Triumph speed twin of toch niet?!

Colet

Rookie
12 jan 2024
19
174
Afgelopen week m’n motorrijbewijs gehaald en nu een motor kopen!
Ik heb een sterke voorkeur voor een triumph speed twin 900 maar….sta ook nog wel open voor andere merken/modellen.
Ik wil graag een naked bike.
Ik ben niet te groot (1.71) en wil graag met mn voeten aan de grond kunne.
Graag hoor ik de ervaringen van speed twin bezitters.
Of andere goede tips over soortgelijke motoren
 
Afgelopen week m’n motorrijbewijs gehaald en nu een motor kopen!
Ik heb een sterke voorkeur voor een triumph speed twin 900 maar….sta ook nog wel open voor andere merken/modellen.
Ik wil graag een naked bike.
Ik ben niet te groot (1.71) en wil graag met mn voeten aan de grond kunne.
Graag hoor ik de ervaringen van speed twin bezitters.
Of andere goede tips over soortgelijke motoren
Mijn mening is gekleurd, maar geef em toch. :+

Ik heb de 1200 variant. Kep eigenlijk alle soorten motoren wel gehad, maar dit ding doet alles goed. Dikke klappen, en ziet er ook nog eens super dik uit. 3 rij modi, dus als je geen zin hebt om de straatstenen eruit te trekken zet je hem gewoon in rain mode.
Zou gewoon gaan proefrijden op de 900 en de 1200. En eventueel op de kawa z900rs.

PXL_20240225_143112750.jpg
 
Koop wat kleiners, een Speed 400 bijvoorbeeld of iets tweedehands om eerst wat ervaring op te doen. Niet een speed twin 1200 van 16000 euro en ook geen kawa 900.
 
Koop wat kleiners, een Speed 400 bijvoorbeeld of iets tweedehands om eerst wat ervaring op te doen. Niet een speed twin 1200 van 16000 euro en ook geen kawa 900.
Tuurlijk, 2 jaar beginnen op een GS500 van 800 euro is eigenlijk zoals het zou moeten.
Maar als je goed in de slappe was zit, zou ik niet weten waarom je niet kan beginnen op een speed twin. Zowel de 900 als de 1200 zijn vergevingsgezinde motoren.
 
Ik zou een voorkeur hebben voor een mt 07 / xsr 700 / kawa z650rs / cb500x als eerste moto maar als je denkt dat een 900/1200 geen probleem is voor jou als eerste moto, je leer curve gaat gewoon moeilijker zijn.
 
Als je van dit type motor houdt kijk dan ook even bij de royal enfield 650 reeks:
De nieuwe shotgun
Of
Continental gt
Interceptor
Super meteor
 
Tuurlijk, 2 jaar beginnen op een GS500 van 800 euro is eigenlijk zoals het zou moeten.
Maar als je goed in de slappe was zit, zou ik niet weten waarom je niet kan beginnen op een speed twin. Zowel de 900 als de 1200 zijn vergevingsgezinde motoren.
Het gaat niet over geld, op een lichtere motor kan je gewoon veel ontspannender rijden en oefenen als beginnende bestuurder. En in en uit de garage duwen of optillen als dat een keer nodig is. Vooral als je niet te groot bent of nog wat onzeker in sommige situaties.
En een speed 400 lijkt daar precies bij te passen qua grootte en uiterlijk.
Om nu weer een nog duurdere en zwaardere 1200 aan te raden lijkt geen zin te hebben in deze situatie.
 
Een speedtwin 900 of een gebruikte street twin ( is feitelijk de zelfde motor) is een prima fiets voor jouw lengte en ook een goede motor om mee te starten.
Een 400 tje is leuk, maar ook maar een een cilinder.
Een twee cilinder en zeker een street/ speedtwin heeft met de standaard uitlaten al een heel mooie sound.
Genoeg vermogen en een heel soepel motor blok met lekker wat koppel, een vederlichte koppeling , lekker wendbaar en een relaxte rij positie.
Een speedtwin 1200 is imo zeker geen beginners motor, rijd wat minder soepel op lage snelheden en heeft imo teveel koppel en vermogen om met weinig ervaring mee te starten als eerste motor.

Citaat Citeer dit bericht
 
Ik heb ook een Speed Twin 900 als 1e motor (nu een maand of 8). Ben rond de 1,78m en ik kan zelfs nog een stukje opstaan als ik met m'n benen over de motor zit (dus achteruit lopen met de motor onder me om hem in te parkeren gaat makkelijk). De twin is wel redelijk zwaar (218 kilo geloof ik), maar daar merk je niks van zolang je hem overeind houdt. Kan hem bijvoorbeeld zelfstandig op de paddock stand zetten.

Wat mij zelf in het begin het meeste opviel (intussen voelt het "gewoon") is hoe goed de balans is. Stapvoets rijden is ineens gewoon makkelijk! En vlug optrekken gaat zelfs op snelweg snelheden zonder moeite, dus geen tekort aan kracht voor op de openbare weg.
Sterker nog: ik vind het fijn dat hij niet sterker is dan hij is. Ik heb namelijk bij lange na nog niet de ervaring om deze motor ook maar in de buurt van z'n limiet te brengen qua wat hij kan, en dat zal voor bijna iedere beginner gelden. Maar hij vergeeft je (in mijn ervaring) wel de bekende beginnersfouten. Zoals in een te hoge versnelling de bocht in gaan, of hem per ongeluk in z'n vrij zetten na een stoplicht en hem dan tijdens de bocht alsnog naar z'n 2 moeten trappen...

Ook met een passagier achterop rijdt hij prima, alleen wat eerder terugschakelen bij bochten als de passagier zwaar is (bij m'n pa van zo'n 70 kilo voelde ik het extra gewicht bij het optrekken, bij m'n collega van misschien 50 kilo eigenlijk zowat niet). Qua balans voelde ik eigenlijk bij geen van beide passagiers verschil.

Ik ben wel een beetje bevooroordeeld, want voor mij was het m'n droommotor vanaf het moment dat ik hem zag en er voor het eerst op zat. En m'n enige vergelijkingsmateriaal is de afgeragde 650cc Honda waar ik rijles op had. Maar ik vind de twin in ieder geval een aanrader!
 
Let wel een streettwin vanaf 2019 ( even uit mijn hoofd) heeft 65 pk. En nog wat updates De bouwjaren daar voor hebben 55 pkhttps://youtu.be/E6T4C_L5fl4?si=aBa4RcgxSwAAE1YW
 
Ik heb zojuist deze week mijn ST 900 opgehaald! Ik ben zelf 1,76m.
Op diverse motoren proef gereden. Deze beviel me prima. Kan met beide voeten plat op de grond. Zadel zit goed. Motor heeft (voor mij) genoeg vermogen. Ik vind hem persoonlijk er goed uitzien, geluid is mooi.

Het is mijn 2e motor, echter heb ik op de 1e motor (een suzuki gsx750, bouwval) maar 4x gereden en is dus eigenlijk te verwaarlozen.
Prima voor mij om ervaring mee op te doen.

thumbnail_660071EC-5426-4F30-9AC9-A7AAC3B86B5F.jpg
 
Heb sinds 5 maanden een Bonneville T100 EFI. van 2009 en een km.stand van 20.000 km. Het is een fijne wendbare motor. Ik ben zelf 1.85 maar ik zit hier prima op. Voordien 13 jaar een BMW K1100lt gehad dus even wennen. Ik kan goed met mijn benen op de grond, ook als de weg een beetje schuin afloopt. Het is een mooie retro motor. Ook het onderhoud is prima zelf te doen
 

Bijlagen

  • 20231107_141908.jpg
    20231107_141908.jpg
    656,7 KB · Weergaven: 0
Ik heb zojuist deze week mijn ST 900 opgehaald! Ik ben zelf 1,76m.
Op diverse motoren proef gereden. Deze beviel me prima. Kan met beide voeten plat op de grond. Zadel zit goed. Motor heeft (voor mij) genoeg vermogen. Ik vind hem persoonlijk er goed uitzien, geluid is mooi.

Het is mijn 2e motor, echter heb ik op de 1e motor (een suzuki gsx750, bouwval) maar 4x gereden en is dus eigenlijk te verwaarlozen.
Prima voor mij om ervaring mee op te doen.

Bekijk bijlage 1987712
Mooie kleur! 👍
 
Terug
Bovenaan Onderaan