Uitlaat minder geluid

Soldierhenk

Rookie
22 okt 2022
3
1
Ik heb gezocht op het forum en er staat zoveel op dat ik het antwoord niet kon vinden. Vandaar deze manier.

Ik heb een BMW r1200 GS 2012 . Ik rij heel het jaar door voor woon werkverkeer en ik wil mijn buren een plezier doen. Ik ga soms heel vroeg op pad en ik denk dat mijn motor meer geluid maakt dat vergelijkbare die rondrijden. Mijn motor is geïmporteerd uit Engeland en is voor het zicht helemaal standaard. Waar kan ik op letten of er iets is aangepast ?
 
Foto’s van de bewuste herrie maker
 

Bijlagen

  • DFE7E0D5-3925-4BB5-9707-1E66437DCA1A.jpeg
    DFE7E0D5-3925-4BB5-9707-1E66437DCA1A.jpeg
    449,8 KB · Weergaven: 125
  • 336CFD2D-DABE-4435-978C-8A2D9B97BCAF.jpeg
    336CFD2D-DABE-4435-978C-8A2D9B97BCAF.jpeg
    138,6 KB · Weergaven: 127
  • 6D65530A-F075-4269-9E27-4EA9C5976A3C.jpeg
    6D65530A-F075-4269-9E27-4EA9C5976A3C.jpeg
    370,2 KB · Weergaven: 126
De 1200GS van 2010-2013 met het DOHC blok staan erom bekend dat ze vrij luidruchtig zijn.
De makkelijkste oplossing is de einddemper van een 2009 model monteren. Ik weet alleen niet 100% zeker of dat "plug & play" is.
 
Als jij je motor start wanneer je erop zit en direct wegrijdt, is de overlast het minst. Minder dan een stillere uitlaat en dan starten, handschoenen aan, poort dicht doen, helm op en dan eens op je gemak wegrijden.
En het meeste geluid blaast naar achteren. Het maakt ook uit of het geluid weerkaatst tegen een muur. Geluidsintensiteit van een puntbron neemt kwadratisch af met afstand.
Dus 2x zo ver = -6dB.
 
Zoals boven al aangegeven komt het idd door de DOHC uitlaat icm de klep die er in zit.
Een oplossing is idd een uitlaat van een ouder model GS dit past niet plug and play en de klep in de uitlaat komt te vervallen.
(geeft een foutmelding bij het uitlezen maar dat heeft verder geen gevolgen)
een vervangingspijpje voor de klep is dan gelijk een verloop naar de juiste diameter van de OHC (2008/2009) uitlaat.

Een Akra met decibel killer scheelt ook al een stuk maar dan ga je van pijn in je oren van het geluid naar pijn in je portomonee.
 
@ Soldierhenk, zeer sympathiek van je.
Zo zouden meer motorrijders moeten handelen (een stillere i.p.v. luidere uitlaat).
Heb je al eens gevraagd aan je buren of ze overlast ervaren of hebben ze geklaagd?
De beste tip is al gegeven: voor zowel motor als buren is starten en meteen rijden het beste.
 
Neem eens contact op met Mille Pajic. Misschien weet hij iets

Dat is in ieder geval een oplossing zonder vermogensverlies, en een oplossing van een voormalig 'ingenieur' uitlaatsystemen bij Jama Exhaust / Laser uitlaten.

Ik ben er pas geweest en het is klaar terwijl je wacht.
€225,00 voor twee uur werk en titanium lassen vond ik niet duur.
 
Mijn pannensponsen geven ook geen vermogensverlies en kosten 60 cent een zak vol.
Ze verstrooien de explosiepuls zonder weerstand aan de gasstroom te geven.

Demper er af halen, sponsen er in duwen, demper monteren en hij is een stuk stiller.
 
Dat is in ieder geval een oplossing zonder vermogensverlies, en een oplossing van een voormalig 'ingenieur' uitlaatsystemen bij Jama Exhaust / Laser uitlaten.

Ik ben er pas geweest en het is klaar terwijl je wacht.
€225,00 voor twee uur werk en titanium lassen vond ik niet duur.
Hoi world beater.

Wat heeft hij dan gemaakt?
Heb je een foto, ben wel benieuwd wat hij voor dat geld heeft gemaakt.

Alvast bedankt voor de moeite.
 
Hoi world beater.

Wat heeft hij dan gemaakt?
Heb je een foto, ben wel benieuwd wat hij voor dat geld heeft gemaakt.

Alvast bedankt voor de moeite.
In mijn geval was het Akrapoviç racesysteem door de vorige eigenaar pas gemaakt op de originele BMW demper.
Wat een herrie leverde dat op. 8)7

Ik had met twee dagen een circuitdag en zou zeker niet door de technische keuring komen.
Eigenlijk had ik de hoop al opgegeven.
Maar ik kon snel terecht, en ter plaatse was het zo ongeveer elk uur een komen en gaan van mensen die doorverwezen waren door derden (Arie Molenaar Motors bijvoorbeeld) met verschillende wensen.

Er moest een stuk af en losse segmenten aan gelast worden.
De haakjes om de veren aan te klemmen.
En aan de nieuwe Akrapoviç demper moest Mille ook drie lassen maken om hem goed uit te lijnen.
PSX_20220904_220525.jpg

PSX_20220904_220331.jpg

Na meting bleek het geheel aan de norm te voldoen.
En de vier circuitdagen in september ook geen problemen gehad met het geluid.

Ik wilde hem eigenlijk direct extra stil, maar hij wilde geen dichte killer maken met gaten aan de zijkant.
Dat heb ik wel vaker zo gezien, leek mij een goede oplossing.
Ook de bestaande Akrapoviç dB killer wilde hij niet aanpassen of verlengen.
Dat zijn allemaal slechte oplossingen vertelde hij die je zo tien pk kosten en de demperwol zal dan in versneld tempo aftikken.
Het eindstuk gaat dus veel te heet worden.

Mocht ik problemen op de baan krijgen (en volgende week bij het RDW) dan kan hij er nog een extra demper tussen lassen.
In zijn magazijn heeft hij ook nog langere Akrapoviç dempers op voorraad die ook stiller zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan