vastsjorren IJmuiden - Newcastle

ScottyFJR

MF'er
9 jul 2007
91
0
Nu niet allemaal verwijzen naar oude topics over Schotland en 'motor op boot'.
Ik heb de zoekfunctie er overheen gegooid en heb inderdaad een aantal oudere topics over het vastsjorren van je motor op de boot gevonden, (met een aantal nieuwe zienswijzen!).

Ik ga binnenkort voor de 7e keer richting Groot Brittannie, dus ervaring met de overtocht heb ik wel, (van spiegelvlakke zee tot gratis verstrekking van zeeziektepilletjes en 7 uur (!) vertraging; daar gaat je eerste overnachting!).

M'n eerste 'sjorervaring' was vanuit Hoek van Holland naar Harwich; daar werd m'n motor door personeel op de boot vastgezet. Sjorbanden over m'n zadel, motor in z'n 1 en op de jiffy.
Flink aantrekken in de vering, en hij kan werkelijk geen kant op.

Latere overtochten via DFDS naar Newcastle heb ik op dezelfde manier gedaan; Honda ST1100 met een band over het zadel en aan elke stuurhelft ook een sjorband, (op een zo ver mogelijk punt vanaf de motor bevestigd aan het dek)

Nu heb ik sinds een paar maanden een FJR1300 en vraag me af of er nog wel spanbanden aan het stuur kunnen. Die zullen echt tegen m'n voorkuip aan gaan schuren/wegdrukken.

De meningen over jiffy of middenbok en wel of niet in de versnelling zijn flink verdeeld. Voorlopig hou ik het op de jiffy en de versnelling,...

Wie heeft er ervaring met het vastsjorren van een motor met nogal wat 'plastik' dat in de weg zit?
 
Ik heb bij mijn K1200S gewoon tussen de sjorband en de kuip mijn handschoenen ertussen geduwd, Totaal geen schade (ook geen doffe plekjes)


abf6547e9d598e4050f2507ee1566839


Helaas op de kleine foto nauwelijks tot niet te zien...

:)
 
Laatst bewerkt:
www.motorforum.nl... de mod daar is motormeisje..die gaat heel vaak die kant op..geloof dat ze zelf een deauville heeft..en haar partner een pan european.. misschien kan ze wat tips geven?

succes in ieder geval..

groeten,

Job
 
Vandaag terug uit Schotland. Een van de mensen had een FJR, jiffy, versnelling in 1, band over het zadel en nog een extra. Stond als een huis en geen schade. Ik zie mensen vaak motoren met 4-5 banden vast zetten en ik gebruik er maximaal 2. De ene gaat over het zadel, de andere aan het frame zodat hij goed in de veren wordt getrokken. Ook met mijn K1200GT ging dat goed.
 
Wie heeft er ervaring met het vastsjorren van een motor met nogal wat 'plastik' dat in de weg zit?

Dat kun je voorkomen door 1 riem door sub frame achter te halen en vast te zetten en 2 riemen aan de voor vork poten te maken... Dan raak je nergens je kuip.

Enneh, anders gooi je gewoon wat ducktape (ja er is echt een merk die zo heet :P ) over de kuip waar de riemen tegen de kuip komen...
 
waarom in godsnaam met de boot terwijl je door de tunnel veel sneller bent, als ik vragen mag???
 
Startplaats Haarlem-noord.
Naar IJmuiden is dan een kwartiertje.
_O-

Da's wel ff wat korter dan naar Frankrijk rijden voor de tunnel,... en vervolgens in zuid-Engeland te staan!

Enne, de boot is ook gewoon leuk!
 
Ik zou idd 1 band over je zadel gooien wanneer je motor op de jiffy staat.

Begin met de achterkant want dan komt je voor wiel iets omhoog.
Vervolgens doe je de sjorband(spanband) om je stuur heen en kijk of je ergens een "draai" kan maken met de band zodat hij nog moeilijker kan glijden.

Als je terug komt verwachten we wel foto's van hoe je het hebt gedaan he :P
 
waarom in godsnaam met de boot terwijl je door de tunnel veel sneller bent, als ik vragen mag???

Omdat de boot vaak goedkoper en relaxter is. Als je naar Schotland gaat dan scheelt het al gauw 1000km (misschien wel meer) die je niet hoeft te rijden (enkele reis), hierbij bespaar je je banden ed, dus die kosten heb je ook niet.

Daarbij gaat de boot s'nachts, je verlet dus vrijwel niets, en op die manier heb je "netto" meer rijdagen over.

Alleen is het verblijf op de boot gezellig te noemen, en ja... ook dat kost geld! :X O-)
 
Alleen is het verblijf op de boot gezellig te noemen, en ja... ook dat kost geld! :X O-)
Ach je kan het zelf gezellig maken natuurlijk :)
Vroeger toen ik nog vrijgezel was gingen we met boot van Hoek vH naar Harwich en omdat we arme studenten waren geen geld over voor een hut, dus maar de kroeg van boot in en hopen dat je een leuke dame met hut tegenkomt :D O-)
 
Laatst bewerkt:
hoe gaat dat trouwens op de trein in tunnel? word hij dan ook vastgesjord?

Nope, dat tripje duurt 30min ongeveer, je kunt gewoon bij je motor blijven en het is zo ontzettend smooth dat je niets hoeft te doen.

Over de keuze boot of tunnel: ik heb het beide gedaan. Boot is leuk en relaxt, tunnel is veel sneller (als je zoals mij van Milaan naar Glasgow rijdt...)
 
Startplaats Haarlem-noord.
Naar IJmuiden is dan een kwartiertje.
_O-

Da's wel ff wat korter dan naar Frankrijk rijden voor de tunnel,... en vervolgens in zuid-Engeland te staan!

Enne, de boot is ook gewoon leuk!

voor mij nog iets dichterbij :Y

ja inderdaad op de boot is het errrug leuk, lekker eten en goed slapen.
afgelopen vakantie 7 overnachtingen in totaal op de boot gehad 8-)

Het vastsjorren gaat overal weer anders, bij DFDS heb ik de frame buizen gebruikt.
Bij Nothlink ferrys wordt het door personeel verzorgd en hoef je niets te doen en bij Smytrl line is het een gekloot met spanbanden die niet echt prettig werken...
wel stevige beugels tussen de motoren zodat je motor bijna niet om KAN vallen, ik had het natuurlijk wel gemakkelijk met zijspan.
 
Nope, dat tripje duurt 30min ongeveer, je kunt gewoon bij je motor blijven en het is zo ontzettend smooth dat je niets hoeft te doen.

Over de keuze boot of tunnel: ik heb het beide gedaan. Boot is leuk en relaxt, tunnel is veel sneller (als je zoals mij van Milaan naar Glasgow rijdt...)
ik ken de tunnel, heb zelfs een 10 ritten kaart en ga hem vrijdag weer gebruiken (met de auto) vroeg me alleen af hoe ze dat met motoren doen, weet dat ze die voor en achterin zetten maar wist niet of het smooth genoeg was om op de standaard te zetten..
 
Met de boot naar Schotland heerst zwaar! 1 miljard keer leuker dan die trein. Helaas nog niet met de motor gedaan, but that komt nog wel 8-)
 
Toolkit : Hoe vaak heb je sluitingstijd dan gezien van de kroeg op de boot ? :+ Hopelijk voor jou niet te vaak ;)
 
Nope, dat tripje duurt 30min ongeveer, je kunt gewoon bij je motor blijven en het is zo ontzettend smooth dat je niets hoeft te doen.

Over de keuze boot of tunnel: ik heb het beide gedaan. Boot is leuk en relaxt, tunnel is veel sneller (als je zoals mij van Milaan naar Glasgow rijdt...)


Tja voor mij dezelfde reden om de boot te pakken, die ligt 1500meter van mijn huis. vnanaf NC naar Schotland is nog geen 100Km. Anders eerst helemaal naar Frankrijk rijden en daarna heel Engeland door, route naar frankrijk vind ik ook niet echt mooi.

Als je van Milaan komt is de tunnel vrij logisch, je wilt niet dat stuk door nederland......
 
Terug
Bovenaan Onderaan