Tweetakt verenigt U zich hiero deel2

Gelukkig heeft KTM, en KTM afgeleide merken, nog steeds moderne tweetakten met injectie. Vooral in de extreme enduro rijden die heel veel. Zoek maar eens naar Graham Jarvis, wat die allemaal doet met zo'n tweetakt.

https://youtube.com/@GrahamJarvis
Ook leuke speeltjes voor op de straat,
1686319099462.png

 
Ik heb weer wat te klussen. Mijn KTM SX 250 is vastgelopen. Stukje metaal zat klem tussen zuiger en cilinderwand. De belangrijkste vraag is natuurlijk waar dit stukje metaal vandaan komt. Membraan is onbeschadigd, powervalve is niets bijzonders aan te ontdekken ook is het niet van de borgveertjes van de zuigerpen. Volgende stap is blok splitsen en krukaslagers inspecteren.

IMG_20230618_161523.jpg


IMG_20230618_161944.jpg

IMG_20230618_161956.jpg

IMG_20230619_115759.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_20230619_115759.jpg
    IMG_20230619_115759.jpg
    66,7 KB · Weergaven: 14
  • IMG_20230618_161956.jpg
    IMG_20230618_161956.jpg
    89,7 KB · Weergaven: 13
  • IMG_20230618_161944.jpg
    IMG_20230618_161944.jpg
    103,5 KB · Weergaven: 14
Er lag er al een in de krukasruimte van de vorige eigenaar en jij hebt nu de pech dat je ‘m op een rotplek tegenkomt. Of iets teveel aanname?
Iets teveel aanname. Zo'n zes draaiuren geleden heb ik het hele blok uit elkaar gehaald en letterlijk alle lagers en afdichtingen vervangen. Zuiger is ongeveer 10 uur oud. Zou ik bij dit alles zelf zo'n stukje metaal hebben veroorzaakt dan had dit echt geen zes uren lang meegegaan zonder schade aan te richten.
 
Lijkt op een stukje borgdraad, maar hoe zoiets in vredesnaam in het carter terecht komt🤔
Ik neem aan dat er ook een filter voor de carb zit? Verder lijkt me dat geen lager onderdeel.
Niet een zuigerveer borgpennetje wat zich losgewerkt heeft? Verder zou ik ook geen idee hebben.
 
Kan het uit het luchtfilter komen?
In het luchtfilter gedeelte bevindt zich niets van metaal. Is een plastic korf met een schuim filter. Filter vervang ik na iedere keer rijden wat neerkomt op ieder uur ongeveer.

Het is mij ook een raadsel waar dit deeltje vandaan is gekomen. Krukas draait heel soepel en zonder geluiden of zware punten. Ik ben bijna geneigd om te gaan geloven dat het via het bougiegat naar binnen is gevallen toen ik de bougie eruit haalde.
Om het verhaal even in chronologische volgorde toe te lichten:

dag 1 training gedaan op de crossbaan, niets aan de hand, motor reed goed. Hooguit dat deze warm moeilijker aan te trappen was dan normaal
dag 2 weer naar de crossbaan. Deze keer met zowel mijn KTM als mijn CR500, eerst op de CR gereden, daarna geprobeerd de KTM te starten, wilde niet starten. Bougie eruit, beetje schoongemaakt (beetje omdat ik niet de goede spullen bij me had) weer terug erin en nog niet starten. Opgegeven omdat er geen tijd meer was.
dag 3 thuis bougie eruit gehaald en goed schoongemaakt. Motor aangetrapt en startte direct. Kwam niet lekker op toeren en rookte meer dan gebruikelijk. Ook veel vettigheid uit de uitlaatpoort over de uitlaatbocht. Dit wijtte ik aan het veelvuldig aantrappen dus niet verontrustend. Gashandle ging ook stroef. Eerst gekeken waarom gashandle stroef ging. Carburateur erachter weggehaald, was geen probleem met gaskabelroute of met gasschuif. Gashandle los en weer vast gezet en probleem opgelost. Boel weer opgebouwd, bougie nogmaals schoongemaakt. Aantrappen, startte meteen, leek beter op toeren te komen maar lastig om met zekerheid te zeggen omdat de motor al na enkele seconden vastliep.

Inmiddels begon ik me zelfs af te vragen of dit stukje metaal niet via het bougiegat naar binnen kan zijn gevallen, dus ook alles gecontroleerd. De bougie zelf is intact, schroefdraad van bougiegat in kop is onbeschadigd, bougiekapje heeft ook geen ontbrekend stukje metaal.

Zou het van een krukaskeerring kunnen zijn? Het stukje is te dik/stevig om van de krukaskeerringveer te kunnen zijn. Aan de krukwangen zie ik ook geen beschadigingen. Hopelijk deze week nog tijd om blokje te splitsen, wil nu toch echt weten waar dit vandaan komt.
 
In het luchtfilter gedeelte bevindt zich niets van metaal. Is een plastic korf met een schuim filter. Filter vervang ik na iedere keer rijden wat neerkomt op ieder uur ongeveer.

Het is mij ook een raadsel waar dit deeltje vandaan is gekomen. Krukas draait heel soepel en zonder geluiden of zware punten. Ik ben bijna geneigd om te gaan geloven dat het via het bougiegat naar binnen is gevallen toen ik de bougie eruit haalde.
Om het verhaal even in chronologische volgorde toe te lichten:

dag 1 training gedaan op de crossbaan, niets aan de hand, motor reed goed. Hooguit dat deze warm moeilijker aan te trappen was dan normaal
dag 2 weer naar de crossbaan. Deze keer met zowel mijn KTM als mijn CR500, eerst op de CR gereden, daarna geprobeerd de KTM te starten, wilde niet starten. Bougie eruit, beetje schoongemaakt (beetje omdat ik niet de goede spullen bij me had) weer terug erin en nog niet starten. Opgegeven omdat er geen tijd meer was.
dag 3 thuis bougie eruit gehaald en goed schoongemaakt. Motor aangetrapt en startte direct. Kwam niet lekker op toeren en rookte meer dan gebruikelijk. Ook veel vettigheid uit de uitlaatpoort over de uitlaatbocht. Dit wijtte ik aan het veelvuldig aantrappen dus niet verontrustend. Gashandle ging ook stroef. Eerst gekeken waarom gashandle stroef ging. Carburateur erachter weggehaald, was geen probleem met gaskabelroute of met gasschuif. Gashandle los en weer vast gezet en probleem opgelost. Boel weer opgebouwd, bougie nogmaals schoongemaakt. Aantrappen, startte meteen, leek beter op toeren te komen maar lastig om met zekerheid te zeggen omdat de motor al na enkele seconden vastliep.

Inmiddels begon ik me zelfs af te vragen of dit stukje metaal niet via het bougiegat naar binnen kan zijn gevallen, dus ook alles gecontroleerd. De bougie zelf is intact, schroefdraad van bougiegat in kop is onbeschadigd, bougiekapje heeft ook geen ontbrekend stukje metaal.

Zou het van een krukaskeerring kunnen zijn? Het stukje is te dik/stevig om van de krukaskeerringveer te kunnen zijn. Aan de krukwangen zie ik ook geen beschadigingen. Hopelijk deze week nog tijd om blokje te splitsen, wil nu toch echt weten waar dit vandaan komt.
Iets van een keerring zal het niet zijn daar zit niet zulke stukjes metaal in, er zijn maar 3 dingen waar zoiets vandaan zou kunnen komen ,
zoals al eerder geschreven een stukje van een zuigerpen borgclip, dat was het dus niet. Of een stukje van de borg van de bougiedop,
dat was het ook niet. Of een zuigerveer borgpennetje, en daar lijkt het ook niet echt op. Misschien ooit iets in de uitlaat gevallen en dat
is door de pulsen de cilinder in gezogen. Ik heb het idee dat dit een raadsel zal blijven.
Is dat stukje hard metaal of zacht metaal?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb weer wat te klussen. Mijn KTM SX 250 is vastgelopen. Stukje metaal zat klem tussen zuiger en cilinderwand. De belangrijkste vraag is natuurlijk waar dit stukje metaal vandaan komt. Membraan is onbeschadigd, powervalve is niets bijzonders aan te ontdekken ook is het niet van de borgveertjes van de zuigerpen. Volgende stap is blok splitsen en krukaslagers inspecteren.

Bekijk bijlage 1893455

Bekijk bijlage 1893456
Bekijk bijlage 1893457
Bekijk bijlage 1893458
Helicoil?
 
Vandaar ook mijn vraag of het hard of zacht materiaal is.
Vandaag weer verder aan het puzzelen geweest en misschien de oorsprong gevonden.

Op dit moment vermoed ik dat, toen ik de carburateur eraf haalde, er een klemringetje van een overloopslangetje in het inlaat membraan terecht is gekomen. Was vandaag nog eens alles aan het bekijken toen ik zag dat er een overloopslangetje los hing en zo'n klemringetje ontbrak. Vergeleken met mijn brokje metaal en lijkt er veel op. Nu moet ik er dus achter zien te komen waar de rest is gebleven. Zit niet in de uitlaatbocht, dus blok maar eens op de kop houden en indien dat geen resultaat geeft, toch maar openmaken.

IMG_20230621_171035.jpg

IMG_20230621_165346.jpg
 
Vandaag weer verder aan het puzzelen geweest en misschien de oorsprong gevonden.

Op dit moment vermoed ik dat, toen ik de carburateur eraf haalde, er een klemringetje van een overloopslangetje in het inlaat membraan terecht is gekomen. Was vandaag nog eens alles aan het bekijken toen ik zag dat er een overloopslangetje los hing en zo'n klemringetje ontbrak. Vergeleken met mijn brokje metaal en lijkt er veel op. Nu moet ik er dus achter zien te komen waar de rest is gebleven. Zit niet in de uitlaatbocht, dus blok maar eens op de kop houden en indien dat geen resultaat geeft, toch maar openmaken.

Bekijk bijlage 1894274
Bekijk bijlage 1894275
Zou hem sowieso uit elkaar trekken,wie weet zit er metaaldeeltjes in de lagers. Komen die straks los en is je nieuwe zuiger beschadigd.
Geen risico nemen.
 
Vandaag weer verder aan het puzzelen geweest en misschien de oorsprong gevonden.

Op dit moment vermoed ik dat, toen ik de carburateur eraf haalde, er een klemringetje van een overloopslangetje in het inlaat membraan terecht is gekomen. Was vandaag nog eens alles aan het bekijken toen ik zag dat er een overloopslangetje los hing en zo'n klemringetje ontbrak. Vergeleken met mijn brokje metaal en lijkt er veel op. Nu moet ik er dus achter zien te komen waar de rest is gebleven. Zit niet in de uitlaatbocht, dus blok maar eens op de kop houden en indien dat geen resultaat geeft, toch maar openmaken.

Bekijk bijlage 1894274
Bekijk bijlage 1894275
Hoeveel pech kan je hebben. 😬
 
Zou hem sowieso uit elkaar trekken,wie weet zit er metaaldeeltjes in de lagers. Komen die straks los en is je nieuwe zuiger beschadigd.
Geen risico nemen.
Mee eens. Zoveel werk is het niet om blokje te splitsen. Heb er al een aardige routine in.

Ook maar eens op zoek naar een bedrijf die cilinder van een nieuwe nicasil laag kan voorzien. De enige die ik ken is Powerseal maar misschien zijn er meer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan