Triumph Street Triple 2008 laad problemen

Ridder Bauknecht

Die hard MF'er
28 dec 2006
683
449
Antwerpen
Hey iedereen,

Karma is mij aan het inhalen deze week;
  1. Diesel injectoren van de auto kapot
  2. Een week na achteraan lek gereden te hebben met de GS is de voorband kaputt
  3. Dit alles tijdens het jaarlijks verlof van mijn garage
Maar gelukkig is er nog de trouwe Street. Wordt normaal enkel gebruikt wordt voor de occasionele trackday.
De voorbije dagen dus mijn woon-werk ermee gedaan, ging prima. Vorige week net beslist om geen pech bijstand te nemen op dat ding, want anyway, wat is de kans?
Tja, denk dat hij angst geroken heeft, want gisteren avond op de autostrade dacht hij 'Fuck you loser! Dit kan er ook nog wel bij!'

Symptomen:
  • Benzine lampje begint te branden na 170km, raar, niet zo onzuinig gereden
  • Toerenteller gaat loco: 11k rpm bij 130km/u
  • Plots slaat alles af - geen vermogen, kerstboom op cluster, niet meer te starten, zelfs startrelais niet meer te horen
Nog net een afrit gehaald. Auto achter mij had de 4 pinkers opgezet, zodat ik 'veilig' al duwend in de schemerdonker de afrit kon verlaten.
Gelukkig kon mijn schoonbroer me snel dépanneren met zijn vrachtwagen met laadklep.
1663832283755.png


Thuis even alles onderzocht:
  • Batterij leeg - aan de oplader gehangen
  • Na het laden was de batterij spanning met contact af 13,3V
  • Startte onmiddelijk terug
  • Batterijspanning tijdens het starten zakte terug tot 10V (Batterij an sich mss niet meer zo fris?)
  • Initiële laadspanning over de batterij bij stationair lopen (1000rpm): 13,7V
  • Initiële laadspanning bij 4000rpm: 13,8V. Bleef ook vrij constant over het hele toerenbereik
  • Na enkele minuten opnieuw gemeten: Laadspanning bij alle toerentallen 12,1V (woeps!)
  • Batterijspanning bij uitschakelen motor 12,5V
Dus voor de kenners: bij bovenstaande symptomen, kan er al iets uitgesloten worden?
Kan je hiermee al zeggen dat het bv. enkel om de gelijkrichter gaat?
Of moet ik best ook richting de alternator kijken en bv de stator doormeten?
Ik vermoed dat de (slechte) staat van de batterij hier los van staat?

Alvast bedankt!

Groeten & FML!
Niet-mobiele-Bauknecht
 
Ok, bedankt voor de feedback!
Plan van aanpak:
  • Verbrandde huid van de uitlaatbocht schrobben
  • Stekker verbindingen gelijkrichter controleren, dit maal als de motor niet loopt en bijgevolg geen gloeiend hete uitlaat heeft
    1663837915688.png
  • Alternatordeksel eraf en stekkerverbindingen stator checken
  • Inlezen hoe je een stator doormeet en uitvoeren
  • Delen bestellen etc etc
 
  • Wow
Waarderingen: Kars
Gelijkrichter zit op een k*t locatie. Krijg hem niet gedemonteerd met de uitlaat en shock in de weg.
Stekkers heb ik wel enkele mm los gekregen en weer vast gedrukt.
1663846336403.png

Bij de motor starten was de laadspanning plots 14,2V ipv de vorige 13,7V. Ook heel consistent over het toerenbereik.
Motor goed laten warm worden, 5 keer gemeten, testrit gedaan, en dan terug gemeten. So far so good.
Maar vertrouw het voor geen hol om verder dan 500m van huis te gaan ermee... Nog een paar keer uitproberen en stator checken als ik tijd heb.
 
Gelijkrichter zit op een k*t locatie. Krijg hem niet gedemonteerd met de uitlaat en shock in de weg.
Stekkers heb ik wel enkele mm los gekregen en weer vast gedrukt.
Bekijk bijlage 1806251
Bij de motor starten was de laadspanning plots 14,2V ipv de vorige 13,7V. Ook heel consistent over het toerenbereik.
Motor goed laten warm worden, 5 keer gemeten, testrit gedaan, en dan terug gemeten. So far so good.
Maar vertrouw het voor geen hol om verder dan 500m van huis te gaan ermee... Nog een paar keer uitproberen en stator checken als ik tijd heb.
Als je de multimeter tijdelijk in je blikveld op je motor monteert en dan gaat rijden kan je realtime je accuspanning in de gaten houden tijdens een rit, dat geeft een mooi beeld wanneer er eventuele problemen optreden, bijvoorbeeld na een bepaalde tijd.
 
Gelijkrichter zit op een k*t locatie. Krijg hem niet gedemonteerd met de uitlaat en shock in de weg.
Stekkers heb ik wel enkele mm los gekregen en weer vast gedrukt.
Bekijk bijlage 1806251
Bij de motor starten was de laadspanning plots 14,2V ipv de vorige 13,7V. Ook heel consistent over het toerenbereik.
Motor goed laten warm worden, 5 keer gemeten, testrit gedaan, en dan terug gemeten. So far so good.
Maar vertrouw het voor geen hol om verder dan 500m van huis te gaan ermee... Nog een paar keer uitproberen en stator checken als ik tijd heb.

Misschien zit er wel vuil/corrosie op de stekkerverbinding, en heb je met het beetje lostrekken en weer vast zetten een schoon stukje verbinding op de stekkers geschraapt.. Ondanks dat het bereiken waardeloos is zou ik m toch ff losmaken en de stekkerverbinding controleren.
 
Laatst bewerkt:
Ok, dit weekend 85km gereden met de multimeter.
Eerste km met moeder-de-vrouw per auto in mijn kielzog voor zeker te zijn.
Maar ging heel te tijd prima. Laadspanning altijd mooi constant op 14,2V.
Ook met grootlicht, pinkers etc nooit onder de 14V.
Dus preventief nog wel de connectoren van de gelijkrichter zuiver maken maar verder laten zoals het is.
Bij volgend onderhoud mss preventief accu wisselen.
Maar mementeel geen verdere acties.

Offerte voor pech bijstandsverzekering is onderweg voor deze engelse koppigaard!
 
Terug
Bovenaan Onderaan