Tweedehands cruiser markt

LeonIsMooi

Rookie
10 nov 2020
1
0
Goedenavond leden!

Ik ben momenteel 20 jaar en ik zal zodra ik 21 ben mijn rijbewijs gaan halen voor de motor (A2 code 80) Ik kan niet wachten tot ik de weg op kan!
Ik zit alvast een beetje te kijken naar de tweedehands markt voor cruisers, mijn vader heeft heel lang een Honda Shadow VT100 gereden en ik vind de Shadow ook een super mooi type. Uiteraard ben ik dan aan het kijken naar een Shadow 750 (gezien A2)

Ik zie wel dat je deze motoren voor 3 a 4 duizend euro tweedehands kunt kopen met tussen de 25-45 Duizend kilometer met bouwjaar 98-02. Ik vraag mij alleen af wat jullie mening is over een motor kopen van ca 20 jaar oud? Zullen hier nog een beetje onderdelen voor te vinden zijn of kan ik beter kijken naar een nieuwere motor?

Ik ben erg benieuwd naar jullie meningen!
 
Onderdelen is niet zozeer het probleem, maar ja, er gaat waarschijnlijk vaker wat stuk dan een nieuwe.

Van de andere kant, mijn jongste motor is 18 jaar oud en ik rij dagelijks naar het werk op iets van 36 jaar oud. Dusja.. Wat is oud? Zolang het goed bijgehouden wordt zal het wel meevallen.
 
De onderdelenvoorziening is denk ik het probleem niet zozeer, los van origineel spul is er ook een heleboel aftermarket gemaakt dat afhankelijk van de leverancier net zo goed of zelfs beter is dan het origineel. Zo heb ik bij mijn Dragstar ooit de startkoppeling laten vervangen, originele onderdelen deden enkele honderden euro's, een aftermarketversie die ook nog eens sterker was (startkoppeling was een zwak onderdeel in Dragstars van mijn bouwjaar) heb ik voor nog geen 100 euro uit Amerika laten overvliegen en hier laten inbouwen. Onderdelen zijn dus het probleem niet, bij cruisers is het vooral zaak om te kijken naar technische staat en rekening houden met zaken die verouderen. De gemiddelde cruiser rijdt veel minder kilometers dan bijvoorbeeld een tourmotor, en hoewel een lage kilometerstand aantrekkelijk lijkt kan een verzameling rondjes om de kerk de technische staat meer beïnvloeden dan 20k warme kilometers per jaar draaien. Denk aan uitdroging van slangen, vervuiling van carbs, mayonaise op de olie en dat soort zaken. Voordeel is wel dat de gemiddelde cruiser een liefhebbersfiets is, ze zeggen niet voor niets dat cruiserrijders meer poetsen dan rijden. :+

Wat ik vooral merk is dat het cruisersegment langzaam duurder wordt. Er worden relatief weinig nieuwe cruisers gebouwd (er zijn nog maar een paar nieuw te krijgen, de Star-linie van Yamaha is nu meer een Goldwing-light geworden, en op een paar lichte Honda's, een Vulcan S en wat Chinese probeersels na is er veel minder keuze qua 'Jappencruisers'), wat de prijzen van de occasions lijkt op te drijven. Als ik zie wat ik ooit voor mijn Dragstar betaald heb en wat er nu voor wordt gevraagd voor een motor in dezelfde staat scheelt het al gauw duizend euro of meer. Wel jammer, eigenlijk wil ik zodra ik de ruimte en financiën ervoor heb weer een cruiser naast de Strom zetten, maar als dit zo doorgaat kan dat even duren. :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan