Lasapparaat kost tientjes, moertje op laten lassen nog minder.Helaas heeft niet iedereen een goed uitgeruste garage. Ik woon bij het centrum van Amsterdam op 4 hoog, zonder tuin, schuur of garage. Ik heb geen lasapparaat, waardoor de bovengenoemde methode al afvalt. Dan blijft over voor honderden euro's aan gereedschap kopen, of toch een andere methode proberen, of het ergens laten doen. In het laatste geval was ik (een paar) honderd euro lichter geweest, en was ik het euforische gevoel misgelopen toen ik dat klote tapeinde er eindelijk uit had. Dat is ook wat waard.
Maar we dwalen af, alles is gelukt en ik heb weer wat geleerd dankzij de reacties hier.
twee sleutels?
En als je het spul weer monteert, gebruik je dan moeren van messing? Zitten op de betere klassieke automotoren als de Jaguar XK en de Citroen DS en die krijg je altijd weer zonder moeite los.
IK zet er altijd tapeinden van rvs in,heb je geen omkijken meer naar.Gewoon van een rvs a4 voldraadbout de kop afslijpen en op lengte maken.
Rvs moer erop,klaar.
Kan alleen mijn ervaring melden, tapeinde zat zo vast dat het onderste moertje na eerst wel weerstand te geven op een gegeven moment begon te draaien. De moertjes strakker tegen elkaar aan zetten ging vervolgens ook niet meer, ze draaiden gewoon eindeloos door.
Met hoe strak ik de griptang op het tapeind had ingesteld (had een andere tang nodig om hem weer te ontgrendelen) betwijfel ik of daar minder kracht op kan dan 2 moertjes.
Geplaatst op zaterdag 03 februari 2018 17:41CiteerFavoriet
Nog niet, moest wachten op nieuwe tapeinden. Zijn net bezorgd dus ga het morgen doen (mits droog).
Wel na een paar uur zwoegen de verroeste tap er gisteren eindelijk uit gekregen, na de nodige mislukte pogingen (dubbele moer stripte het schroefdraad, griptang kreeg niet genoeg grip) uiteindelijk het tapeind met mijn dremel beetje rechthoeking geslepen, toen griptang erop, toen gasbrander op het tapeind zodat het nog strakker in de griptang zat. Dat deed het hem.
Haal jij bij electrisch lassen niet de ECU uit de motor voordat je gaat lassen?Maar goed.
Tapeind dat vastzit:
Alles schoonmaken.
Dikke moer op tapeind lassen.
afkoelen
Inweken met kruipolie
Losdraaien
En toen je handen verbranden omdat je griptang ook heet was geworden?Wel na een paar uur zwoegen de verroeste tap er gisteren eindelijk uit gekregen, na de nodige mislukte pogingen (dubbele moer stripte het schroefdraad, griptang kreeg niet genoeg grip) uiteindelijk het tapeind met mijn dremel beetje rechthoeking geslepen, toen griptang erop, toen gasbrander op het tapeind zodat het nog strakker in de griptang zat. Dat deed het hem.
Lasapparaat kost tientjes, moertje op laten lassen nog minder.
PARKSIDE® Fülldraht-Schweissgerät PFDS 33 B2 - Lidl Deutschland - lidl.de
Voor als je eens een keer zoiets nodig hebt,
Minpool afkoppelen is afdoendeHaal jij bij electrisch lassen niet de ECU uit de motor voordat je gaat lassen?
Marktplaats bijvoorbeeld.Waar koop je een bruikbaar lasapparaat voor tientjes?
Ik zoek al tijden maar vind ze alleen voor 150 euro of meer. En dan wil ik ook nog plaatmateriaal doen en dus nog duurder.
Accu er uit. Dat wel.Haal jij bij electrisch lassen niet de ECU uit de motor voordat je gaat lassen?