Triumph Tiger 1200 Explorer

Oh, tot de pure Triumph adepten; onze excuses voor het feit dat die ene merknaam zo vaak voor komt in dit Triumph forum hoekje. Heb enig begrip voor ons ex BMW rijders (nou ja, voor mij bijna dan). Maar, aan de andere kant, het is niet ondenkbaar dat de groep "ex BMW rijders die zijn overgestapt naar Triumph" steeds groter wordt, en er dus vaker zal worden gesproken over modellen die niet voorkomen in de Triumph stal. Misschien moeten we dan tegen die tijd een eigen forum hoekje maken, "voor ex BMW rijders met afkick verschijnselen".
Ach, het is mijn huidige referentiekader. Maar tot nu toe ben ik erg blij met de Triumph, zeker naarmate het inrijden vordert. Wat een heerlijk blok :} :} ....
 
' Ik zie ... als weer mislukt' is vast geen citaat ;) .

En de mening van M&T is er maar één. De bladen zijn het gelukkig wel vaker niet eens, het lijken soms net mensen :) .

En daarmee eindig ik mijn bijdrage over dit onderwerp, zodat dit topic kan gaan over de motor waarvoor dit topic is geopend: de Triumph Explorer 1200.

[afbeelding]


Mijn bijdrage ging voor 50% over de 1200Explorer :P
Het mooie van de Belgische test moet nog komen , het stuurgedrag . :]
Met hoge snelheid weinig verschillen , op het korte werk als hairpins en rotondes viel de Explorer door het hoge zwaartepunt teveel naar binnen en moest elke keer gecorrigeerd worden .
De balans in handeling is dus ver te zoeken wat de grote allroads nou juist aantrekkelijk en ook voor beginners geschikt maakt.
Een groot voordeel van de boxer is dat de zwaarste blokdelen(cilinders/koppen etc) lager hangen dan blokken met staande cilinders.
 
Laatst bewerkt:
Het w88 is dus op een liggende driecilinder :)


tja , probeer eens wat nieuws BB... _O- :9~ :9~
een kruising tussen een boxer en een Guzziblok zou een deels liggende krachtbron van 4 cilinders opleveren.
veel power waar je niks aan hebt.

ben het met Texan eens dat men dan beter een Multistrada koopt met supersportblok.
enige ofroad wat zo,n ding dan tegenkomt is de grindbak van het plaatselijke circuit. :)
 
Ook proefrit gedaan en motor rijd super ,alléén bij stilstand en lage snelheid voel je het gewicht wel tegen over de tiger 800
full
 
Triumph of de BMW? Ik denk dat er nog wel een aantal opties zijn en aan zitten te komen. Puur deze twee modellen, Triumph.
Wat anders, mooi om te zien, Triumph timmert goed aan de weg.
Nieuwere technologie en heel eerlijk gezegd, ik rij o.a een BMW 1150 RT, 1200 RT, 650 GS, zo'n 30 K per jaar, is in mijn optiek de Engelsman nu gewoon beter. De Tenere vond ik voor de types rijders zoals ikzelf wat tam.
Stelvio is ook een heel mooi ding hoor evenals de nieuwe 1200 crossover Honda
Ik rij ook KTM en dat is gewoon meer mijn ding maar ik merk wel dat BMW over rated is qua reliability en blok.
Er zijn nog vele andere motoren die RUIM voldoende bieden aan de gemiddelde 40/50 jarige woon werk verkeer rijder.
 
En wat denken jullie van de Yamaha Tenere 1200,ook niks mis mee.
Als het puur over de top prestaties gaat dan kan de Yamaha de Triumph waarschijnlijk niet bij houden,maar wie gebruikt dat,bijna niemand.
Ik denk dat het meer gaat over de beleving en de emotie die je bij je hobby hebt ,en die is(gelukkig) voor iedereen anders.
En daarom zijn er ook zoveel verschillende modellen.
Maar het is wel heel leuk om er over te praten.
Ik rij met nog drie broers en een zwager motor, en dat is bijzonder leuk om de zelfde hobby te hebben.
 
Afgelopen week was ik door mijn lokale dealer uitgenodigd een proefrit met hun demo Explorer te maken en als voormalig GSA rijder doorrijder had ik daar natuurlijk wel oren naar. Heb een uurtje met de X gestoeid en moet zeker dat het verrassend sterk concept is geworden. Zoals al door velen is aangehaald, het blok is supert! Tussen 2k en 10k is het genieten geblazen. Misschien niet zoveel bottompower als de GS(A) maar die is boven de 6K / 140 km/u uitgeblust terwijl je met de X in z'n 3 al dik illegale snelheden bereikt. Insturen is net iets minder speels dan de GS maar met 't ding valt prima rotondes door te draaien. Strak frame en prima vering/demping die meer gevoel geeft tov de para/telelever. Geen behoefte om aan die instellingen iets te veranderen gehad. Gooi ESA maar overboord, niet nodig. Bij 't hard inremmen ABS aan de praat gekregen, niks mis mee, prima intervallen en stabiel. Zitpositie en comfort helemaal goed, niks aan veranderen voor mijn 190cm. Ruitje in de rechtste stand biedt voldoende bescherming zonder echt helmgebulder. Minpuntje/wennen: ride by wire, erg (te) gevoelig. Bleef voor n bochtje ff met mijn handschoen aan de hendel hangen wat maar net goed afliep, adrenalinemomentje. Ook de cruise controle kan nog wel een updeet gebruiken. Al met al zou ik op dit moment, heb nog niet met de Honda gereden, de X tussen de Multistrada en de GS positioneren. Kopers gefeliciteerd, jullie heb n hele leuke sportieve toerbuffel aangeschaft. Garantie voor jaren motorpret. :]
 
Laatst bewerkt:
hallo allemaal;
Ik heb 800 km met mijn explorer, ben er zeer tevreden van, hij rijdt super.
Echter zit hij met een vervelend geluid dat bij 80 km/h het best hoorbaar is en door mij als storend word bevonden. Het is volgens mij afkomstig van de cardan of van het achterwiel. Heeft daar nog iemand mee te maken? ik heb hier nog een reactie gelezen dat er " precies een hobbeltje in de band zit bij 80 km/h", ik denk dat dat over hetzelfde probleem gaat, voor zover dat dat een probleem is. het is wel storend en 80 km/h is toch wel een snelheid die veel wordt gereden als je je aan de wegcode houdt.
Zijn er hier nog mensen die hetzelfde probleem hebben? Groetjes
 
Geen 80 gaan rijden, probleem opgelost? Flauw, ik weet het, maar kan het niet laten.
Maar als ik 'm heb zal ik er op letten of dit bij mij ook zo is. Kwam in ieder geval niet voor tijdens de (uitgebreide) proefrit welke ik eerder had.
Wat zegt je dealer er van?
 
@bochtenman,even naar goede bandenman...
Had zelfde met T800 loodjes verplaats en nu zo goed als weg!
Maar als nieuwe banden nodig heb,neem ik wel ander merk,
Succes,Karin
 
moet vrijdag op onderhoud, zal het nog laten weten. banden hebben er af geweest voor bandendruk-sensoren te plaatsen, dus zou wel eens kunnen. bedankt voor jullie reacties.
 
Goed gedaan dus door Triumph :}

Alleen 1:12-15 is best veel in deze dure saptijden -O-

Krijg je wel een bult fun voor terug natuurlijk })
 
onderhoudje gedaan, best duur hoor. wielen zijn opnieuw uit geballanceerd maar aan het geluid is weinig of niets veranderd. zal maar is naar een bandenboer gaan. als het daar niet lukt met de loodjes te verplaatsen, dan zal ik er een ander setje banden laten ondersteken. blijkbaar zijn er veel klachten van die tourance exp bandjes. als nieuwe banden ook niet helpen dan staat mijn moto te koop. wat verbruik betreft zit ik aan 1 op 18 wat niet slecht is maar ik ben dan ook geen heel sportieve rijder.
 
onderhoudje gedaan, best duur hoor. wielen zijn opnieuw uit geballanceerd maar aan het geluid is weinig of niets veranderd. zal maar is naar een bandenboer gaan. als het daar niet lukt met de loodjes te verplaatsen, dan zal ik er een ander setje banden laten ondersteken. blijkbaar zijn er veel klachten van die tourance exp bandjes. als nieuwe banden ook niet helpen dan staat mijn moto te koop. wat verbruik betreft zit ik aan 1 op 18 wat niet slecht is maar ik ben dan ook geen heel sportieve rijder.


hmm tja.... :X
 
Terug
Bovenaan Onderaan