.
Hoe lang heb je de motor? Als je hem afgelopen jaar gekocht hebt is het natuurlijk tot kort geleden altijd relatief warm geweest.
Ik heb even voor je gezocht, en ik denk zelf deze....
Engine coolant temperature sensor - situated in the thermostat housing above the airbox. Coolant temperature information, received by the ECM, is used to optimise fuelling at all engine temperatures and to calculate hot and
cold start fuelling requirements.
Dit omdat je zegt als je even hebt stil gestaan dat hij ook dan normaal start en loopt.
Dus verwacht ik dat deze het mankement oplevert..
Meestal zijn het de drie slangetjes, die vanaf het spruitstuk richting de stappenmotor gaan, poreus worden door ouderdom en inwerking van warmte en benzinedampen. Tank eraf, luchtfilter eraf en daar zie je de slangetjes. Mocht je ze vervangen, dan daarna de stappenmotor laten resetten bij de dealer.
Tun ecu downloaden, en je kunt alles zelf
Met Tune ecu downloaden alleen ben je er nog niet! Moet je ook nog een passende interface kabel hebben en goed weten wat je doet.... Je zit anders maar wat te doen met eventuele desastreuze gevolgen voor de ecu!
VerstandigDat had ik dus zelf ook al onderkend. Maar gelukkig ken ik een roodharige dwerg die wel weet wat hij doet.
Verstandig
De site van Tune ecu geeft goede begeleiding en wat/waar je een kabel op de kop kunt tikken.
Met het "dashboard" wat op je laptop verschijnt kun je vervolgens foutcodes uitlezen en tests doen. Ik zelf heb die van Tuneboy erop staan.
In jouw geval heeft je stappenmotor denk ik nukken. Ook die kun je testen met de opties in Tune Ecu.
Met Tune ecu downloaden alleen ben je er nog niet! Moet je ook nog een passende interface kabel hebben en goed weten wat je doet.... Je zit anders maar wat te doen met eventuele desastreuze gevolgen voor de ecu!
Van uitlezen is bij ons nog nooit een ecu kaputt gegaan..... en is ook helemaal niet moeilijk of ingewikkeld.