Varadero 2005 grote beurt

Ali63

Rookie
9 jan 2014
3
0
Hallo,

Ik ben nieuw in motorland en heb sinds augustus vorig jaar een Varadero van 2005, 47500 km op de teller. :]

Nu hoor ik dat een grote beurt bestaat uit:
2 Nieuwe Irridium bougies, luchtfilter, oliefilter/olie, remolie vernieuwen en kleppenspeling controle.

Nu heb ik valbeugels erop maar krijg er een prijsopgave van 425 euro op!
Het zou 4 uur werk zijn. Wel bij een Honda dealer maar daardoor zou het toch veel sneller kunnen omdat ze weten wat ze doen en moeten doen lijkt me. :?

Heeft iemand met een soortgelijke Varadero een prijs ter vergelijking voor me of dit (te) duur is of niet? })

Groet, Ali63
 
Hallo,

Ik ben nieuw in motorland en heb sinds augustus vorig jaar een Varadero van 2005, 47500 km op de teller. :]

Nu hoor ik dat een grote beurt bestaat uit:
2 Nieuwe Irridium bougies, luchtfilter, oliefilter/olie, remolie vernieuwen en kleppenspeling controle.

Nu heb ik valbeugels erop maar krijg er een prijsopgave van 425 euro op!
Het zou 4 uur werk zijn. Wel bij een Honda dealer maar daardoor zou het toch veel sneller kunnen omdat ze weten wat ze doen en moeten doen lijkt me. :?

Heeft iemand met een soortgelijke Varadero een prijs ter vergelijking voor me of dit (te) duur is of niet? })

Groet, Ali63
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt.
 
Ik ken de Varadero alleen van zien maar vermoed dat deze hetzelfde probleem heeft als mijn PCX-scooter. Je bent een halve dag aan het sleutelen voordat je bij het motorblok bent.
 
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt.

Vraag staat er toch duidelijk in. :]

'Heeft iemand met een soortgelijke Varadero een prijs ter vergelijking voor me of dit (te) duur is of niet?'

Ik ken de motor verder niet, maar vanaf de foto geloof ik wel dat het even flink sleutelen si met al dat plastic. Mijn ervaring is wel dat je vaak beter zelf wat dingen kan doen. Die bougies rekenen ze vaak de hoofdprijs voor terwijl die 3x goedkoper kunnen. Zo ook de rest.
Je betaald natuurlijk ook extra omdat je het bij een dealer laat doen.
Alles op een rijtje denk ik dat het niet heel hoog is, maar wel teveel geld voor iets wat je mss zelf kunt doen.
 
Ali, reken zelf even: (grove prijzen want ik weet het niet exact maar dit zal in de buurt komen)
Iridium bougie 30,-/st, want een Honda dealer gooit er geen €10 dingen in.
luchtfilter €50,-
Olie €40,- en vergeet het filter niet €10,- remolie €10
Werkplaatstarief €60,- per uur.....
Prima prijsopgave!

Natuurlijk zal hij het als alles mee zit in 3 uur kunnen fixxen maar als het tegen zit is hij 5 uur bezig, daarom gebruiken ze standaard tijden waardoor als het tegenzit jij niet opeens een uur meer moet betalen.
 
varadero moet de nokkenas er volgensmij uit stellen.
je betaald ook nog eens voor de plaatjes.

olie is wel wat duurder, je zit snel op 60 eu voor olie.

en het is honda. mooie motoren maar het zijn vaak kut motoren om aan te sleutelen.
en het zijn ook de dingen die ze nog altijd extra doen, controlle en dat soort dingen.
bij grote beurt lever ik motor ook gepoetst af, denk dat een honda dealer dat ook doet.

en je moet verder kijken dan de beurt vind ik. mensen die bij mij altijd komen voor onderhoud krijgen bij mij meer korting en voorrang in de werkplaats dan mensen die het thuis zelf doen
 
Laatst bewerkt:
Dat gaat snel, bedankt voor de reacties.

vrijdag de motor toch maar voor de grote beurt gebracht en gisteren weer opgehaald.

Vanmorgen even zo bekeken maar nu lijkt het mij dat de kappen er helemaal niet af zijn geweest! en ook de beugels niet!
de bougies worden mij berekend voor 13 euro per stuk (geen 30 euro dus), maar of deze dan de goede bougies zijn, irridium?? Olie is zeker wel ververst gezien de heldere kleur.

Ik weet nu even niet wat ik ervan moet denken.

Hoe kan ik trouwens zien of er echt wel een nieuw luchtfilter, oliefilter, bougies opzitten? Ik kan nl.niet zo even kijken of de bougies nieuw zijn, alle kappen en tank moeten er volgens mij dan toch wel af.

Kleppen zijn ook niet gesteld, was niet nodig volgens hun en hebben ze ook niets voor gerekend op de nota. Dit hoort toch ALTIJD bij een grote beurt te gebeuren, ook al was het om de nokkenas ketting te controleren/spannen lijkt mij.

Remolie kan ik ook niet zien of dit nieuw is, ook zou ik verwachten dat de verschillende ontluchtingsnippels toch iets zijn aangetast vanwege een sleutel erop, ik kan geen sleutessporen vinden...

Blijft toch lastig, ik ga eerst maar eens goed proberen langs de kappen verder kijken maar zekerheid zal ik natuurlijk nooit krijgen hierover.

Hebben julllie tips om meer zekerheid te krijgen dat ik ook echt NIEUWE onderdelen heb gekregen? Ik moet eerst zekerheid hebben over mijn vermoedens natuurlijk.., balen zeg. En dit kost dus 426 euro!!
 
