Mijn onervaren gok zou zijn je maakt ergens kortsluiting ofzo? Maar ik kan eigenlijk net zo goed niets zeggen
De tps misschien? Wanneer je de motor start geef je dan gas? Beter is (is mij geadviseerd) niet aan het gashendel te zitten bij het starten anders kan het tps ontregeld worden. Ook is het beter om de motor van contact te doen voor je opnieuw start.
Ik kan me de frustratie voorstellen aangezien ik zelf ook soortgelijke problemen heb gehad. Problemen in de elektronica zijn in mijn ogen ook de beroerdste die je kunt hebben.
Zit dr ergens in de kabelboom een stekker voor een alarm? Grote kans dat hier dan nu een contra stekkertje inzit met een brug (voor de startonderbreker) Haal deze maar eens los en kijk of ie niet geoxideerd is. Ik had een paar jaar terug ook zoiets met m'n speed triple, alles nagekeken en vervangen (handig, zo'n donormotor ernaast) en nix kunnen vinden. Totdat ik m al draaiend op de brug had staan en per ongeluk tegen deze stekker aan tikte. Toen was t probleem snel opgelost...
Dat t bij jou op dezelfde plek gebeurd kan met een klein hobbeltje in de baan te maken hebben, of gewoon pech.
Arnold
Maak een langdurige testrun op een testbank en probeer een racesimulatie te doen.
Beeld je assen in je hoofd en probeer dan ook als zodanig te rijden.
Hopelijk kan je de motor betrappen.
Lijkt mij toch een brandstofprobleem, druk op de commonrail opmeten en dat soort dingen.
Laat die jongen van RCS Zuidlaren eens de printplaat van jouw ECU
eens onder de loep bekijken, grote kans op een slechte soldeer verbinding.
Je zegt dat het eigenlijk iedere keer net na de start gebeurd, zou kunnen
dat dan juist door een bepaalde stand/trilling er een slechte verbinding
op treed.
Doe je ook bij de trainigen een start oefenen op vol vermogen of hou je dan
iets in?
Training = goed
Wedstrijd = fout
Als dat consequent het geval is moet je je afvragen wat het verschil is tussen trainen / vrij rijden en wedstrijden. En dat is imho de staande start. Afhankelijk van hoe vroeg je erbij bent moet je bij training / vrij rijden ook wachten voor je de baan op kunt, maar vrij zeker dat je dan niet meteen vol gas wegtrekt.
Dat is natuurlijk nog geen oorzaak, maar hopelijk kan het je helpen om de mogelijke boosdoener te vinden.
TPS sensor is eigenlijk nooit af en toe stuk, het kan wel zijn
dat en een dip in zit maar dat wel altijd bij dezelfde stand.
Totaaaal offtopic, maar wat een supermooi systeem, dat je precies kan zien welk toerental en welke snelheid je hebt gereden op welk deel van de baan.
Het is inderdaad een soort potmeter maar net even anders, je kunt het
vergelijken met een luchtweger van een koekblik.
Warmte kan wel invloed hebben maar dan niet alleen bij de start, tps word
natuurlijk tijdens de race zelf warmer dan bij de start.
Ik blijf bij een slecht solderinkje ergens in ecu
De motor ziet uiteraard het verschil niet tussen een training, wedstrijd en hoe de weg eruit ziet enz enz. Het nemen van bochten en remmen lijken mij niet in verband te staan met de klachten. Het probleem kan dus om de handelingen gaan die je wel of niet verricht.
Zoals te lezen is, komen de problemen toch betrekkelijk snel na het starten. Bij een training start je de motor eigenlijk maar één keer en rijd je via het paddock door parc ferme om zo de baan op te rijden. Wanneer je gaat trainen (quali) of racen wordt dit soms onderbroken en zal de motor vaker gestart worden. Zoals ik al opmerkte is het belangrijk de motor van het contact te doen alvorens weer te starten (zonder gas geven) zodat het systeem zich kan resetten en evt fouten kan herstellen. Ik vermoed dat bij het starten van de motor de problemen ontstaan en daarom gok ik op een niet goed functionerende tps of een onjuiste aansturing vanuit de elektronica. Het probleem met een tps is ook dat deze het ene moment goed kan werken, en dan weer niet. Hierdoor is het ook moeilijk om een diagnose te stellen (ook bij uitlezen) of hij daadwerkelijk kapot is. Een slechte soldeerverbinding in de ECU lijkt mij onwaarschijnlijker. In dit geval zou ik het probleem frequenter verwachten en niet alleen betrekkelijk snel (en alleen) na het starten.
Persoonlijk heb ik ook het liefst zo min mogelijk toeters en bellen op de fiets, aangezien het allemaal kapot kan en problemen kan veroorzaken. Ik krijg de indruk dat je aardig wat aan de fiets hebt hangen en dit maakt het opsporen van problemen er niet makkelijker op. Niet erg uiteraard en allemaal hartstikke leuk die gadgets, zolang het allemaal naar behoren werkt.