Uitlaat gasdicht maken

Sjaap

MF veteraan
20 dec 2001
4.699
0
Groningen
Brikkers,

Probleempje met het uitlaatsysteem van de cb400. De bochten zijn origineel, de demper niet (is van een V nogwat Sabre ofzoiets). Het blijft goed lekken tussen collector en demper, de verbinding is ook niet helemaal recht zegmaar, niet echt in een lijn. Dit kan wel anders, maar dan heb ik in iedere bocht de demper aan het asfalt. Ik heb er al staalwol etc in gepropt en vast gezet met ijzerdraad, maar na verloop van tijd lekt ie weer als de ziekte. Nu had ik GunGum er tussen...na zon 500 km lekt ie weer....
Een biertje voor de gene met de gouden tip ;)
 
Brikkers,

Probleempje met het uitlaatsysteem van de cb400. De bochten zijn origineel, de demper niet (is van een V nogwat Sabre ofzoiets). Het blijft goed lekken tussen collector en demper, de verbinding is ook niet helemaal recht zegmaar, niet echt in een lijn. Dit kan wel anders, maar dan heb ik in iedere bocht de demper aan het asfalt. Ik heb er al staalwol etc in gepropt en vast gezet met ijzerdraad, maar na verloop van tijd lekt ie weer als de ziekte. Nu had ik GunGum er tussen...na zon 500 km lekt ie weer....
Een biertje voor de gene met de gouden tip ;)
Bij mij past 't ook niet lekker bij het systeem wat ik vd gele op de rooie heb gezet. Steekt dus erg ver naar buiten & idd niet 100% in 1 lijn.

Ik denk em dicht te krijgen met alutape. (meerdere keren rond & onder de klem) Maar langer dan 500km durf ik niet te beweren. ;)
 
Ik had nog wat hogedruk stoompakkingen liggen (voornamelijk lood). Hiermee heb ik mijn uitlaat goed dichtgekregen.
Werkt een dunne ring daklood niet? Iets van 2 cm breed wat je dus fijndrukt met de uitlaatklamp?
 
Hmm, dat vind ik een goede. Zal het eens proberen :)
Buig eens een plaatje ijzer een de 'goeie' stand & boor er 2 gaatjes in. Dan kun je de pijp wel recht in de demper krijgen & tegelijk de demper een beetje verdraaien zodat ie niet te dicht naar de grond gaat. :)

Dus eerst demper strak monteren zonder dattie achter vast hangt en dan extra verlengstukkie om maat maken. ;)
 
Hoe groot is de speling. Voor grotere spelingen (meerdere mm) zijn gumgum en siliconenafdichtingen niet geschikt.

Gumgum: is verkrijgbaar voor diverse temperatuurbereiken. (tot 1000graden is max). Na uitharding is het een "keramisch achtige dichting. Als er veel resonanties en vibraties zijn kan het keramiek gaan brokkelen en daarmee verlies je de afdichting.
Siliconen: zijn er tot ca. 400 graden. Na vulcanisatie blijft ´t flexibel.

Aluminiumtape/latoenkoper: werkt goed als de speling over de hele omtrek evengroot is. Koperfolie is in diverse maten te krijgen, diktes vanaf 0,02mm oplopend tot enkele mm. Alu-tape is goedkoop te krijgen (paar euro voor een rolletje), Latoekoper is stuk duurder (tientallen euro´s per rol)
Vraag bij een motorenrevisiebedrijf of ze wat hebben liggen.

Probeer het eens met een koppakking die je wat verknipt. Wil ook nog wel eens werken.

Zelf heb ik wat gestoeid met de afdichting tussen einde spruitstuk en linkpijp.
(daar is het dus nog warmer dan bij de verbinding "demper-linkpijp").
Bij mij werd het siliconen weer vloeibaar wat tot gevolg had dat deze door de pijp geblazen werd en aan de binnenkant van de einddemper bleef plakken.

Bij mij was de speling mooi rondom en heb er huis-tuin-keuken alu folie tussen gedaan. Werkt prima.
 
Buig eens een plaatje ijzer een de 'goeie' stand & boor er 2 gaatjes in. Dan kun je de pijp wel recht in de demper krijgen & tegelijk de demper een beetje verdraaien zodat ie niet te dicht naar de grond gaat. :)

Dus eerst demper strak monteren zonder dattie achter vast hangt en dan extra verlengstukkie om maat maken. ;)

Dat is tegelijkertijd het probleem, als de demper precies recht op de collector zit, dan hangt ie veel te wijd (te breed zegmaar) en te laag waardoor ie snel het asfalt raakt...



Hoe groot is de speling. Voor grotere spelingen (meerdere mm) zijn gumgum en siliconenafdichtingen niet geschikt.

Gumgum: is verkrijgbaar voor diverse temperatuurbereiken. (tot 1000graden is max). Na uitharding is het een "keramisch achtige dichting. Als er veel resonanties en vibraties zijn kan het keramiek gaan brokkelen en daarmee verlies je de afdichting.
Siliconen: zijn er tot ca. 400 graden. Na vulcanisatie blijft ´t flexibel.

Aluminiumtape/latoenkoper: werkt goed als de speling over de hele omtrek evengroot is. Koperfolie is in diverse maten te krijgen, diktes vanaf 0,02mm oplopend tot enkele mm. Alu-tape is goedkoop te krijgen (paar euro voor een rolletje), Latoekoper is stuk duurder (tientallen euro´s per rol)
Vraag bij een motorenrevisiebedrijf of ze wat hebben liggen.

Probeer het eens met een koppakking die je wat verknipt. Wil ook nog wel eens werken.

Zelf heb ik wat gestoeid met de afdichting tussen einde spruitstuk en linkpijp.
(daar is het dus nog warmer dan bij de verbinding "demper-linkpijp").
Bij mij werd het siliconen weer vloeibaar wat tot gevolg had dat deze door de pijp geblazen werd en aan de binnenkant van de einddemper bleef plakken.

Bij mij was de speling mooi rondom en heb er huis-tuin-keuken alu folie tussen gedaan. Werkt prima.

Ik schat de speling op 3 mm (grootste). Goed, daklood en alutape proberen dus. :)
 
Poging twee.
full

Detail: Ophang beugeltje van de demper komt van een SS50 *D


Jamaar daarvoor zit toch die knik in je demper. Dan draai je em van de achterkant gezien dus linksom, waardoor ie hoger & tegelijk dichter bij de motor komt.

Hmm, ja daar zit wat in. Zal eens even proberen. :)
 
Laatst bewerkt:
Als het om hele millimeters gaat zou ik een stukje roodkoperen pijp van ongeveer (ruim) die maat pakken en het grof/SCHUIN openzagen. Desnoods nog een van de genoemde andere vul-materialen toevoegen in de zaagsnede.

Dit deed ooit een van mijn schoonzoons (ingenieur) mij voor toen ik een ruimere uitlaat (bocht) aan de cilinder van een Zündapp-brommer wou knutselen. Het zat perfect en het tamelijk zachte koper "zette" zich heel mooi door de warmte en de zware slang-klem buitenom; geen vulmateriaal in de zaagsnede nodig gehad.
 
Zo fixed *D Ik had nog wat lood liggen. Dat hebben we op maat gehammerd en der tussen geschoven. Met alutape nog ff gasdicht gemaakt, klem der weer om en klaar is sjaap :) . Alleen is ie nu wel wat stiller.
 
Terug
Bovenaan Onderaan