dat kan op 2 manieren flow restrictie of hitte (absorptie demper)
Beetje van alles,maar zonder rekenwerk.Dit soort motorfietsen zijn niet zo heel kritisch op de uitlaat.Wel volume en uitlaatlengte in acht nemen.Zit daar nog rekenwerk achter, ervaring met zoiets of gewoon uit de losse pols?
om een uitlaat stiller te krijgen moet de energie verdwijnen en energie verdwijnt niet van zelf die kan je hooguit omzetten in een andere vorm van energie. in een absorptiedemper gebeurd dat door frictie in de wol en daar wordt de wol lekker heet van vandaar dat je het kan zien gloeien ver voordat het metalen gedeelte van de uitlaat aan het gloeien is. en ze gloeien bij de zelfde temperatuur want de kleur van het licht is rechtstreeks gebonden aan de temperatuur. de demper zit (normaal) na de rest van de uitlaat dus om het daar heter te laten worden als in het stuk er voor moet er dus hitte opgewekt worden in de demper. en dat is nu precies waar de extra energie heen gaat die maakt dus hitte in plaats van geluid.neen, om het geluid te minderen moet je de snelheid van de gassen omlaag halen, en dat wordt gedaan door uitzetting/vertraging.
uitzetting zowel in absorbtiedempers door deels van de "smalle doorgang" naar het wijdere deel met de wol als in relfectie door steeds van smalle pijpen naar een "ruime" kamer te gaan.
vertraging door de wol, maar ook vertraging door de uitzetting in de kamers in een reflectiedemper. immers als een gas expandeert daalt zijn snelheid.
een uitlaat toeknijpen vertraagt ook het gas, simpelweg omdat het er niet allemaal op tijd door geraakt, maar dat kost dus veel vermogen.
neen, om het geluid te minderen moet je de snelheid van de gassen omlaag halen, en dat wordt gedaan door uitzetting/vertraging.
uitzetting zowel in absorbtiedempers door deels van de "smalle doorgang" naar het wijdere deel met de wol als in relfectie door steeds van smalle pijpen naar een "ruime" kamer te gaan.
vertraging door de wol, maar ook vertraging door de uitzetting in de kamers in een reflectiedemper. immers als een gas expandeert daalt zijn snelheid.
een uitlaat toeknijpen vertraagt ook het gas, simpelweg omdat het er niet allemaal op tijd door geraakt, maar dat kost dus veel vermogen.
1/ Geluidsdruk
wordt uitgedrukt als een verschil tussen de variabele druk in de geluidsgolf en de gemiddelde druk van het medium, dus meestal in de standaardeenheid Pascal. De effectieve geluidsdruk is een soort tijdsgemiddelde van de variabele geluidsdruk (technisch, een kwadratisch gemiddelde).
2/ De geluidsintensiteit is het product van de ogenblikkelijke geluidsdruk met de ogenblikkelijke snelheid van de deeltjes in de geluidsgolf. Ook hier wordt een tijdsgemiddelde gedefinieerd (maar geen kwadratisch gemiddelde) en de standaardeenheid is Watt per vierkante meter.
Het geluidsniveau is de logaritme in basis 10 van de geluidsdruk vergeleken met een standaarddruk van 10−12 W/m2, wat overeenkomt met de gehoordrempel van een gemiddelde mens. Om praktische redenen wordt die logaritme nog eens vermenigvuldigd met 10 en zo bekomt men de eenheid decibel (dB).
[knip]
en als je het puur kon dempen door het volume te vergroten waren hele dikke uitlaten dus automatisch stil want dan kan het gas heel rustig stromen door de grote diameter.
[knip]
@Rammelende Bak : Wat ik me dan afvraag, een lege kamer, als zijnde een lege rvs demper huls. Zou die de klappen aan kunnen zonder dempingswol?
ik voel er best wat voor om eens te experimenteren. Het zou mij dan gaan om vermindering geluid met behoud van vermogen. En ondanks dat de uitlaatdemper en linkpijp grotendeels wegvalt achter plastic en een zijkoffer wil het oog ook wat. Echter de uitvoering van een dergelijk plan zonder laskunsten is iets voor de lange termijn ben ik bang.
Een lege kamer die goed gelast is kan gewoon tegen die klappen. Het is niet zo dat daar enorme druk achter staat. Zie het voorbeeld van Texoot.
Als je een foto van de situatie hebt en wat maten van de pijpen, dan is het gemakkelijker om met je mee te denken.