Dat gaat snel, bedankt voor de reacties.

vrijdag de motor toch maar voor de grote beurt gebracht en gisteren weer opgehaald.

Vanmorgen even zo bekeken maar nu lijkt het mij dat de kappen er helemaal niet af zijn geweest! en ook de beugels niet!
de bougies worden mij berekend voor 13 euro per stuk (geen 30 euro dus), maar of deze dan de goede bougies zijn, irridium?? Olie is zeker wel ververst gezien de heldere kleur.

Ik weet nu even niet wat ik ervan moet denken.

Hoe kan ik trouwens zien of er echt wel een nieuw luchtfilter, oliefilter, bougies opzitten? Ik kan nl.niet zo even kijken of de bougies nieuw zijn, alle kappen en tank moeten er volgens mij dan toch wel af.

Kleppen zijn ook niet gesteld, was niet nodig volgens hun en hebben ze ook niets voor gerekend op de nota. Dit hoort toch ALTIJD bij een grote beurt te gebeuren, ook al was het om de nokkenas ketting te controleren/spannen lijkt mij.

Remolie kan ik ook niet zien of dit nieuw is, ook zou ik verwachten dat de verschillende ontluchtingsnippels toch iets zijn aangetast vanwege een sleutel erop, ik kan geen sleutessporen vinden...

Blijft toch lastig, ik ga eerst maar eens goed proberen langs de kappen verder kijken maar zekerheid zal ik natuurlijk nooit krijgen hierover.

Hebben julllie tips om meer zekerheid te krijgen dat ik ook echt NIEUWE onderdelen heb gekregen? Ik moet eerst zekerheid hebben over mijn vermoedens natuurlijk.., balen zeg. En dit kost dus 426 euro!!
dat is het mooie van goede monteurs ipv beunhazen.
de kappen na montage weer zo monteren zoals ze zaten met de juiste bouten/clipjes en overal mooi aan sluiten.

bij grote beurt is het niet gezegd dat de kleppen gesteld moeten worden.
wel moeten ze worden gecontroleerd, zit er dan te veel klepspeling op dan ga je ze stellen.

verder neem ik aan als je bij een goede erkende motorzaak bent geweest dat de luchtfilter nieuw is en al helemaal dat ze de remvloeistof hebben vervangen.

maar mijn tip voor de volgende beurt is.
doe het lekker zelf, weet je zeker dat het goed gebeurd en dat de onderdelen die je betaald er ook op komen
 
De kleppen hoeven inderdaad niet altijd gecontroleerd te worden. Ken je de onderhoudsgeschiedenis van de motor niet, zou ik dat toch ff (laten) controleren. Bij aankoop van een 2dehands motor zijn dit de eerste zaken die ik controleer, samen met olie en luchtfilter.
Er zijn zaken die je relatief makkelijk zelf kunt doen, waaronder olie, luchtfilter, bougies verwisselen. Heb je iets meer lef, begin je aan de remolie. Ook niet moeilijk en je weet zeker dat zaken ook gebeuren.
Nadeel van zelf sleutelen is dat je vaak pas achteraf weet hoe iets gedemonteerd moet worden. In mijn geval: 3x een afgebroken lipje van het plastic plaatwerk. 2x mijn eigen schuld en 1x door de vorige eigenaar/monteur.

Ik kan niet oordelen of Honda's lastiger zijn om aan te sleutelen. Mijn PCX is een scooter en deze hebben nou eenmaal wat meer plastic-werk.
Heb al vaker geschreven of de gehele buddy en onderliggende plaatwerk op een subframe gemonteerd kan worden en als een soort van kantelcabine van de scooter weggedraaid kan worden. Kwestie van een paar boutjes los.
Misschien moet ik niet zeuren, de PCX is goedkoop en dan moet natuurlijk ergens vandaan komen.
In de tijd dat ik de PCX de kleppen heb gesteld, heb ik de DT geheel gereviseerd.....
 
Ik denk niet dat een officiële Honda dealer op die manier zijn geld wil (en nog kan) verdienen.
Oliefilter niet vervangen lijkt me zeeeeer onwaarschijnlijk als wel de olie vervangen is, luchtfilter is makkelijk te zien. Ik denk dat je luchtfilter onder je tank zit, zadel eraf, boutje (s) los en tank omhoog. Vraag anders in het Varadero topic


Welke dealer is het, er zijn vast wel mensen hier die ervaringen met hem hebben.

Bij Honda's moet over het algemeen wel heel wat kappenwerk eraf voordat je ergens bij kunt.

En durf inderdaad gewoon de steeksleutel (of inbus) op je motor te zetten en probeer filmpjes en howto's te vinden voor hulp om je olie te verversen etc.
 
ja, ik ga idd.zorgen dat ik de sleutelkennis in huis krijg om dit zelf te gaan doen.
Bedankt voor dit extra zetje in de rug want ik heb veel sleutelervaring aan auto's maar NUL aan motoren.

Een werkplaatshandboek is ook niet de grootste uitgave en verdient zich snel terug, bovendien kan ik dan mijn wantrouwen omzetten in een extra controle van mijn eigen sleutelwerk en weet ik idd ook zeker dat het vervangen is.

De Varadero topic had ik helemaal niet gezien, bedankt voor de link Joostst.
De dealer, de naam ga ik nu niet noemen zonder echte zekerheid vind ik....ik ga er maar vanuit dat het oké is, ook omdat het een officiële Honda dealer is

bedankt voor jullie info, dan stap ik nu over naar de Varadero topic en veel sterkte met het wachten op het voorjaar zodat de motor weer kan worden bereden zonder pekel op je fiets te krijgen
 
Terug
Bovenaan Onderaan