Poekman
Die hard MF'er
Het gaat om een Honda Hornet CB600s uit 2002.
Eerst even een stukje voorgeschiedenis:
April 2010: Motor gekocht, niks aan het handje. Inclusief nieuwe accu.
Mei 2010: Ik krijg de motor slecht aan de praat. Nog garantie, dus terug naar de garage. Conclusie na meten: spanningsregelaar kapot en moet vervangen worden. Nieuwe spanningsregelaar onder garantie.
December 2010: Plus minus 4 weken niet gereden door het winterweer, op een zondag pak ik weer is de motor en start als een zonnetje! Geen problemen dus.
Februari 2011: Nadat al die sneeuw is opgelost begint het weer te kriebelen en ik wil weer gaan rijden. Ik gok bijna zo'n 2 maanden stilgestaan. Niet aan de druppellader overigens. Wil niet starten en trekt accu leeg. Ok, kan gebeuren na zo'n periode. Druppellader gekocht en een nachtje onder stroom laten staan. Spanning na opladen is 13,6 V en 2 dagen later 12,6 V. Toen was het dus weer starten en rijden.
April 2011: Bijna iedere week heeft de motor wel minstens 1 dag gereden, vanochtend weer gestart na 10 dagen stilstand. Geen probleem. Vanmiddag terug naar huis uit m'n werk; motor start niet in één keer en ik merk dat de accu iets zwakker wordt. Uiteindelijk start hij toch met moeite. Na zo'n 6km gereden te hebben ga ik maar weer is tanken. Na het tanken wil ik hem starten; gebeurt er weer niets. Zonder choke, met choke; nada noppes nix. Motor trekt accu leeg en heeft niet genoeg power om zelf nog te starten. Aangesloten op de auto van de vriendelijke pompbediende en hij start in 1 tel.
Daarnet thuis na het eten proberen te starten; met 1 tel drukken start hij weer.
Gemeten spanning accu: vóór het starten thuis vanavond zo'n 13 V. Dit was dus na een rit van plus minus 11km en een uur wachten.
Laadspanning bij licht uit (stationair toerental): 13.8 V Bij meer toeren wordt dit 14.5 - 14.8 V
Laadspanning bij licht aan (stationair toerental): 13.3 - 13.4 V. Bij meer toeren wordt dit 14.4 - 14.8 V
Gemeten spanning na even stationair draaien en motor uit: 13.8 V
Gemeten spanning na een dagje stilstaan: ? V
Ik heb echt geen idee wat dit kan zijn en heb daarom jullie hulp nodig. Kan hier sprake zijn van lekstroom? Ik heb hier nog niet aan gemeten omdat ik weet dat je daar voorzichtig mee moet zijn.
Of is het gewoon een halfdode accu doordat de spanningsregelaar vorig jaar kapot is gegaan?
Brand maar los
Eerst even een stukje voorgeschiedenis:
April 2010: Motor gekocht, niks aan het handje. Inclusief nieuwe accu.
Mei 2010: Ik krijg de motor slecht aan de praat. Nog garantie, dus terug naar de garage. Conclusie na meten: spanningsregelaar kapot en moet vervangen worden. Nieuwe spanningsregelaar onder garantie.
December 2010: Plus minus 4 weken niet gereden door het winterweer, op een zondag pak ik weer is de motor en start als een zonnetje! Geen problemen dus.
Februari 2011: Nadat al die sneeuw is opgelost begint het weer te kriebelen en ik wil weer gaan rijden. Ik gok bijna zo'n 2 maanden stilgestaan. Niet aan de druppellader overigens. Wil niet starten en trekt accu leeg. Ok, kan gebeuren na zo'n periode. Druppellader gekocht en een nachtje onder stroom laten staan. Spanning na opladen is 13,6 V en 2 dagen later 12,6 V. Toen was het dus weer starten en rijden.
April 2011: Bijna iedere week heeft de motor wel minstens 1 dag gereden, vanochtend weer gestart na 10 dagen stilstand. Geen probleem. Vanmiddag terug naar huis uit m'n werk; motor start niet in één keer en ik merk dat de accu iets zwakker wordt. Uiteindelijk start hij toch met moeite. Na zo'n 6km gereden te hebben ga ik maar weer is tanken. Na het tanken wil ik hem starten; gebeurt er weer niets. Zonder choke, met choke; nada noppes nix. Motor trekt accu leeg en heeft niet genoeg power om zelf nog te starten. Aangesloten op de auto van de vriendelijke pompbediende en hij start in 1 tel.
Daarnet thuis na het eten proberen te starten; met 1 tel drukken start hij weer.
Gemeten spanning accu: vóór het starten thuis vanavond zo'n 13 V. Dit was dus na een rit van plus minus 11km en een uur wachten.
Laadspanning bij licht uit (stationair toerental): 13.8 V Bij meer toeren wordt dit 14.5 - 14.8 V
Laadspanning bij licht aan (stationair toerental): 13.3 - 13.4 V. Bij meer toeren wordt dit 14.4 - 14.8 V
Gemeten spanning na even stationair draaien en motor uit: 13.8 V
Gemeten spanning na een dagje stilstaan: ? V
Ik heb echt geen idee wat dit kan zijn en heb daarom jullie hulp nodig. Kan hier sprake zijn van lekstroom? Ik heb hier nog niet aan gemeten omdat ik weet dat je daar voorzichtig mee moet zijn.
Of is het gewoon een halfdode accu doordat de spanningsregelaar vorig jaar kapot is gegaan?
Brand maar los
Laatst bewerkt: