Twee lampen laten branden, CBR600F4i

Bart82

MF veteraan
7 jun 2006
1.156
26
Hallo allemaal,

Ik ben aan het zoeken naar een manier om de lampen van mijn motor beiden te laten branden.

Nu kwam ik een kastje tegen dat dit zou kunnen regelen voor €75,-, met onderstaand effect:
http://veiligmotorrijden.pageprocessor.nl/import/assetmanager/7/137/320/600F.png

Nu lijkt er hier nog steeds veel verschil te zitten tussen de lampen.

Mijn vraag is dus: Werkt dit kastje inderdaad? En zijn er goedkopere kastjes te verkrijgen?

Gr,
Bart

P.S. Ben absoluut geen techneut..... Dus zelf iets fabriceren gaat me niet lukken.
 
Moet ik dan deze hebben van safetylights?
Design Headlights: € 39.95,-* (SHL) Alleen grootlicht dimmen.

En kan ik dan nog steeds seinen of groot licht gebruiken?

Gr,
Bart
 
Laatst bewerkt:
In mijn 900 zitten er links en recht duplo lampen in, met dimlicht en grootlicht. Ik heb van de linkerlamp het dimlicht parallel verbonden met het dimlicht van de rechterlamp.

Ik heb er ook nog een schakelaartje tussen gezet zodat ik de extra lamp aan en uit kan zetten.

Het grootlicht werkt gewoon nog zoals gewoonlijk.

Wel heeft de rechterlamp geen reflector, dus schijnt het licht recht naar voren. Daardoor zien mensen weinig meer in hun binnenspiegel als je achter ze zit, ook al is het minder licht dan het grootlicht. Dus wel effe aan denken.

Ik zet hem eigenlijk alleen aan op zonnige dagen en als ik tussen de file door rij.
 
Laatst bewerkt:
In mijn 900 zitten er links en recht duplo lampen in, met dimlicht en grootlicht. Ik heb van de linkerlamp het dimlicht parallel verbonden met het dimlicht van de rechterlamp.

Ik heb er ook nog een schakelaartje tussen gezet zodat ik de extra lamp aan en uit kan zetten.

Het grootlicht werkt gewoon nog zoals gewoonlijk.

Wel heeft de rechterlamp geen reflector, dus schijnt het licht recht naar voren. Daardoor zien mensen weinig meer in hun binnenspiegel als je achter ze zit, ook al is het minder licht dan het grootlicht. Dus wel effe aan denken.

Ik zet hem eigenlijk alleen aan op zonnige dagen en als ik tussen de file door rij.

Hoi RetepV,

Bedankt voor je reactie.
Ik ben voornamelijk op zoek naar zo'n kastje dat beide lampen laat branden op gelijk niveau (las ergens op het forum dat dan je groot licht maar voor 40% schijnt). Het is dus niet mijn bedoeling om duplo lampen te gaan plaatsen, maar alleen grootlicht te laten dimmen, met behoud van seinfunctie en groot licht.

Weet alleen niet waar ik zo'n kastje kan krijgen en welke ik dan moet hebben.
Las ergens iets van SafetyLights, maar bij die website staan zoveel verschillende dingen dat ik daar eigenlijk niet veel wijzer van wordt... En zaken als schakelaartjes tussen zetten gaat me niet lukken.. Zoals ik al zei, nogal a-technisch....

Groeten,
Bart
 
Goed punt. Die reflectoren zijn toch niet gemaakt voor het gebruik dat TS voorsteld?

Hoi Martell,

Ik heb jouw bericht even gemist gisterenavond... Waar doel je precies op?

De reflector van het groot licht kan gewoon blijven zitten wanneer het licht gedimd wordt. Door de veel lagere spanning is het niet verblindend meer.

Heb inmiddels iets gevonden van Mototronix met traploze dimming, lijkt me perfect voor wat ik wil gaan doen:

Elektronische koplamp Dimmer. (regelbaar)

Een koplamp aan op de motor, en de andere niet ?

Deze module is om de koplamp ( grootlicht )
mee te laten branden, en traploos terug te dimmen,
waardoor grootlicht zo afgesteld kan worden dat hij
brandt ,maar niet verblindend werkt.

Ook bij een chopper waar extra spotlights gemonteerd
zitten is het stroomverbruik van de
lampen (wattage) vaak een probleem.
Door de module er tussen te monteren,
gebruiken de lampen 30% tot 40% minder stroom..!!
Dat is weer beter voor accu en dynamo !

Iemand hier met technische/elektronische kennis nog opmerkingen bij, waar ik als leek niet aan zal denken?

Gr,
Bart
 
Dan klopt het dus niet wat ze zeggen op die sites?

Die mensen willen geld verdienen. Je houden aan de wet is jouw zaak. Denk je dat het ze iets kan schelen of ze de waarheid zeggen of niet? Jij wordt geacht de wet te kennen, zelfs al heb je die wet nooit gezien. Als jij leugens gelooft, is dat jouw probleem.

Om even kort samen te vatten hoe commercie werkt... :)

Daarbij zijn die sites van fabrikanten in andere landen dan Nederland. Nederland is nogal communistisch (daarmee bedoelend dat het hier totalitaire vormen aanneemt). Dus de kans is groot dat wat buiten Nederland wel mag, van Ome Balkenende en Ome Rouvoet niet mag.

Om even kort samen te vatten hoe Nederland werkt... :)

Deze twee dingen zijn een recept voor problemen als je je er niet van bewust bent.

Dat gezegd hebbende: alles mag, zo lang je niet gepakt wordt. En als jou het niet kan schelen dat je iemand's binnenspiegel verblindt, dan zou ik het doen.

Ik merk bijvoorbeeld heel goed dat mensen veel sneller terug naar de rechter baan gaan als ik beide lampen aan heb. Dat ze me vervloeken kan me niet zo schelen. Ik vervloek de luie rijstijl van veel automobilisten net zo goed, dus het één heft het ander op.
 
Dus eigenlijk is het goedkoper om het groot licht naar beneden af te stellen en standaard aan te zetten..?! Of is dat te kort door de bocht?
 
Dus eigenlijk is het goedkoper om het groot licht naar beneden af te stellen en standaard aan te zetten..?! Of is dat te kort door de bocht?

Hmmm.
Ik zou proberen de lamepen gelijk te schakelijken, zoals ook al eerder wedr aangegeven.

Twee keer dim- twee keer grootlicht.
En dan die ene idd een beetje naar beneden bijstellen.

En testen he. Ga in je auto zitten, een meter of 20 voor de motor, en laat iemand op de motor het licht aan zetten. Dan weet je of het netjes staat, of niet.
 
Hmmm.
Ik zou proberen de lamepen gelijk te schakelijken, zoals ook al eerder wedr aangegeven.

Twee keer dim- twee keer grootlicht.
En dan die ene idd een beetje naar beneden bijstellen.

En testen he. Ga in je auto zitten, een meter of 20 voor de motor, en laat iemand op de motor het licht aan zetten. Dan weet je of het netjes staat, of niet.

Heeft iemand een tekeningetje van hoe dit moet?
En ga je dan geen zekeringen o.i.d. overbelasten?
En kan ik h4-lampjes zomaar in h7-units plaatsen?

Wederom bedankt voor de antwoorden!
 
Hi Martell,

Je hebt het druk met mij vandaag!

Hoe zit het dan met de lampen? Kan er toch niet zomaar h4 in duwen? Kan ik dan bevestigingsstukken voor h4 halen en aansluiten? Zijn de reflectoren daar wel goed voor, of moeten die dan ook compleet aangepast worden?

Gr,
Bart
 
Hi,

Ben er inmiddels wel achter dat doorlussen niet gaat werken met h7, aangezien groot licht of dimlicht bepaald wordt door de reflector.
H4-aansluitingen in deze reflectoren of duplo lampen heeft dus weinig zin.

Ben aan het zoeken geweest voor een tweede dimlicht reflector, maar kan er geen vinden.
Daarnaast moet het dan ook nog erin gezet worden en ben ik mijn groot licht kwijt.

Denk dus dat ik toch maar voor een kitje ga die groot licht op 40% zet.
Andere oplossingen zijn te ingrijpend/duur. Een 2e koplamp voor een reflector gaat 200 of meer kosten..

Gr,
Bart
 
Terug
Bovenaan Onderaan