Aankoopadvies gevraagd; TeT, All-Road, Adventure

nic-nac

Rookie
25 mrt 2009
18
2
IJmuiden
Beste forum leden,



Mijn naam is Joram, ben 35 jaar en zou graag het motorrijden weer willen oppakken.

Op mijn 21ste heb ik mijn motorrijbewijs gehaald en daarna heb ik zo’n 2 jaar rondgereden op een Yamaha dragstar 650CC classic. Ik heb dus zo’n 11 jaar geen motor meer gereden en nu begint het toch weer te kriebelen…

De Dragstar ging destijds om verschillende redenen weg. Eén daarvan was dat dit achteraf niet echt mijn type motor was. Met mijn 1,97m lang en, voornamelijk, lange benen was dit niet echt een goede combi.

Nu ben ik op zoek naar een geschikte motor en hopelijk kunnen jullie mij op weg helpen met jullie ervaringen. Waar ben ik naar op zoek?

Ik zoek een motor die voldoet aan het volgende;

  • Rechte zitpositie
  • Geschikt voor lange mensen (vooral lange beenlengte)
  • Prijs tussen de €2000 en €3500 euro ongeveer
  • Wendbare motor (niet te zwaar, mede om hem te manoeuvreren in de schuur)
  • Type; All-Road, TeT, Adventure
  • Mogelijk geschikt om ook eens off-road te rijden (al zal ik 80% op de weg zitten)
  • Betrouwbaar (ik ben geen handige sleutelaar die het leuk vindt om z’n hele motor uit elkaar te halen en mankementen te verhelpen)
Motoren waar ik momenteel naar gekeken heb zijn o.a. Honda Transalp, Honda Africa Twin, BMW GS 650 etc.

De africa twin is vaak nog te duur. Van de transalp vroeg ik mij af of 600CC voldoende is aangezien ik met mijn dragstar 650cc soms wat vermogen leek te missen.



Ik zie graag jullie ervaringen- en adviezen tegemoet en wil jullie alvast bedanken voor het meedenken.
 
Simpel advies, ga proefrijden, aan andermans gekleurde adviezen heb je niets.
Dat!
En vooral als je geen enkele ervaring met offroad rijden hebt zou ik zeker geen motor van 200kg of meer meenemen naar de off road paden.
Het gaat er niet om hoe vaak je wel of niet off road rijdt maar wanneer je dat doet heb je dan de juiste motor bij je?

Kijk maar eens op FB en YT hoeveel TET rijders hun motor niet eens zelf (meer) kunnen optillen en hulp nodig hebben.
De marketing waarbij je met zware motoren ook goed offroad kan rijden werkt erg goed de realiteit is dat er maar een relatief klein aantal geoefende en ervaren rijders zijn die dat ook daadwerkelijk kunnen en die rijden, ondanks dat ze dat kunnen, toch voornamelijk op lichte motoren met de juiste banden.
 
Dat!
En vooral als je geen enkele ervaring met offroad rijden hebt zou ik zeker geen motor van 200kg of meer meenemen naar de off road paden.
Het gaat er niet om hoe vaak je wel of niet off road rijdt maar wanneer je dat doet heb je dan de juiste motor bij je?

Kijk maar eens op FB en YT hoeveel TET rijders hun motor niet eens zelf (meer) kunnen optillen en hulp nodig hebben.
De marketing waarbij je met zware motoren ook goed offroad kan rijden werkt erg goed de realiteit is dat er maar een relatief klein aantal geoefende en ervaren rijders zijn die dat ook daadwerkelijk kunnen en die rijden, ondanks dat ze dat kunnen, toch voornamelijk op lichte motoren met de juiste banden.

Hiermee ben ik het helemaal eens, maar alle motorfietsen behalve de BMW wegen meer dan 200kg. Als je lichter wilt binnen dit budget kom je toch echt uit bij een 1 cilinder (XL 650R, KLR 650, DR 650 enz), maar dat zijn meer dual sports dan adventure motorfietsen.

Daarnaast zou ik mij ook niet blind staren op vermogen dat ga je offroad toch niet volledig gebruiken. Daarnaast heeft een transalp 600 50pk en das volgens het internet al 10pk meer dan je Dragster had Koppel heb je veel meer aan zowel op straat als offroad.
 
Transalp 700. Heeft ook 60pk maar is echt voelbaar veel krachtiger en sneller dan de xrv750 (mijn vorige motor). Komt door 4 kleppen per cylinder en injectie. Echt, aanrader voor de moneys!
 
Bedankt voor jullie reacties.
Blijkbaar krijg ik geen meldingen/notificatie als er gereageerd wordt op mijn topic, dus daarom reageer ik later dan gewenst.

Maar weer even terug naar het onderwerp.

Ik heb wat filmpjes gekeken op youtube omtrent all-road / tet motoren.

Vlak bij mijn woonplaats organiseren ze elke 2de zondag van de maand off road rijden aan op een evenementen terrein. Dat lijkt me leuk om te doen. Misschien ga ik eerst eens een cursus off road rijden doen om te kijken of het überhaupt wel bevalt.

Motoren waar ik nu naar kijk zijn o.a. de transalp 600. Ook de KTM 950 vind ik aantrekkelijk.
Ik houd van dat stoere uiterlijk.

Een motor die mij onlangs ook werd aanbevolen is de voge rally 300 (vergelijkbaar met de honda crf 300 rally). Iemand ervaring met deze motor?
Wordt op YouTube vaak goed ontvangen.
 
Bedankt voor jullie reacties.
Blijkbaar krijg ik geen meldingen/notificatie als er gereageerd wordt op mijn topic, dus daarom reageer ik later dan gewenst.

Maar weer even terug naar het onderwerp.

Ik heb wat filmpjes gekeken op youtube omtrent all-road / tet motoren.

Vlak bij mijn woonplaats organiseren ze elke 2de zondag van de maand off road rijden aan op een evenementen terrein. Dat lijkt me leuk om te doen. Misschien ga ik eerst eens een cursus off road rijden doen om te kijken of het überhaupt wel bevalt.

Motoren waar ik nu naar kijk zijn o.a. de transalp 600. Ook de KTM 950 vind ik aantrekkelijk.
Ik houd van dat stoere uiterlijk.

Een motor die mij onlangs ook werd aanbevolen is de voge rally 300 (vergelijkbaar met de honda crf 300 rally). Iemand ervaring met deze motor?
Wordt op YouTube vaak goed ontvangen.

Heb inmiddels 45.000 km ervaring , met deze motor, is bulletproof en een echte CRF, dus ontwerp van Honda compettie afdeling.
Als die Voge Chinees is zou ik m lekker laten staan en voor de Honda gaan.
 
Tussen een KTM950 en een Honda CRF300 zit nogal verschil. Is zo’n KTM niet ontzettend zwaar als je nog weinig offroad ervaring hebt? Ik zou met een wat lichtere fiets beginnen.
 
Is het budget in de tussentijd veranderd @nic-nac ? Beide fietsen die je nu noemt liggen namelijk flink boven het oorspronkelijke budget.
Budget is afhankelijk van wat ik ervoor krijg, dus zit wel wat marge / flexibiliteit in.
Zo'n ktm 950 kost rond de 4500 euro, die voge rally rond de 5500 euro nieuw.
Dan is dat die 1000 euro misschien wel waard 🤔

Allemaal afwegingen 🙈
 
Tussen een KTM950 en een Honda CRF300 zit nogal verschil. Is zo’n KTM niet ontzettend zwaar als je nog weinig offroad ervaring hebt? Ik zou met een wat lichtere fiets beginnen.
Ja, daar heb je zeker een punt...
Maar ik denk dat de verdeling tussen on -/ offroad ongeveer 80% en 20% is.

Als ik wel een keer ga toeren met vrienden die motoren hebben met vermogen vanaf 650cc ben ik bang dat ik met een 300cc niet goed mee kan komen.

Of zou de honda transalp 600 dan toch de beste middenweg zijn 🤔
 
Ja, daar heb je zeker een punt...
Maar ik denk dat de verdeling tussen on -/ offroad ongeveer 80% en 20% is.

Als ik wel een keer ga toeren met vrienden die motoren hebben met vermogen vanaf 650cc ben ik bang dat ik met een 300cc niet goed mee kan komen.

Of zou de honda transalp 600 dan toch de beste middenweg zijn 🤔
Helder. Dan zou idd een zwaardere motor beter passen, maar zeker op wegbanden en met weinig ervaring valt het dan niet mee om nog TET-trails te rijden. Ik heb zelf ruim 25 jaar motor ervaring maar op mijn 800 met wegbanden heb ik op serieuze trails niets te zoeken. In de zomer gaat het nog wel tot ik mul zand tegenkom.
 
Ja, daar heb je zeker een punt...
Maar ik denk dat de verdeling tussen on -/ offroad ongeveer 80% en 20% is.

Als ik wel een keer ga toeren met vrienden die motoren hebben met vermogen vanaf 650cc ben ik bang dat ik met een 300cc niet goed mee kan komen.

Of zou de honda transalp 600 dan toch de beste middenweg zijn 🤔

Hangt van het aantal bochten af, indien veel scherpe stuur bochten, dan zijn de rollen omgekeerd.
 
Heb een xrv750 en een tenere 700 en heb een ktm 990 gehad.
Kan er lang over typen maar in het kort.

KTM onderhoud is aan de prijs als je het niet zelf allemaal doet. Rijdt als een beest en power slaat eigenlijk nergens op, zeker niet offroad.
Kan heel fel en schokkerig zijn op lage snelheid en dus mods nodig.

Xrv750 is een cultfiets die als een kameel overal doorheen ploetert maar wel wat log is. Maar een allemansvriend. (Xtz750 gehad en die is iets feller) paar kleine simpele (vooral Electra) issues die te fixen zijn voor weinig. Onderdelen zijn wel tering duur en soms lastig te vinden!

Tenere 700 voelt aan als een veel lichtere fiets dan de xrv750 terwijl het maar 20kg scheelt (mijne, op specs kaal is het maar 4 kg ofzo).
Ik merk doordat hij lichter voelt ik hierdoor makkelijker rij en meer zelfvertrouwen heb.

Is boven budget maar probeer eens een 660 versie. Zelf weinig ervaring mee, maar genoeg mensen die er de wereld mee rondrijden.
BMW heeft ook wel wat leuke lichte 800/750 gs modellen.

Voor veel van de allroad modellen moet je eigenlijk wel wat dingetjes doen om het voor offroad en straat geschikt te maken, vering is vaak te zacht bijvoorbeeld.
 
Prijs tussen de €2000 en €3500 euro ongeveer

De africa twin is vaak nog te duur.

Zo'n Africa Twin mag dan wel een prachtige machine zijn, maar als je anno 2023 met zo'n budget geen AT van meer dan 25 jaar oud meer kan kopen stel ik me vraag of je 'm echt nog wel wil hebben?

Wat er tegenwoordig aan de hand is met die prijzen, ik weet het niet.
(ik heb ik 2014 een XTZ660 Tenere verkocht van 5 jaar oud voor amper 4000€, en dat ook alleen maar omdat er een volledige kofferset van Touratech op zat, anders durfde ik nog geen 4K te vragen denk ik.)




Maar om on topic te antwoorden, wat jij zoekt is haast een "mission impossible".

Een motor die enerzijds krachtig genoeg is om 80% van de ritten ON ROAD samen te rijden met andere motoren, maar anderzijds nog eens een goede keuze gaat zijn voor die 20% offroad die je wil gaan rijden.. Dat wordt niet zo simpel om daar één geschikte motor voor te vinden.

Het zal altijd een compromis zijn vrees ik.

Voor die TET routes zal zo'n CRF echt een leuk ding zijn, ik zou er niet graag een dagritje Eifel mee doen in het gezelschap van enkele wegmotoren.
Dan lijkt mij zo'n +500cc allroadmotor meer geschikt te zijn, en dan nog moet je een beetje gaan kijken welke banden dat je erop gaat monteren.
In deze periode een TET route gaan rijden met 50/50 banden is ook niet altijd een succes. 😅
 
Ik ben het eens met A.S.

De perfecte machine is er niet, als het kon had ik een enduro ernaast gehaald en nog een mooie toerfiets voor op de weg. (maar geen ruimte meer)

De Tenere 700 die ik nu heb is in staat om prima mee te komen, maar voor de TET had ie altijd nog wat lichter gemogen, en dan heb je nog de banden. Momenteel rij ik op karoo 3, maar voor de TET wil ik toch weer terug naar TKC80 (nop) omdat momenteel de boel een drek bende is. Voor op straat werkt een tkc80 prima, maar het slijt wel als een gek. Dus wat zie je? of je haalt een extra wielset of je rijd gewoon je noppen snel op.

Een XT 660 Z lijkt me ansich aardig in de buurt te komen voor wat je wil, maar let wel dat het een 1 pitter is (voor sommige mensen kan dat een minpunt zijn) en hij dus ook best nog wel op gewicht is. Een dag touren met dat ding is geen issue, alleen zul je niet iedereen dan even makkelijk bijhouden.

Kortom of twee motoren of consessies doen of gewoon voor altijd blijven zoeken.

Andere optie: Even doorsparen en gokken op een Kove, CFmoto, himalayan 450 of iets, er zijn veel partijen bezig met een lichte semi goedkope allroad fiets. Misschien zit de perfecte fiets voor jou erbij. Maar dat zijn dan weer geen race monsters op de weg natuurlijk.
 
Een XT 660 Z lijkt me ansich aardig in de buurt te komen voor wat je wil, maar let wel dat het een 1 pitter is (voor sommige mensen kan dat een minpunt zijn) en hij dus ook best nog wel op gewicht is. Een dag touren met dat ding is geen issue, alleen zul je niet iedereen dan even makkelijk bijhouden.

Ik heb met mijn XTZ 600Z mooie reizen gemaakt, meestal in het gezelschap van zwaardere meer weggerichte motoren en da's goed te doen, al moet je wel wat meer "werken" met die ééncyl.. Uiteindelijk ben je met "slechts" 48pk op pad.

Maar echt, leuk ding! Maar enorm overpriced momenteel als je het mij vraagt. 🤷‍♂️



Buiten budget maar mi bijna de perfectie is de Tenere 700. Rijdt FANTASTICH goed onroad en kan offroad goed z'n mannetje staan.
Alleen gaat 'm daar voor het echte werk in gezelschap van lichtere enduromotoren toch wel wat tekort schieten, of je moet zelf de skills hebben om dat op te vangen. Uiteindelijk is het je eigen "kunnen" dat ook veelbepalend gaat zijn hoe goed een misschien wat zwaardere motor gaat kunnen bewegen op die TET routes.
 
Alle allroads zijn nu overpirced. (naja vraag en aanbod)

Mijn eerste Super tenere 750 gekocht voor 1200,- en verkocht voor 2000,-!!! niks aan gedaan had onderhoud nodig.
Mijn xrv 750 gekocht voor 1600,- en vergelijkbare op MP kosten ondertussen 3500,- of meer!!!!
Het allroad rijden werd steeds populairder, en nu lijkt het wel het top segment (kijk maar naar de beurzen en presentaties), zeker de modellen onder de 1000cc zijn gewild en worden aan de lopende band aangekondigd.

Kortom het is nu relatief duur om een allroad te kopen, als je iets goedkoops vindt is de reden meestal het onderhoudt wat nodig is, dus check dat goed als je denkt dat je een goede deal hebt gevonden.

Mijn tenere 700 rally heb ik gekocht met 8000 op de teller en een hele bende accessoires en opties voor 12k, dat is een stapje meer en moet je dus wel zin in hebben om dat door de drek en bossen te trekken met hier en daar een val.

Aan de andere kant vind je een beetje goed gebruikte tenere 700 nu al vanaf 9k, en niemand kan in je portemonnee kijken maar dan is een xt 660 z van 6.000 opeens relatief duur in mijn ogen. Dan krijg je voor 3.000,- er best wat extra's voor terug volgens mij.
 
Aan de andere kant vind je een beetje goed gebruikte tenere 700 nu al vanaf 9k, en niemand kan in je portemonnee kijken maar dan is een xt 660 z van 6.000 opeens relatief duur in mijn ogen. Dan krijg je voor 3.000,- er best wat extra's voor terug volgens mij.

Dat bedoel ik dus... het is idd maar wat de gek er voor geeft, maar als je tegenwoordig al bedragen van 6000€ (en meer!) moet ophoesten voor een XTZ660 van 2011, leg je dan niet beter wat bij en koop je een 10 jaar jongere Tenere 700.
(Die op zijn beurt z'n waarde ook wel wat gaat houden.... want zelfs een tweedehands Ten 700 voor om en bij de 10K vind ik te duur tov een nieuwe)
 
Terug
Bovenaan Onderaan