Hufterproof Adventure/All-road motor

Erwin P

Crashtest dummy
22 aug 2011
6.849
5.027
Lemelerveld
M'n kameraad heeft nu sinds een poosje een Aprilia Pegaso 650 uit 1995.
Een wat ouder beestje natuurlijk dat ook wat meer zorg en toewijding verdient nu niet alles meer 1,2,3 leverbaar is.

Nu is genoemde kameraad wat lomp/laks en slaapt de motor ook nog buiten onder een kleedje.

Tot op heden heb ik de motor nog aardig kunnen onderhouden, maar de grens van wat dit type rijder en motor elkaar nog aan moeten doen is wel bijna bereikt.
Beter dat deze motor naar een liefhebber gaat en hij verder gaat op een wat meer hufterproof machine waar alles gewoon makkelijk en snel voor leverbaar is of iig de 2e hands markt groter is.
Ook liever een motor van op z'n oudst deze eeuw, maar liever nog jonger dan zeg 2005.

Voordat ik hem zelf wat aanbeveel hoor ik ook graag jullie mening.
Primair gebruik is korte ritjes, af en toe een langere vakantie (10 dagen oid met bagage) en wat off-road.
De gozer is redelijk groot, tegen de 2 meter en heeft geen moeite met zwaardere motoren.
Budget ca 3000 + een Pegaso (gokje 1000-1500).
 
Laatst bewerkt:
Ouder type GS, of moet het een 1 cilinder zijn?
Liefst 1 of 2 cilinder, kwa de techniek zal het hem waarschijnlijk een worst wezen.
Eigenlijk ben ik best jaloers op hoe simpel hij dingen kan zien _O-

Eigenlijk zoeken we wel iets van na 2000-2005 ish. Gezien hij kleine reparaties niet zelf doet is het fijn als gaskabels enz (heeft me nog een nachtelijk ritje opgeleverd...) nog een beetje fris zijn.

Oudere motoren zijn hartstikke leuk als je zelf wat kunt en kunt improviseren om het aan de loop te houden in geval van.

Varadero zal ik eens naar kijken, al denk ik dat hij die te lomp vindt. Het vermogen van de Pegaso is hij prima over te spreken.
 
Liefst 1 of 2 cilinder, kwa de techniek zal het hem waarschijnlijk een worst wezen.
Eigenlijk ben ik best jaloers op hoe simpel hij dingen kan zien _O-

Eigenlijk zoeken we wel iets van na 2000-2005 ish. Gezien hij kleine reparaties niet zelf doet is het fijn als gaskabels enz (heeft me nog een nachtelijk ritje opgeleverd...) nog een beetje fris zijn.

Oudere motoren zijn hartstikke leuk als je zelf wat kunt en kunt improviseren om het aan de loop te houden in geval van.

Varadero zal ik eens naar kijken, al denk ik dat hij die te lomp vindt. Het vermogen van de Pegaso is hij prima over te spreken.
En als hij wel enigszins smaak heeft en niet zonder overgeven op een Varadero kan rijden ( hoewel je er dan het minst van ziet 😉) is een VTR000F ook wel een super ding.
 
Maatje heeft vandaag een transalp 700 gekocht voor €2500 met volle tank peut.
Voor de xl650 vragen ze nog meer.
 
Triumph Tiger 955i

Ik gebruik dat ding nu als pekel fiets, echt top.
3 cilinder mooi geluid, grote fiets, en bij mij tot nu toe betrouwbaar.

Motor heeft 107.000 gelopen
 
Mwa gewicht maakt niet zo veel uit in dit geval.
Tja als gewicht niet veel uitmaakt en je met een tiger 955 off road kan.
Kan het eigenlijk met elke wegmotor waar je beetje grondspeling hebt.
Varadero is volgens mij ook een zwaar hok.
 
Ik heb een yamaha xt600e uit 2001 en die heeft mij anderhalf jaar geleden 1600euro gekost.

Makkelijk in onderhoud, in 10 minuten zijn de kappen en de tank er allemaal af en een grote beurt (exclusief kleppen stellen) kost mij ongeveer een half uurtje en voor het kleppen stellen hoef je dan enkel nog de kapjes uit de cilindekop te schroeven en je kan er ook bij dus ook dat is een klusje van niks.

Ik speel er wat mee offroad, rijd er woonwerk mee en op de dijkjes raak je mij (hoewel hij maar 29kw heeft) niet makkelijk kwijt en het is een echte alles kunner.
Staat buiten onder een hoes en ik hoef enkel de velgen bij te houden omdat daar wel een beetje roest op komt en verder is het gewoon echt een gebruiksvoorwerp.

In de schuur staat nog een nieuwe street triple mooi te wezen maar stiekem is de xt wel de leukste motor die ik ooit gehad heb.
 
Als die tevreden is met zijn Pegaso, een stuk nieuwere BMW F650 dan.
Die wordt inderdaad heel serieus overwogen. Ook gezien die moderne blokken net anders zijn en daarmee beter te onderhouden.
Al komt hij met zijn benen niet weg op de Funduro. Misschien de 1 cilinders GS (Dakar)...
Staat op de lijst!
 
@Erwin P Als ie lange benen heeft is een G650 Xchallenge misschien een leuke optie. Nadeel is dat de onderdelen ongeveer net zo gangbaar zijn als bij z'n oude Pegaso.😅

Een G650GS Sertao is de opvolger van de F650 Dakar, mogelijk zijn die al binnen budget te vinden?
 
Benen zijn lang zat.
Die XChallenge is inderdaad ook te zeldzaam en te slecht leverbaar.

Sertao kende ik nog niet. Eens opzoeken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan