Tuneecu (ecu not responding)

RFast

Die hard MF'er
9 sep 2003
872
1
Lieshout
Ik heb vandaag mijn OBDII kabel binnen gekregen om tussen de laptop en de motor
(Triumph T595) te hangen en zo foutmeldingen enzo uit te kunnen lezen. :)
deze kabel btw: http://link.marktplaats.nl/733389294
Meteen Tuneecu geinstaleerd maar nu kom ik niet verder als de melding:
ECU not responding. '(
Het contact staat aan, motor managment lampje brand.
Waarom werkt het dan niet?

Iemand nog goeie ideeën? die van mij zijn ver op.
 
Is de OBD2 kabel wel geschikt? Voor motorfietsen heb je geen OBD standaard dus elke fabrikant mag/kan zijn eigen signalen/taal gebruiken. Misschien dat deze OBD2 kabel dit incorrect doorstuurt naar de laptop?
 
En jij denkt dat je met een koopje van 13 euro hetzelfde kunt doen als een bedrijf met een apparaat van 5000+ euro....
Dream on.....
Bij auto's is het al zo dat alleen dingen om de auto weer lopend te krijgen via de EU uitleesbaar moeten zijn, maar alles wat merkspecifiek is mogen ze achter hun eigen software zetten, en dus afschermen...

Heb al heel wat van die meuk inmijn handen gehad, probeer er maar software bij te zoeken die werkt, en ook blijft werken...
Mijn Tecnotest kast had elk half jaar een update nodig, en je kon er een overslaan, maar daarna was het over en uit

Sommige kunnen wat meer sommige wat minder, maar er is er geen een die gewoon overal op werkt..
Zitten wel betere aan te komen, heb ze al gezien, maar nog steeds meer dan 250 euro
 
Laatst bewerkt:
En jij denkt dat je met een koopje van 13 euro hetzelfde kunt doen als een bedrijf met een apparaat van 5000+ euro....
Dream on.....
Bij auto's is het al zo dat alleen dingen om de auto weer lopend te krijgen via de EU uitleesbaar moeten zijn, maar alles wat merkspecifiek is mogen ze achter hun eigen software zetten, en dus afschermen...

Heb al heel wat van die meuk inmijn handen gehad, probeer er maar software bij te zoeken die werkt, en ook blijft werken...
Mijn Tecnotest kast had elk half jaar een update nodig, en je kon er een overslaan, maar daarna was het over en uit

Sommige kunnen wat meer sommige wat minder, maar er is er geen een die gewoon overal op werkt..
Zitten wel betere aan te komen, heb ze al gezien, maar nog steeds meer dan 250 euro

en jij denkt, omdat jee een dure kast hebt staan, dat je dan ook alles weet over dat soort dingen?

bijvoorbeeld KTM's kunnen vaak volledig geprogrammeerd worden met zo'n ding :)
zie deze post

maar geeft niet hoor, jij probeerd ook alleen maar je investering goed te praten ;)
 
Is de kabel juist geinstalleerd?
Als je de kabel in de computer steekt zegt hij nieuwe hardware gevonden en dan kan je drivers gaan zoeken op internet.

Zelf heb ik een kabel via e-bay waar bij stond dat hij geschikt was voor triump. Dat werkt ook gewoon naar behoren via tune ecu :)
 
En jij denkt dat je met een koopje van 13 euro hetzelfde kunt doen als een bedrijf met een apparaat van 5000+ euro....
Dream on.....
Bij auto's is het al zo dat alleen dingen om de auto weer lopend te krijgen via de EU uitleesbaar moeten zijn, maar alles wat merkspecifiek is mogen ze achter hun eigen software zetten, en dus afschermen...

Heb al heel wat van die meuk inmijn handen gehad, probeer er maar software bij te zoeken die werkt, en ook blijft werken...
Mijn Tecnotest kast had elk half jaar een update nodig, en je kon er een overslaan, maar daarna was het over en uit

Sommige kunnen wat meer sommige wat minder, maar er is er geen een die gewoon overal op werkt..
Zitten wel betere aan te komen, heb ze al gezien, maar nog steeds meer dan 250 euro
Kansloze reactie |( Kijk eerst eens op de TuneEcu site voordat je zo reageert.
Ik heb al heel vaak de mapping vernieuwd, storingscodes uitgelezen, snelheidsmeter gekalibreerd, testen uitgevoerd en dat alles met TuneEcu en een kabeltje van 10 Euro op Ebay!
Ik weet van de OBD kabels dat je het beste eentje kunt kopen met een FTD chip. Deze werken prima met mijn Street Triple, en ook met mijn Seat Leon.
 
Ik heb ook eentje,werkt perfect.
succes
Ik heb vandaag mijn OBDII kabel binnen gekregen om tussen de laptop en de motor
(Triumph T595) te hangen en zo foutmeldingen enzo uit te kunnen lezen. :)
deze kabel btw: http://link.marktplaats.nl/733389294
Meteen Tuneecu geinstaleerd maar nu kom ik niet verder als de melding:
ECU not responding. '(
Het contact staat aan, motor managment lampje brand.
Waarom werkt het dan niet?

Iemand nog goeie ideeën? die van mij zijn ver op.
 
Kansloze reactie |( Kijk eerst eens op de TuneEcu site voordat je zo reageert.
Ik heb al heel vaak de mapping vernieuwd, storingscodes uitgelezen, snelheidsmeter gekalibreerd, testen uitgevoerd en dat alles met TuneEcu en een kabeltje van 10 Euro op Ebay!
Ik weet van de OBD kabels dat je het beste eentje kunt kopen met een FTD chip. Deze werken prima met mijn Street Triple, en ook met mijn Seat Leon.

Mea culpa...
Heb met motoren geen ervaring met OBD, maar met auto's loop ik wel tegen die problemen aan met die goedkope setjes, maar zei al er veranderd de laatste tijd veel, dus nogmaals mea culpa
 
heb je snelheid van bit transfer juist geinstaleerd, Driver Eigenschappen.

Heb je com port gevonden, normaal is het com 3

Grootste klets die er is. Je kunt iedere COM poort gebruiken op een PC áls je die poort maar 't juiste protocol laat babbelen met het apparaat aan de andere kant.

Kort door de bocht: iedere USB poort op een PC kán babbelen met dat apparaat.

En ik laat regelmatig switches/routers op een ander "baut-rate" draaien om er snel een nieuw OS op te kunnen krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Grootste klets die er is. Je kunt iedere COM poort gebruiken op een PC áls je die poort maar 't juiste protocol laat babbelen met het apparaat aan de andere kant.

Kort door de bocht: iedere USB poort op een PC kán babbelen met dat apparaat.

En ik laat regelmatig switches/routers op een ander "baut-rate" draaien om er snel een nieuw OS op te kunnen krijgen.

:} computer technicus.
In de programma dat je gebruikt om de motor uit te lezen, moet je soms deze port manueel instellen door een of andere BUG en het gaat niet altijd automatisch. De snelheid van gegevens overdracht moet ook regelmatig manueel ingesteld worden want je werkt met een USB poort en een OBD poort. Zelfs met windows 8 moet je de com poort in de programa instellen.

Leert lezen :+
 
Laatst bewerkt:
Mea culpa...
Heb met motoren geen ervaring met OBD, maar met auto's loop ik wel tegen die problemen aan met die goedkope setjes, maar zei al er veranderd de laatste tijd veel, dus nogmaals mea culpa


zelfs al heb je de nieuwste KTS icm DCU..dan nog werkt het soms niet ;)
Wel es geprobeerd een nieuwe RR sport oid te resetten van olieservice? Lukt gewoon niet...en ding kost bijna 10K..
Elke merk heeft idd zn eigen kast..das echt het beste. Gaat niet om p1 of p0 codes te lezen. Heb jen iet zoveel aan. Gaat om meetwaardenblokken en technische data. Met en foutcode dat een mapsensor stuk is kan je niet zoveel tesnlotte. (oorzaak/gevolg etc etc).
 
Wat VTR Jeroen zegt klopt, je zal een kabel moeten hebben die de juiste chipset heeft. Daarnaast is het belangrijk dat je de juiste drivers installeerd, deze kan je van de TuneECU site halen. De standaard bij de OBD kabel meegeleverde drivers zullen niet werken.
 
Laatst bewerkt:
TuneEcu is echt een heel goed programma.
Je kijkt bij wijzen van spreken rechtstreeks in het motor mgt.
Voor een echt optimale tune moet je op een dyno bank, maar dan nog is het onmisbaar als je zelf onderhoud wilt doen.

Op de site staat hoe je de driver voor de kabel moet downloaden.
Ook dat de accu spanning echt belangrijk is.
Mss moet je dit overnieuw doen?
 
Laatst bewerkt:
Wauw wat een berg reacties :)
En bijna allemaal mensen met positieve ervaringen, dat geeft iig hoop.

Als ik zo de verhalen eens lees vermoed ik dat het een driver probleem is.
Ik zal van de week heel de boel eens van mijn laptopje afgooien en opnieuw instaleren.

Als iedereen het aan de gang krijgt moet mij het uiteindelijk toch ook lukken.

Iig bedankt voor de reacties mannen, heb er nu weer een beetje hoop op.
 
Daar zijn we weer.
Ik heb de drivers verwijderd in een file gevonden waar de instalatie voor windows 7 wordt uitgelegd. :)
http://www.ftdichip.com/Support/Doc...I_Drivers_Installation_Guide_for_Windows7.pdf

ik heb de zip files gedownload van D2XX Direct Drivers
en uitgepakt en een map op de D schijf gezet.

Helaas geeft hij de melding dat er geen stuurprogramma´s gevonden kunnen worden :?
en de USB serial controler niet geinstalleerd kan worden.

Dus nu heb ik wel de goede drivers, maar krijg ik ze niet geinstaleerd.

Ziet iemand wat ik fout doe? :?
 
Als ik het goed begrijp heb je de ELM met USB aansluiting. Dus je bent op de goede weg met de FTDI drivers. Weet je of je windows 32-bit of 64-bit op je computer hebt staan?

Wat me sowieso opvalt is dat Elm Electronics nooit een versie 1.5 heeft uitgebracht en dus zou het hier om namaak gaan.
 
Als ik het goed begrijp heb je de ELM met USB aansluiting. Dus je bent op de goede weg met de FTDI drivers. Weet je of je windows 32-bit of 64-bit op je computer hebt staan?

Wat me sowieso opvalt is dat Elm Electronics nooit een versie 1.5 heeft uitgebracht en dus zou het hier om namaak gaan.

Wow das snel :)
Ik heb inmiddels uitgevogeld dat ik de 64 bits versie heb (al moet dat volgens mijn niet uitmaken, de drivers voor 32 en 64 bit hebben de zelfde naam)

Ga morgen verder puzzelen, als vast bedankt voor de info :}

p.s. linkje had ik ook gevonden
 
Laatst bewerkt:
hallo,

ik heb tune ecu en Dealertool, tune ecu werkt prima maar met Dealertool schijnt de update van windows het probleem te zijn.

werkt inmiddels nu goed na het volgende dat ik kreeg van Dealertool.

Could you please check the driver version that has installed on your machine:

see attached image for the two items that must be correct
right click on the item and select "properties" - then click on driver.
(see attached image "port.jpg") - it must say 2.8.28.0 or 2.8.24.0 and
both must be the same.

if it has 2.8.30.0 then it will not work.

Disconnect from the internet or stop windows updates.
With the interface installed, go to device manager.
right click on both the below entries and click uninstall, check the
checkbox that says "Delete the driver for this device"
"USB serial port(COMx)" - under ports
and
"USB SerialConverter" - under Universal Serial Bus Controllers.

Dan de juiste drivers installeren

gr Rob
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan