Twee koplampen groot licht ipv aan één kant.

ltess

Rookie
5 sep 2023
18
1
Hallo ik heb een vraag:

Ik heb een yamaha Xmax 250cc uit 2015 met twee koplampen, beide stadslicht, één kant dimlicht en andere kant gaat branden bij groot licht, kan het ook dat beide branden bij groot licht? #ivm rijden door het donkere dierenbos?
 

Bijlagen

  • 16940849198985798145506254872168.jpg
    16940849198985798145506254872168.jpg
    242,2 KB · Weergaven: 3
met seinen branden ze hooguit 1 seconde samen, geen uren aan een stuk. groot verschil kwa warmteontwikkeling in de

met seinen branden ze hooguit 1 seconde samen, geen uren aan een stuk. groot verschil kwa warmteontwikkeling in de bedrading.
Ja maar de ene zit in de linker koplamp unit en de andere in de rechter, dus branden niet samen in één unit (zie foto)
 

Bijlagen

  • 20230929_102310.jpg
    20230929_102310.jpg
    286,6 KB · Weergaven: 3
Er zijn vele soorten mist, deze zat gelukkig alleen maar links en rechts van de weg, kon mooi in het midden grootlicht aan😉
Dan is Mozes daar net gepasseerd waarschijnlijk :Y

En nu effe serieus:
Ik heb dat bij mijn motor heel anders aangepakt.
Origineel ook links dimlicht, rechts grootlicht.
In de reflectors mini H4 bi-LED projectors gemonteerd.
Nu dus dubbel dimlicht en dubbel grootlicht.

Bedrading en zekering kan dat probleemloos aan, ook met dim- en grootlicht lange tijd samen ingeschakeld :t

Erg duur is de aanpassing niet, maar er komt wel veel werk bij kijken, en je moet et wrl wat van kennen wil je het zelf doen.

* ik zoek even naar de posts met se ombouw, maar kan niet beliven dat ik ze nog terug vind *

Gevonden!
Als je naar deze post gaat, krijg je alle linkjes aangaande mijn koplamp ombouw, inclusief de complicaties die daar in mijn geval nog bijkwamen :P
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dan is Mozes daar net gepasseerd waarschijnlijk :Y

En nu effe serieus:
Ik heb dat bij mijn motor heel anders aangepakt.
Origineel ook links dimlicht, rechts grootlicht.
In de reflectors mini H4 bi-LED projectors gemonteerd.
Nu dus dubbel dimlicht en dubbel grootlicht.

Bedrading en zekering kan dat probleemloos aan, ook met dim- en grootlicht lange tijd samen ingeschakeld :t

Erg duur is de aanpassing niet, maar er komt wel veel werk bij kijken, en je moet et wrl wat van kennen wil je het zelf doen.

* ik zoek even naar de posts met se ombouw, maar kan niet beliven dat ik ze nog terug vind *

Gevonden!
Als je naar deze post gaat, krijg je alle linkjes aangaande mijn koplamp ombouw, inclusief de complicaties die daar in mijn geval nog bijkwamen :P
Jeetje jij hebt er idd wat werk in gestoken, dat is een heel werk, maar ook weer cool als dat allemaal werkt, maar zie zo ie zo veel zelfbouw bij jou. Gaaf hoor. Heb je altijd eer van je werk, en door het zelf te doen, daar wordt je nooit dommer van.

Ik kan dat idd zelf, vind dat wel net teveel werk, voor extra licht, en het veranderen zoals ik het heb als ik mijn sein knop indruk, is makkelijker gok ik.

Maar zelf oplossingen zelf uiteindelijk maken is altijd leuk.

Bedankt voor het delen
 
Effe zien of de zekering de extra stroom wel aan kan.
Ik neem aan duplo-koplamp 45W/45W en dat worden er nu 2.
Dan moet de zekering 4 Amp meer aankunnen (45W/12V=3.7 Amp)
Op een oude motor is de draad altijd wel voldoende dik dat extra stroom geen punt zal zijn. Bij een moderne effe checken.

Ik heb een FZ750 die in Europa altijd geleverd werd met een single-koplamp.
In USA maar ook in Japan rijdt de FZ met een dubbele koplamp. Meerdere FZ's rijden nu met een dubbele, ook die van mij.
Het was een kwestie van gewoon doorrijgen en zorgen dat je een extra stekker hebt die op het lampje past.

In Italië in de bergen 's avonds laat in het donker ging er bij mij ineens 1 lamp stuk van mijn dubbele koplamp.
Fijn is dat je dan gewoon kan doorrijden. Volgende ochtend alle tijd in het licht om lampje te vervangen.
In het stikdonker ergens langs de weg wil je deze klus echt niet gaan doen. (als het je al lukt)

Verder is het natuurlijk fijn dat je altijd extra licht hebt. Zeker in het stikdonker ergens op een weg in de bergen.
 
Effe zien of de zekering de extra stroom wel aan kan.
Ik neem aan duplo-koplamp 45W/45W en dat worden er nu 2.
Dan moet de zekering 4 Amp meer aankunnen (45W/12V=3.7 Amp)
Op een oude motor is de draad altijd wel voldoende dik dat extra stroom geen punt zal zijn. Bij een moderne effe checken.

Ik heb een FZ750 die in Europa altijd geleverd werd met een single-koplamp.
In USA maar ook in Japan rijdt de FZ met een dubbele koplamp. Meerdere FZ's rijden nu met een dubbele, ook die van mij.
Het was een kwestie van gewoon doorrijgen en zorgen dat je een extra stekker hebt die op het lampje past.

In Italië in de bergen 's avonds laat in het donker ging er bij mij ineens 1 lamp stuk van mijn dubbele koplamp.
Fijn is dat je dan gewoon kan doorrijden. Volgende ochtend alle tijd in het licht om lampje te vervangen.
In het stikdonker ergens langs de weg wil je deze klus echt niet gaan doen. (als het je al lukt)

Verder is het natuurlijk fijn dat je altijd extra licht hebt. Zeker in het stikdonker ergens op een weg in de bergen.
je wil dus eigenlijk zeggen dat - voor de veiligheid - het verboden zou moeten worden om met een motorfiets met maar 1 lampje 's nachts te rijden ?
 
je wil dus eigenlijk zeggen dat - voor de veiligheid - het verboden zou moeten worden om met een motorfiets met maar 1 lampje 's nachts te rijden ?
Waarom begrijp jij altijd alles verkeerd?
Of beter gezegd, waarom interpreteer jij alles zo zwart/wit?

Er blijkt toch nergens uit de uitleg van @mean-machine dat hij vindt dat daar een wet op zou moeten staan?
Hij geeft gewoon aan dat hij het een voordeel vindt in zulke situaties.
 
Ik neem aan duplo-koplamp 45W/45W ...
Als je een H4 bedoeld, in de klassieke halogeen versie is dat 55/60W.

Als je de "oudere" duo-bulbs bedoeld, de R2, of de "bollampen" zoals wij die noemen, is het 40/45W. Maar ikacht de kans zeer klein dat er zulke gaan in steken.

Edit: heb @ltess zijn foto's nog eens bekeken. Zijn halogeens, maar ook geen H4, ik denk H7.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wetgeving, in een aantal landen is het verboden om 2 lampen op de motor tegelijk aan te hebben. In het donker zou het dan teveel lijken op een auto die ver weg is ipv een motor die al veel dichterbij is. Tja....
 
Wetgeving, in een aantal landen is het verboden om 2 lampen op de motor tegelijk aan te hebben. In het donker zou het dan teveel lijken op een auto die ver weg is ipv een motor die al veel dichterbij is. Tja....
Ik dacht dat het idd zoiets was. En dat in die bepaalde landen alleen dubbele koplampen gevoerd mochten worden als die minimum x cm uit elkaar stonden, waardoor die bij veel (de meeste) motoren dus te dicht stonden.
 
Altijd begrepen dat als lampen binnen X cm van elkaar zitten dat het dan als 1 lamp wordt beschouwd.
Als je in het donker 25m voor de motor gaat staan dan zie je nauwelijks nog dat het 2 lampen zijn. Verder weg al helemaal niet meer.
Tegenliggers zien van mij wrs altijd maar 1 lamp.
Ook nog nooit voor aangehouden in NL of in de vele buitenlanden.

Mss is dat idd wel het verhaal. Kort op elkaar is geen probleem.
Mijn 2 lampen zitten in dezelfde unit onder gezamenlijk glas. Net gemeten ca 15cm uit elkaar.
 
Je mag bij een koekblik zelfs 4 grootlichten hebben voor de APK. En aangezien grootlicht altijd verblindend is, is dat hier ook geen issue. Het gaat er alleen om hoe dit geschakeld moet worden, en of de bedrading en zekering het aan kunnen.
 
Moest even de openingspost terug lezen; klopt TS wil het grootlicht samen met het dimlicht laten branden in een situatie waar hij grootlicht wil voeren. Verblinding is dan inderdaad geen probleem. Hooguit dat er 2 lampen branden terwijl het er wettelijk maar een mag zijn. En in Nederland wordt daar niet moeilijk over gedaan. Blijft dan alleen het probleem van de belasting voor dynamo en accu. Dat is dan weer op te lossen met goede LED H4 of H7 vervangers. Die verbruiken een stuk minder stroom.
 
De zekering brand eerder door dan de bedrading. Anders heeft een zekering geen nut.
Dus als de zekering heel blijft, dan is het in orde. Als de zekering stuk gaat, dan moet je een andere oplossing zoeken. Bijvoorbeeld met een relais en een apart circuit met een eigen zekering, maar dat wordt knap ingewikkeld voor iemand die deze vraag stelt.
Andere oplossing is de H7 halogeen vervangen door H7 led zoals Vtwinner schreef. Die trekken minder stroom en dan lijkt een diode van grootlicht naar dimlicht de makkelijkste manier om dimlicht bij grootlicht te hebben. De 0,7 volt spanningsval over de diode doet er dan niet toe. De led driver bepaalt de stroom door de led.
 
Je haalt dingen door elkaar.

Het gaat on dimlicht. Niet je grootlicht.
Vtwinner zegt : Moest even de openingspost terug lezen; klopt TS wil het grootlicht samen met het dimlicht laten branden in een situatie waar hij grootlicht wil voeren. Verblinding is dan inderdaad geen probleem. Hooguit dat er 2 lampen branden terwijl het er wettelijk maar een mag zijn.

Dus haal niks door elkaar. Je kunt op de foto’s duidelijk zien dat zowel dim als grootlicht tegelijk brand bij mijn motor.

Kabelboom naar de koplamp is origineel.

Dus wat deze motor affabriek doet zou dus wettelijk niet mogen. De MZ die ik heb doet dat ook, de BMW die ik had deed het ook.

Daarom mijn vraag of dat wettelijk niet zou mogen.
 
Vtwinner zegt : Moest even de openingspost terug lezen; klopt TS wil het grootlicht samen met het dimlicht laten branden in een situatie waar hij grootlicht wil voeren. Verblinding is dan inderdaad geen probleem. Hooguit dat er 2 lampen branden terwijl het er wettelijk maar een mag zijn.

Dus haal niks door elkaar. Je kunt op de foto’s duidelijk zien dat zowel dim als grootlicht tegelijk brand bij mijn motor.

Kabelboom naar de koplamp is origineel.

Dus wat deze motor affabriek doet zou dus wettelijk niet mogen. De MZ die ik heb doet dat ook, de BMW die ik had deed het ook.

Daarom mijn vraag of dat wettelijk niet zou mogen.
Uw motor is volledig wettelijk, geen zorgen daarover.

Wat vroeger niet mocht, was een dubbele koplamp op een motor als die te kort op elkaar staan.

Daarom dat je veel motoren in de BeNeLux tegenkont die links een dimicht hebben, en rechts een grootlicht, terwijl diezelfde motor in andere landen daarentegen gewoon 2x H4 hebben. Zo dus ook bij onze GSX F'en :Y

En daarom dus dat ik mijn "Europese" reflectors eruit gehaald heb, en er twee USA H4 reflectors in heb gestoken, zodat er 2x een mini LED H4 projector in past. Nog geen seconde spijt van gehad!

O ja ... ik heb dus ern USA koplamp, maar er staat toch nog steeds een E keur op mijn koplamp 😁
 
Uw motor is volledig wettelijk, geen zorgen daarover.

Wat vroeger niet mocht, was een dubbele koplamp op een motor als die te kort op elkaar staan.

Daarom dat je veel motoren in de BeNeLux tegenkont die links een dimicht hebben, en rechts een grootlicht, terwijl diezelfde motor in andere landen daarentegen gewoon 2x H4 hebben. Zo dus ook bij onze GSX F'en :Y

En daarom dus dat ik mijn "Europese" reflectors eruit gehaald heb, en er twee USA H4 reflectors in heb gestoken, zodat er 2x een mini LED H4 projector in past. Nog geen seconde spijt van gehad!

O ja ... ik heb dus ern USA koplamp, maar er staat toch nog steeds een E keur op mijn koplamp 😁
Kijkend naar de refelctor zijn het wel twee afgescheiden lampen. Alleen het koplampglas is een geheel.

Zou dat het verschil zijn waarom het op het bij de gsx wel mag en bij de scooter niet?
 
Kijkend naar de refelctor zijn het wel twee afgescheiden lampen. Alleen het koplampglas is een geheel.

Zou dat het verschil zijn waarom het op het bij de gsx wel mag en bij de scooter niet?
Het mag denk ik bij de scooter ook gewoon.
Maar sommige merken/modellen passen nog steeds het oude systeem toe, 1 dimlicht, 1 grootlicht.

Kawasaki had in de BeNeLux vroeger ook links dim- en rechts grootlicht. Maar sedert een aantal jaren krijgen alle nieuwe modellen bij hun gewoon een dubbel dim- en dubbel grootlicht.

Wat echter niet goed is, is dat veel motorrijders dat grootlicht diirkoppelen met een weerstand ertussen, om zo een dubbele koplamp te hebben. Maar rechts blijf je de lichtbundel van een grootlicht behouxen, ook al brandt de lamp zachter. En buiten het feit dat je twee brandende lampen er dan niet hetzelfde uitzien (door de verschillende lichtbundel, en doir de verschillende lichtsterkte), zal je dat bulbje van het grootlicht regelmatig moeten vervangen, want dat is niet gemaakt om op halve kracht te branden.

Daarom dus ook dat ik drastisch te werk ben gegaan, en er twee H4 reflectors in heb gestoken. Ik kan je ook verzekeren dat het lichtbeeld van zo een projectortjes echt geweldig zijn!
 
Terug
Bovenaan Onderaan