Uitlaat: Boujes of Tapeinden

Rob RD

De Blèje Rèswèkâh........ Vaak Ben Je Te Bang
Donateur
25 aug 2002
63.667
113.278
Rèswèk
Na mijn laatste debacle met mijn FZR waar een tap-eindje afbrak vraag ik mij wederom af waarom die uitlaten altijd met die kleredingen vastzitten en niet met bouten. Ze hebben, ook als je regelmatig de uitlaten er onderuithaalt alle tijd om vast te rotten en als het dan een keer zover is dat ze er uit moeten is het buigen of barsten. Terwijl boutjes eigenlijk al meteen het voordeel hebben dat ze uit de schroefdraad van het blok moeten... Het voordeel van die tap-einden zal toch niet zijn vanwege het kalibreren van het spruitstuk, wan dan ken ik er nóg wel een paar.
full
 
Ik werk bij een machinefabriek die darmenlokalen in een slachthuis inricht, wereldwijd. Alles word s avonds en s nachts schoongespoten en ontsmet, heel warm en heel koud enz.
Er word nog steeds bijna alleen maar kopervet gebruikt, terwijl ze ook keramisch hebben en gebruiken.

Ik dacht altijd dat het niet meer mocht in de voedingsmiddelen industrie, omdat kopervet "giftig" is. Er word daar ook veel plantaardig vet en olie gebruikt.
Maar ik weet ook niet hoe het nu precies zit.
 
de werking van kopervet is gebaseerd op opoffering. bij galvanische corrosie wordt het zwakste materiaal opgevreten door de corrosie. door het toevoegen van koper introduceer je een zwak metaal dat dus eerder weg zal rotten als het gene waar het tussen zit waardoor bout en moer dus langer los willen.
Probleem met je theorie is alleen dat koper juist een edeler metaal is dan ijzer en aluminium...
 
Laatst bewerkt:
Ik heb op MF gelezen dat kopervet doordat het geleidt, het potentiaalverschil bevordert, en dat het daardoor juist sneller invreet. Ik heb recentelijk dus keramisch vet gebruikt om mijn tapeinden te monteren.


dat is dus volledige bullshit.

Bullshit, bullshit.... Mwah. De stelling is niet goed. Electrotechnisch gezien wordt door de geleiding het potentiaal juist kleiner, inherent daaraan zou de stroom oplopen hetgeen de oxidatie bevordert... Theoretisch, wat er werkelijk gebeurt weet ik niet. Let wel, we hebben het over minder energie dan een zinken en koperen staaf in een aardappel, je kan er geen TGV mee naar Parijs rijden
 
Terug
Bovenaan Onderaan