USB plaatsen motor

Srah1998

MF'er
4 nov 2021
157
52
Hallo.

Op mijn 1200 crosstourer van Honda heb ik een zumo houder / lader. Alleen maak ik geen gebruik hiervan en zou ik er graag usb poorten voor in de plek willen hebben. Ik heb nog een usb stuurhouder thuis liggen. En ik vroeg me af of ik de kabels kan knippen en kan koppelen aan de usb houder. Zie foto voor wat er nu staat.
 

Bijlagen

  • 20230808_150334.jpg
    20230808_150334.jpg
    138,6 KB · Weergaven: 51
Vast wel, maar als je die vraag moet stellen kan je het beter niet doen en gewoon iemand een USB oplader laten installeren. Dit klinkt als de makkelijke en storingsgevoelige weg. Anders acht ik de kans op beun de haas groot.
 
Bedankt!

Ik dacht vooral omdat die kabel al 12v is volgensmij en het dan een kwestie van aansluiten is op de usb poort gezien het dezelfde kleuren kabels zijn. ( Rood / zwart)
 
Ik weet namelijk als je een nieuwe kabel gaat trekken vanaf de accu dat je dan een omvormer nog nodig hebt
 
Als jij me kan vertellen hoe ik de multimeter hierop moet gebruiken. Dan durf ik die uitdaging nog aan :)
 
De houder is van de 590 of 595 zo te zien?
Ergens heb je vast een bundel kabel hangen. De kabel is zo dik omdat er meer in zit dan een + en - namelijk ook een usb en aux aansluiting die je wel tegen komt als je de draad gaat volgen.
1691503160352.png


Beter gewoon even netjes los halen waar die aangesloten zit en daarop jou nieuwe usb module aansluiten.
 
Ik zou het sowieso wel even meten. Bij mijn Zumo (een 350 als ik het goed heb), zat er namelijk een omvormer in de kabel en stond er 5V op de houder en geen 12V.

Persoonlijk zou ik die hele kabel willen nalopen om te zien hoe het is aangesloten, maar ik ben dan ook een zeikerd.
 
Waarschijnlijk zit de rest van de kabelboom (zal vast niet afgeknipt zijn) onder de tank "opgebost". Dus de tank moet er ff af om de kabels netjes te kunnen leggen, met name rond het balhoofd is de routing belangrijk.
 
Bij de 350 zit er inderdaad een omvormer naar 5v voordat deze naar de houder gaat.
Bij de 590/595 gaat er 12v naar de houder toe en word daar pas omgezet.
 
@Peter! oh dat wist ik niet! hier heb ik zeker wat aan! ik ga het uitzoeken ik kon zo bij de accu niks vinden in ieder geval.
 
Niet hergebruiken; dat zumo ding loshalen.. en een eventuele USB socket opnieuw aansluiten. Dan weet je zeker dat het goed zit.
Anders krijg je van dat houtje / touwtje gedoe waar alles aan elkaar geplakt zit en niet klopt qua voltages. Met een beetje pech sloop je dan het eerste apparaat wat je erop aansluit.

Telefoons vinden 12 volt niet zo fijn..
 
Geen idee; Dan zul je de handleiding moeten zoeken van die specifieke Zumo en daarin lezen wat de functie van de USB aansluiting is.
 
Ik heb de usb gedeelte gevonden. Alleen krijgt deze geen stroom. Ik zie ook niks extras aangesloten op de accu. Verder zie ik ook dopje waar de zekering inzit . Zekering nummer 3
 
Kan; maar ze willen eigenlijk dat je hem hangt aan een geschakelde plus. Zodat hij uit gaat als je contact uit staat.
Als je niet weet hoe dit moet vraag dan iemand die er verstand van heeft om hulp.
 
Ik zoek een USB aansluiting niet rechtstreeks op de accu zetten. Er zit immers een omvormer in die altijd wat stroom zal trekken. In tegenstelling tot een 12V aansluiting die kan je wel rechtstreeks op de accu zetten.

In beide gevallen zou ik er wel een zekering tussen zetten.
 
Je kan t draadje met de stekker ook uit laten komen in een tanktas (bijv Sw-Motech tanktas heeft een speciale opening daarvoor). Ik zou niet graag in een kap boren/zagen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan