Twente en omgeving deel 22

Almelo aanpassen naar Twente en omgeving

  • Ja

    Stemmen: 22 88,0%
  • Nee

    Stemmen: 3 12,0%

  • Totaal aantal stemmers
    25
  • Opiniepeiling gesloten .
Alle Yamaha motorfietsen vanaf 2000 zijn e10 bestendig :t tank het zelf al jaren, geen probleem.


mijn voertuigen kunnen officieel er ook tegen , maar heb wat voorbeelden gezien dat mensen een paar jaar dat bocht getankt hebben,, word je niet vrolijk van

nu tank ik meestal toch al over de grens voor die paar cent meer krijgen ze E5 95 of 98 , lopen ze beter op :Y
 
Ik tank met de motor standaard E98. Alhoewel het motorseizoen wel tot een vroegtijdig einde is gekomen voor mij. Scheurtjes ontdekt in het subframe en in de ophanging van de uitlaat. Uiteraard bij het demonteren direct een uitlaatbout af laten breken dus ik kan weer knutselen.
 
Afgelopen winter de VFR afgetankt met 98 superplus, 4mnd stilgestaan, en nu diverse keren E10 en V-Power door elkaar gebruikt.

Resultaat verraste mij niet..... 8-)
 
Ik tank met de motor standaard E98. Alhoewel het motorseizoen wel tot een vroegtijdig einde is gekomen voor mij. Scheurtjes ontdekt in het subframe en in de ophanging van de uitlaat. Uiteraard bij het demonteren direct een uitlaatbout af laten breken dus ik kan weer knutselen.
Dus er is meer gebeurd met de motor in het verleden dan jou verteld -O-, scheurtjes in een subframe is heel vreemd. Balen man -O- als je hulp nodig hebt stuur maar WhatsApp, ben nu overdag wel aan het werk maar na 18:00 kan ik wel helpen
 
mijn voertuigen kunnen officieel er ook tegen , maar heb wat voorbeelden gezien dat mensen een paar jaar dat bocht getankt hebben,, word je niet vrolijk van

nu tank ik meestal toch al over de grens voor die paar cent meer krijgen ze E5 95 of 98 , lopen ze beter op :Y
Dat ligt helemaal aan de afstelling, e10 verbrand beter, en met de juiste afstelling meer vermogen. Je verbruik word ook slechter want je heb meer nodig.

Als jou motor is afgesteld op 98 of 95 maakt dat weinig verschil van elkaar is niet voelbaar, maar in verschil met e10 of octaan 100 zeker wel merkbaar. Alle octaan boven 100 is voor geblazen motoren zoals turbo of supercharger, ivm lagere compressie
 
Dus er is meer gebeurd met de motor in het verleden dan jou verteld -O-, scheurtjes in een subframe is heel vreemd. Balen man -O- als je hulp nodig hebt stuur maar WhatsApp, ben nu overdag wel aan het werk maar na 18:00 kan ik wel helpen
Naja het is en blijft een 660cc 1 cilinder. Heb van andere eigenaren ook gehoord dat zij inmiddels het nodige hebben moeten lassen aan de motor. Bedankt voor je aanbod :) Het subframe is wel allejezus zwaar. Dus heb direct al een leuk winterprojectje om een nieuwe lichtgewicht te maken :)
 
Dat ligt helemaal aan de afstelling, e10 verbrand beter, en met de juiste afstelling meer vermogen. Je verbruik word ook slechter want je heb meer nodig.

Als jou motor is afgesteld op 98 of 95 maakt dat weinig verschil van elkaar is niet voelbaar, maar in verschil met e10 of octaan 100 zeker wel merkbaar. Alle octaan boven 100 is voor geblazen motoren zoals turbo of supercharger, ivm lagere compressie
Standaard zijn motorfietsen op 95-98 gemaakt, alleen specials door tuning etc 100 en daarboven.

Ding van mij heeft een hogere topsnelheid door v-power racing vd Shell in Altstätte...zelf getest op de A31..... :+ _O-
 
In principe is het lastig om meer pk/nm te halen uit een brandstof door enkel en alleen een andere brandstof te tanken. De motor registreerd simpelweg niet welke brandstof erin zit en zal dus niks aanpassen. Uiteraard zijn er voertuigen die dit wel doen, al dan niet standaard of after market (flex fuel /bi fuel). Zonder aanpassingen zal er nog steeds dezelfde hoeveelheid brandstof ontbrand worden met dezelfde hoeveelheid lucht. Ethanol verbrand met minder kracht maar je kan er meer van ontbranden met dezelfde hoeveelheid lucht. En kan dus meer kracht leveren. Maar daarvoor moet je voertuig wel weten dat je meer brandstof kan gebruiken. De sproeier in je carb wordt niet plots groter door andere benzine en je injectie gaat niet plots wat meer inspuiten. Je zal dus in principe altijd minder pk/nm krijgen met een andere brandstof dan waar het voertuig op afgesteld is.

Dat je een hogere topsnelheid hebt kan letterlijk afhangen van 101 andere factoren (wind, omgevingstemperatuur, wegdek etc etc etc) maar zal niks te maken hebben met je brandstof tenzei je na het tanken je ECU een remap hebt gegeven.

BTW het enige verschil tussen E95 en E98 is de klopvastheid van de brandstof. E98 kan dus iets meer compressie/druk/hogere temp hebben voordat de brandstof zelf ontbrand. Dat vele motoren E98 of hoger eisen komt dan weer vanwege het feit dat motoren bijna altijd meer toeren draaien dan auto's en/of een hogere compressie hebben. :)
 
Semi offtopic: naar de M-zee met gezin en sleurhut achter de auto (1.8vvti benzine), tank ik altijd v-power achtige benzine (iig de duurste). Het lijkt alsof de automotor dan sterker is en ik langer kan blijven rijden in zijn 5 bij vals plat bijvoorbeeld op de oneindige Frans tolwegen....

Rest altijd E10 zooi. Wat ik wel voortaan ga doen is in december de motorfietsen (Honda's 1996+2002) op stal zetten met betere benzine, eerst ff op laten lopen natuurlijk.
 
Semi offtopic: naar de M-zee met gezin en sleurhut achter de auto (1.8vvti benzine), tank ik altijd v-power achtige benzine (iig de duurste). Het lijkt alsof de automotor dan sterker is en ik langer kan blijven rijden in zijn 5 bij vals plat bijvoorbeeld op de oneindige Frans tolwegen....

Rest altijd E10 zooi. Wat ik wel voortaan ga doen is in december de motorfietsen (Honda's 1996+2002) op stal zetten met betere benzine, eerst ff op laten lopen natuurlijk.

Zeker moderne auto's hebben en klopsensor en andere poespas die regelt hoeveel benzine hij kan inspuiten bij welke toeren en welke kracht je vraagt. Zeker als de auto iets heeft zoals v-tec (Honda), vvti (Toyota) of een ander systeem dat de motor tijdens het rijden aanpast. Zou heel goed kunnen dat zulke auto's dus wel iets meer kracht krijgen aangezien E10 of euro 98 dus een hogere klopvastheid heeft. Een motor werk ten slotte het beste wanneer hij zo veel mogelijk benzine en lucht in je cilinder kan persen. Nou levert E10 alleen wel minder kracht dan euro 95 of 98.
 
In mijn tourmode hoeft de motor bijna niets te doen.....beetje hobbelen op de achteraf wegen in Twente. Kuch, en zelfs kom ik nauwelijks bij het vtec moment van 7k wanneer de extra kleppen bijgeschakeld kunnen worden.
 
In mijn tourmode hoeft de motor bijna niets te doen.....beetje hobbelen op de achteraf wegen in Twente. Kuch, en zelfs kom ik nauwelijks bij het vtec moment van 7k wanneer de extra kleppen bijgeschakeld kunnen worden.
Dus eigenlijk rij jij op een vfr400? :P _O-
 
Dus eigenlijk rij jij op een vfr400? :P _O-
Die had ik jaren geleden, vfr/rvf voor erbij willen kopen, helaas zijn ze me nu veel te prijzig....400 of 800 maakt mij eigenlijk niet uit, gaat om de beleving. Niet dat de motor 200 haalt.

Maar goed, ik ben met mijn huidige speeltjes ook tevreden.... :]
 
Die had ik jaren geleden, vfr/RvS voor erbij willen kopen, helaas zijn ze me nu veel te prijzig....400 of 800 maakt mij eigenlijk niet uit, gaat om de beleving. Niet dat de motor 200 haalt.

Maar goed, ik ben met mijn huidige speeltjes ook tevreden.... :]
Eigenlijk is minder pk's ook wel leuk. Dan kan je tenminste lekker hard scheuren en hoef je niet bang te zijn voor boetes :+ Zo'n Honda grom lijkt mij echt wel lachen.
 
Niet dat je dan harder kan ,maar dat je het gas gewoon open kan draaien zonder dat je extreme snelheden bereikt is soms ook wel leuk.
Maar dat gaat wel snel vervelen... 😇
 
Eigenlijk is minder pk's ook wel leuk. Dan kan je tenminste lekker hard scheuren en hoef je niet bang te zijn voor boetes :+ Zo'n Honda grom lijkt mij echt wel lachen.
Ja die zijn echt leuk GROM, wil wel is een proefrit rijden als ik niet te groot ben _O-
 
De motor registreerd simpelweg niet welke brandstof erin zit en zal dus niks aanpassen
Stop ... haha...

Dat doet elke moderne motor dus wel. Namelijk met de lambda sensoren en/of klopsensoren. Hoe meer ethanol de brandstof bevat, hoe meer hij zal inspuiten (tot op zekere hoogte, beperkt door de mapping natuurlijk).
Tevens is ethanol klopvaster, dus zal de ontsteking ook wat gunstiger kunnen staan, tenzij de motor op de 'normale' benzine al niet knock-limited was.
 
Stop ... haha...

Dat doet elke moderne motor dus wel. Namelijk met de lambda sensoren en/of klopsensoren. Hoe meer ethanol de brandstof bevat, hoe meer hij zal inspuiten (tot op zekere hoogte, beperkt door de mapping natuurlijk).
Tevens is ethanol klopvaster, dus zal de ontsteking ook wat gunstiger kunnen staan, tenzij de motor op de 'normale' benzine al niet knock-limited was.
Precies wat ik dus hierboven zeg?
 
Dat ligt helemaal aan de afstelling, e10 verbrand beter, en met de juiste afstelling meer vermogen. Je verbruik word ook slechter want je heb meer nodig.

Als jou motor is afgesteld op 98 of 95 maakt dat weinig verschil van elkaar is niet voelbaar, maar in verschil met e10 of octaan 100 zeker wel merkbaar. Alle octaan boven 100 is voor geblazen motoren zoals turbo of supercharger, ivm lagere compressie

het zijn voertuigen met elektronische injectie, en de auto's behoorlijk geavanceerd, klop sensoren , breedband lamdasonde .
het is net andersom E10 geeft meer verbruik, op papier ook schoner , pas als je meer dan 10 % heb je wat voordelen als betere klopvastheid .
maar er zit minder energie in

Energiedichtheid - Wikipedia scheelt best wel wat.

moderne downsize motoren hebben geen lage compressie, dat deden ze vroeger tegen pingelen , de ECU waren toen nog niet zo goed als nu.
 
Eigenlijk is minder pk's ook wel leuk. Dan kan je tenminste lekker hard scheuren en hoef je niet bang te zijn voor boetes :+ Zo'n Honda grom lijkt mij echt wel lachen.
Vroeger was nl het geval dat je steeds meer wilde, een 1000cc etc maar de meeste motoren hebben tegnwoordig zoveel vermogen dat je een beetje bang wordt als je voluit gaat, en dat met 800/888cc’s. Enige plek waar je het mag ‘spelen’ is de A31, rond de 10 sec op de 200, maar zelfs dan na een paar kilometer heb je het ook wel gehad. Als je wat wilt ga het circuit op, maar dat doe ik niet...waarom een dag met 2.00 min Assen rond voor 200-300 euro.... :?

In NL blijf ik go with the flow rijden. Vorige week nog controle gezien bij de eco brug over de A35 thv Boekelo....reed gewoon 100 dus verder geen punt. Bekende wegen in Twente rij ik lekker mijn eigen tempo....gebruikmakende vd koppel die ik ter beschikking heb.

Verder haal ik nog veel plezier uit met gewoon rijden, en dat heb ik niet met hard rijden; tis doodvermoeiend, gevaarlijk en kans op bekeuringen mij veel te groot. Bovendien rij ik vaak alleen en zeker niet met groepen die stevig doorrijden of oproepen voor een sportieve rit.

En mijn laatste snelle rit was, als passengier, in een getunde Porsche 911 turbo met 600+pk......interessant... _O-
 
Laatst bewerkt:
het zijn voertuigen met elektronische injectie, en de auto's behoorlijk geavanceerd, klop sensoren , breedband lamdasonde .
het is net andersom E10 geeft meer verbruik, op papier ook schoner , pas als je meer dan 10 % heb je wat voordelen als betere klopvastheid .
maar er zit minder energie in

Energiedichtheid - Wikipedia scheelt best wel wat.

moderne downsize motoren hebben geen lage compressie, dat deden ze vroeger tegen pingelen , de ECU waren toen nog niet zo goed als nu.


E10 levert zeker minder energie dan euro 95/98 echter heeft het minder zuurstof nodig om volledig te ontbranden. Kortom je kan er meer van instoppen dus kan je er meer kracht uithalen. Maar die kracht ga je er niet uithalen bij zo'n lage percentage ethanol en ook niet als je ECU niet weet wat het doet. E85 levert veel meer kracht maar je verbruik gaat ook drastisch omhoog.
 
Zaterdag ochtend maar eens twentse benzine naar Rdam brengen, koppelingsveren ophalen en dan bij m'n ouders ff monteren
 
E10 levert zeker minder energie dan euro 95/98 echter heeft het minder zuurstof nodig om volledig te ontbranden. Kortom je kan er meer van instoppen dus kan je er meer kracht uithalen. Maar die kracht ga je er niet uithalen bij zo'n lage percentage ethanol en ook niet als je ECU niet weet wat het doet. E85 levert veel meer kracht maar je verbruik gaat ook drastisch omhoog.


E85 heeft wel voordelen maar of die opwegen tegen de nadelen ,, E85 is trouwens natte ethanol ,, je heb een robuust brandstof systeem nodig,

de software van ecu is instaat van moderne auto's om te erkennen wat er getankt is ,, en daar ontsteking & injectie aanpassen , in de VS gebruiken ze E10 al langer en daar kan je in bepaalde staten ook E20 en E30 krijgen.

en het verkrijgen van een goede kwaliteit ethanol ,, schijnt toch niet zo duurzaam te zijn als men dacht, er gaan stemmen op om er toch mee te stoppen.
hoge EU functionarissen zitten met nadelen aan hun klassieke auto's omdat je niet overal E 98 kan krijgen.
 
E85 heeft wel voordelen maar of die opwegen tegen de nadelen ,, E85 is trouwens natte ethanol ,, je heb een robuust brandstof systeem nodig,

de software van ecu is instaat van moderne auto's om te erkennen wat er getankt is ,, en daar ontsteking & injectie aanpassen , in de VS gebruiken ze E10 al langer en daar kan je in bepaalde staten ook E20 en E30 krijgen.

en het verkrijgen van een goede kwaliteit ethanol ,, schijnt toch niet zo duurzaam te zijn als men dacht, er gaan stemmen op om er toch mee te stoppen.
hoge EU functionarissen zitten met nadelen aan hun klassieke auto's omdat je niet overal E 98 kan krijgen.
Is maar net waar je E85 voor wilt gebruiken. Om dagelijks heen en weer te rijden naar werk heeft het geen nut en zal het alleen maar nadelig uit pakken. Wil je meer pk/nm dan is E85 uitstekend geschikt. Maar helaas vinden de meeste voertuigen ethanol niet zo heel erg leuk in hoge concentraties zoals je al aangeeft.
 
Terug
Bovenaan Onderaan