'Vaag' startprobleem Honda Hornet

Poekman

Die hard MF'er
29 dec 2009
421
5
Haastrecht
Het gaat om een Honda Hornet CB600s uit 2002.

Eerst even een stukje voorgeschiedenis:

April 2010: Motor gekocht, niks aan het handje. Inclusief nieuwe accu.

Mei 2010: Ik krijg de motor slecht aan de praat. Nog garantie, dus terug naar de garage. Conclusie na meten: spanningsregelaar kapot en moet vervangen worden. Nieuwe spanningsregelaar onder garantie.

December 2010: Plus minus 4 weken niet gereden door het winterweer, op een zondag pak ik weer is de motor en start als een zonnetje! Geen problemen dus.

Februari 2011: Nadat al die sneeuw is opgelost begint het weer te kriebelen en ik wil weer gaan rijden. Ik gok bijna zo'n 2 maanden stilgestaan. Niet aan de druppellader overigens. Wil niet starten en trekt accu leeg. Ok, kan gebeuren na zo'n periode. Druppellader gekocht en een nachtje onder stroom laten staan. Spanning na opladen is 13,6 V en 2 dagen later 12,6 V. Toen was het dus weer starten en rijden.

April 2011: Bijna iedere week heeft de motor wel minstens 1 dag gereden, vanochtend weer gestart na 10 dagen stilstand. Geen probleem. Vanmiddag terug naar huis uit m'n werk; motor start niet in één keer en ik merk dat de accu iets zwakker wordt. Uiteindelijk start hij toch met moeite. Na zo'n 6km gereden te hebben ga ik maar weer is tanken. Na het tanken wil ik hem starten; gebeurt er weer niets. Zonder choke, met choke; nada noppes nix. Motor trekt accu leeg en heeft niet genoeg power om zelf nog te starten. Aangesloten op de auto van de vriendelijke pompbediende en hij start in 1 tel.

Daarnet thuis na het eten proberen te starten; met 1 tel drukken start hij weer.
Gemeten spanning accu: vóór het starten thuis vanavond zo'n 13 V. Dit was dus na een rit van plus minus 11km en een uur wachten.
Laadspanning bij licht uit (stationair toerental): 13.8 V Bij meer toeren wordt dit 14.5 - 14.8 V
Laadspanning bij licht aan (stationair toerental): 13.3 - 13.4 V. Bij meer toeren wordt dit 14.4 - 14.8 V
Gemeten spanning na even stationair draaien en motor uit: 13.8 V
Gemeten spanning na een dagje stilstaan: ? V

Ik heb echt geen idee wat dit kan zijn en heb daarom jullie hulp nodig. Kan hier sprake zijn van lekstroom? Ik heb hier nog niet aan gemeten omdat ik weet dat je daar voorzichtig mee moet zijn.
Of is het gewoon een halfdode accu doordat de spanningsregelaar vorig jaar kapot is gegaan?

Brand maar los *O*
 
Laatst bewerkt:
Het gaat om een Honda Hornet CB600s uit 2002.



Brand maar los *O*

Ik heb een hornet 900 en had ook accu problemen.
na een ritje (paar km is genoeg) lijkt de accu perfect.
Motor 5 dagen niet gebruikt en daarna zeer slecht starten. Als hij niet direct start gelijk de accu leeg.
Accu uit de motor gehaald en in de kamer aan de druppellader.
Na 5 dagen druppelen, accu weer in de motor en start prima (accu dus nog warm)
Motor poosje niet gebruikt en staat dus weer in de kou, weer start probleem.

kort samengevat:
- Als je de accu per ongeluk een keer goed leeg hebt laten gaan, meestal direct defect
- Als het koud is (tot 5 graden) geeft een defecte accu direct problemen.
- Deze defecte accu doet het redelijk goed bij temperaturen boven 10 graden

toen toch maar een nieuwe gekocht en alle problemen opgelost.
Wat ik nog merkte is:
- Defecte accu: tijdens druppelladen brand laad lampje tot bijna vol en gaat dan binnen 5 seconden uit.
- Goed accu: tijden druppelladen brand laad lampje tot bijna vol en gaat dan nog een uur lang steeds minder fel branden.
Ik ben geen expert, maar bovenstaand is mijn verhaal...
 
Mijn gedachten gaan ook naar de accu.

Zo te lezen zijn de "laad waarden" van de dynomo goed.

De laad spanning van 14.4-14.8 volt zijn veel te hoog.
Die mag niet boven de 14.3 volt uit komen.
Ik vermoed dat het of lees fouten zijn , of de AVO meter is niet nauwkeurig.
Is de spanning echt te hoog, trek dan een (water) dop van de accu af.
Is deze zwart, of richting zwart, dan is de laadspanning te hoog en daardoor mogelijk de accu verrot.

Mijn vrouw rijdt een Hornet. 600 Twee jaar terug bij aankoop een accu gemonteerd door de dealer.
Een QMP. deze is nu verrot. Na ca. 8000 km.
Ach wat wil je met een accu van 50-60 euro.

Ik heb inmiddels een Yuasa besteld. Kost ca 100 euro.
Mijn ervaring met Yuasa is dat ze zeker 4 tot 5 jaar mee gaan zonder problemen.
Ze zijn wel 1.5 keer zo duur. maar dat scheelt wel een stuk ellende.
 
Laatst bewerkt:
@COOLMAN; het is idd geen top metertje, 15 eur bij de gamma. Dus dan zit er wel flinke speling op?
Het is een onderhoudsvrije accu, dus ik kan helemaal geen doppen van de accu aftrekken ;)
 
Laatst bewerkt:
@COOLMAN; het is idd geen top metertje, 15 eur bij de gamma. Dus dan zit er wel flinke speling op?
Het is een onderhoudsvrije accu, dus ik kan helemaal geen doppen van de accu aftrekken ;)

Tussen de accu polen zit een doppen strip. Of deksel.
Mischien verstopt achter een grote stikker.

Trek die dop / deksel eraf.

Kan ook zo zijn dat de accu droog staat.

Dat zie je als je er in kijkt.
Eventueel bijvullen met gedistileerd water.
Zorg er wel voor dat er geen vloeistof öp"staat.
De vloeistof moet in de "AGM" mat verdwijnen, dus hele kleine beetjes bijvullen.
De accu ligt plat dus er mag geen mm vloeistof op staan.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor alle reacties!

Ik heb net nog even gemeten en hij geeft gewoon 12,56 V aan. Dat met de startcapaciteit klinkt wel aannemelijk, hij slaat gewoon niet aan. Soms wel, soms niet. Dan wordt het idd een nieuwe accu halen.
 
Hallo MF-OMA! Zit weer met een "vreemd" iets...

April dit jaar dus een nieuwe accu gekocht en geplaatst.

Nu, zo ongeveer sinds een 4 weken geleden niet meer gereden wou ik hem weer vanochtend starten. Niet aan de druppellader gehangen en ook geen polen losgekoppeld; ik dacht met net een nieuwe accu, moet geen probleem zijn. Echter, helemaal NIETS! Geen tellerverlichting, geen LCD-scherpmje, geen lampje, nada noppes.

Zojuist gemeten; accu bezit nog zo'n 8,5 V. Dus in 4 weken terug gelopen van 12,7 V naar 8,5 V, uitgaande dat de accu vol was bij laatste keer rijden.
Ook nog spanning gemeten in serie op de min-pool, gaf zo'n 6,5 Volt. Waarden liepen niet terug.

Betekent dit dat er ergens lekstroom kan zijn? Of weer een gare accu? Een 'nieuwe' accu moet toch bijna 4 weken zonder lader kunnen in de zomer?

Het viel mij trouwens op dat de strip die de accucellen afsluit een stukje omhoog staat; is dat normaal?

full


Nu maar weer aan de lader gehangen en deze week even meten bij lopende motor, ivm spanningsregelaar. Iemand nog andere waardevolle tips?
 
Laatst bewerkt:
Wat je kan proberen is, je multimeter op Ampere stand te zetten.

Ampere meet je in serie van je accu, dus +pool los maken en 1 kant van je multimeter op de accu zetten en de andere kant op de plus draad.

Als er amperen gaan lopen met het contact uit dan weet je dat er ergens een lek zit, dan wordt het stuk voor stuk los koppelen en zoeken waar het zit.

Probeer hem op deze manier niet te starten, want dan gaan er flinke amperen lopen.
 
Wat je kan proberen is, je multimeter op Ampere stand te zetten.

Ampere meet je in serie van je accu, dus +pool los maken en 1 kant van je multimeter op de accu zetten en de andere kant op de plus draad.

Als er amperen gaan lopen met het contact uit dan weet je dat er ergens een lek zit, dan wordt het stuk voor stuk los koppelen en zoeken waar het zit.

Probeer hem op deze manier niet te starten, want dan gaan er flinke amperen lopen.
Doe dat liever om te beginnen in de Volt-stand; het gaat er in eerste instantie alleen maar om of er ja of nee een ongewenst rustverbruik is en geeft de meter een aanwijzing dan is dat ja.

Nog veel verstandiger: een lamp gebruiken ipv het meetinstrument.
 
Laatst bewerkt:
Ging prima, de meter gaf in serie 0,00 A aan.

In volt-stand daarentegen liep het voltage wel terug met elke keer een honderdste... accu is nog niet volledig opgeladen. Is dit dan erg?
 
Laatst bewerkt:
Probeer de motor lopende te krijgen, aanduwen of overstarten ofzo en meet dan met draaiende motor en wisselend toerental de spanning op de accupolen. Laadspanningen beneden 13,5 of noemenswaardig boven 14V duiden op problemen. Te hoge laadspanning (typisch vaak 18V) kookt de accu dood.
 
Laatst bewerkt:
Heeft niemand hier ooit gehoord van zelfontlading? Een accu kan je niet 2 maanden wegzetten en dan doodleuk starten, die dingen verliezen uit zichzelf power.... En als dat lang duurt (die lege of halflege toestand) dan gaat dat ten koste van de prestaties, zeg maar de conditie dit wordt uitgedrukt in CCA.

Het verhaal van Woldhek is heel herkenbaar: je krijgt dan een accu waarbij het net lijkt of-ie supersnel opgeladen is, maar hij is dus net zo snel weer leeg! met andere woorden: Z'n uithoudingsvermogen is naar de donder....

Laadspanningen moeten tussen de 12.8 en 14.8 volt zitten en heeft natuurlijk ook te maken met belasting (dus welke verbruikers staan er aan)

Wat verder nogal eens de reden is van per ongeluk een verkeerd (duur) onderdeel vervangen zijn alle stekkerverbindingen en massaverbindingen. Simpele diagnose: Gewoon heel goed kijken of je groen uitgeslagen of zwartgeworden bedrading, stekkers of kabelogen kunt ontdekken. Succes!
 
Update...

Inmiddels weer een nieuwe accu gekregen, andere was toch overleden. Wel bizar, na slechts 4 weken stilstand en 5 maanden oud.

Gemeten waarden tot nu toe met de nieuwe accu;

Accuspanning = 13,0 V.
Spanning in serie = 11,6 V maar zakt snel terug naar 11,0 V
Lekstroom = 0,5 mA. Toelaatbaar = 1,2 mA dus dat is goed lijkt mij.

Zometeen effe meten bij een draaiende motor, zowel met licht aan (xenon) als licht uit.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan