van brommer naar motor

Ubermens

Rookie
21 mrt 2004
3
0
Rossum (gld.)
Hoi, ik ben nieuw op dit forum en wil binnenkort de overstap van brommer naar motor maken.

Ik ben nu 18 en rijd sinds mijn 16e schade -en schuivervrij op een Honda MT-50 (schakelbrommer). Eigenlijk wilde ik meteen voor de motor gaan maar ik heb me toch om laten praten door mijn omgeving *schaam* *schaam*. Nu ben ik bezig met mijn autorijbewijs (6 uur gelest). Al valt het ''koekblik'' niet tegen wil ik toch niets liever dan een motor rijden......

Nu wil ik dus na mijn autorijbewijs mijn motorrijbewijs gaan halen en een motor kopen, maar omdat ik een arme student ben is dit makkelijker gezegt dan gedaan

Daarom heb ik een paar vraagjes:

1. Hoe duur zou het behalen van mijn motorijbewijs zijn? Ik les nu auto bij een hele goeie rijschool en zou graag daar ook mijn motorrijbewijs halen. Zou het met mijn brommer -(en in de toekomst auto)rij ervaring korter duren om het te halen? Of juist langer omdat ik misschien wel een aantal dingen af moet leren?

2. Afhankelijk het geld dat ik aan mijn rijbewijs mrijbewijs kwijt ben moet ik dus ook nog een (25Kw) motor kopen. Ik schat tegen die tijd €2000,- voor een motor te hebben. Mijn smaak valt op enduro-achtige motoren zoals: Honda: XL/XR ,Kawasaki KX oid. Zijn deze motoren van goede kwaliteit en kosten ze weinig onderhoud? Omdat ik dus 25 kw moet gaan rijden moet ik een begrensde/lichte versie van dit beestje hebben. Aan hoeveel cc's moet ik gaan denken en hoe duur is begrenzen? De bedoeling is dat ik mijn motor gebruik voor woon- schoolverkeer (2 x 20 km), meetings, en gewoon voor mn plezier rondrijden.

Eisen aan de motor zijn dus: duurzaamheid, betrouwbaarheid, weinig onderhoud, niet al te duur en 25 Kw

Ik hoop dat jullie aan de hand van deze informatie mij een goed advies kunnen geven.

Groeten,
Remco
 
ey ubermens, ook lid van brommerforum toch??


aan schakelen heb je veel, je hebt niet die eerste lessen het gestuntel met terug schakelen na een bocht enzo, dat heb je zo door, je bent ook gewend om met een klein beetje zware fiets om te gaan ( een mt50 is 90 kilo, das wat anders als 160 maar je hebt er toch veel aan)

je raakt ook een beetje aan snelheid gewend (in stadsverkeer dan)

om mijn mb hou ik me zo veel mogelijk aan de regels, altijd knippers aan enzo,


je hebt denk ik minder rij lessen nodig dan een complete beginneling

ga ook op je brommer de speciaale vaardigheiden oefenen, haal dan wel even 2 meter van elke maat af, met een brommer kun je veel kleinere bochten maken

succes
guus
 
oja nog een foto van een mooie enduro

600 cc, 30 kw moet dus een kleine begrenzer in

rijden goed, niet al te duur en zijn simpel in onderhoud

( yamaha xt600 tenere 1987)

full
 
Als je al schakelbrommer hebt gereden scheelt het inderdaad heel veel. Ik had 12 lessen nodig en toen in een keer mn examen gehaald. Kosten van de lessen inclusief examen: 550 euro *D
Maar ik zou een MT niet ombouwen naar motor.
Ten eerste kost het een hoop geld, omdat je hem moet laten keuren.
Ten tweede is een mt er niet helemaal voor gemaakt.
Ten derde rijd viertakt naar mijn menig veel fijner.

Ik heb zelf ook heel lang op een MT rondgereden met 50snel, maar heb wel een motor gekocht. Een xl250r. Het is wat zwaarder, rijd en veert fijner, en geeft je gewoon meer motorgevoel. Dat is beter aan te raden dan een bromer ombouwen naar mijn mening. Ik zou geen omgebouwde mt verkiezen boven wat ik nu rij.
 
Hetzelfde gold voor mij. Eerst schakelbrommer gereden, autorijbewijs gehaald en daarna mijn motorrijbewijs.Wat het kostte weet ik niet precies meer en dat zal per rijschool verschillend zijn. Het scheelt wel dat je kan schakelen, dan rij je zo weg met de lesmotor. Het enige waar je even aan moet wennen zijn het gewicht en de hogere snelheid. Ik moest wel een paar kleine dingetjes afleren, maar dat was niet zo'n probleem.

Jouw budget kan je zeker een motor mee kopen, kijk wel even goed rond wat je wilt hebben. Als je "goedkoop" wilt rijden moet je een 4 tact kopen, die zijn over het algemeen wat minder onderhoudsgevoelig. En of een motor van goede kwaliteit is moet je ook weer per motor bekijken. Ik heb gekozen voor een motor die standaard al minder dan 25 kw had (Honda VTR 250), omdat ik dan niet de kosten van het begrenzen hoefde te betalen. Kost zo een paar honderd euro volgens mij. Sommige verzekeringen accepteren een vermogensuitdraai als bewijs dat jouw motor 25kw is, maar als je hem officieel wilt terugtunen zijn er een beperkt aantal motoren waaruit je kan kiezen. Ik kwam ook van een "offroad" brommer, en ik heb zeker geen spijt van mijn keuze voor de VTR 250.

Kijk ook eens op www.25kw.com, staat nuttige info voor de 25kw rijders. Succes!
 
vergis je niet dat je nu in de nieuwe regeling valt voor motorrij-examen
da's twee keer examen dus twee keer geld.
 
Je kunt het ook alleen rondmaken met je verzekering (van tevoren even uitzoeken of het kan). Zorg dat je motor begrensd is met een nokje voor je gasschuif (heel simpel, mijn dealer deed het) en regel een uitdraai van een testbank, die stuur je naar je verzekering. De politie kraait er nooit naar O-) . Ik heb het zo ook gedaan met m'n XT (overigens psies de fiets die jij zoekt) kost bijna niks, en als de tijd rijp is draai je het boutje er weer uit en rijd je vol vermogen.
Over dat rijbewijs, ik had eerst B bewijs en brommerervaring en haalde in 13 lessen in 1 keer m'n A bewijs (ik ben 1e jaars student, was toen 18) met name die bijzondere verrichtingen steek je zo in je zak omdat je jong bent.
Suck6 ermee.
 
sow....BF lui gaan motorforum infiltreren :o

zou me eerst goed orienteren ubermens :) heb ik ook gedaan...heel veel topics overal lezen enzo kom je al een heel eind.
 
pff en ik zit er ook al op, martijn je kent me wel, davetsx van bf hehe. Maarjah nu een XR gekocht dus nu maar DaveXR he haha, lekker logisch allemaal 8-) :]
 
Als je al schakelbrommer hebt gereden scheelt het inderdaad heel veel. Ik had 12 lessen nodig en toen in een keer mn examen gehaald. Kosten van de lessen inclusief examen: 550 euro *D

Maakt niet uit.
Ik heb niet op zo'n ding gereden en had ook "maar" 12 lessen nodig.
 
brommers zijn leuk, maar zodra ik 18 ben rij ik motor

en aan schakelen heb je veel, hoef je teminste niet meer te denken aan hetn schakelen, dat is dan als automatisme
 
Het scheelt wel veel als je al goed kunt brommerrijden. (Heb zelf ook mt5 gereden :P ) En als je je autorbws hebt scheelt dat ook weer met het motorrijden. Vond ikzelf wel tenminste, dan ken je alle regels etc al.
Ik was zelf precies € 612,50 kwijt aan mn motorrbws. Ik heb 11 lessen gehad dacht ik.

Veel suc6 er mee :)
 
mja...mn ouders gaan 1 rbw voor me betalen...denk dat ik auto maar doe...rijervaring op de brommer heb ik, ervaring in verkeer op doen enzo met de auto, en dan zelf motorrbw betalen...rekende al op 1000 euro...maar hoop et met minder te kunnen :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan