vastsjorren IJmuiden - Newcastle

Valt wel mee hoor, ik zag de "Queen of Scandinavia" drie dagen geleden nog varen bij Bergen (Noorwegen, niet Noord-Holland)

Klopt, hij gaat nu Newcastle-Bergen. Ze hadden op die route meer vraag naar luxe (commodore) hutten, waarvan de Queen er meer heeft dan de Princess, en op IJmuiden-Newcastle hadden ze vraag naar een schip die vwb de capaciteit gelijk is aan de King. Voor zover ik heb begrepen is dat de reden dat ze zijn gewisseld
 
De heenweg was met de 'King'. Alle motoren, (onze groep + wat anderen samen zo'n 40 stuks), stonden achter elkaar op een appart 'motordek'. Dus gelukkig geen motoren naast elkaar! :}
Voldoende spanbanden aanwezig en stalen kabels op de vloer aan beide zijden van de motor; ideaal! :Y

Stevige spanband over zadel, (op jiffy in z'n 1), en dus twee banden met het stuurharnas. Geen gedoe met subframes of vorkpoten; als een huis! *D

Terugweg was met de Princess; mooiere boot, maar we werden dus achter elkaar naast het blik gepositioneerd,.... :(
Maar ook hier weer voldoende spanbanden aanwezig. :Y
Met aan 1 kant een staalkabel en aan de andere kant een zeer sporadisch aanwezig 'oog' op het dek. Mijn motor stond zo dat er enkel een spanband bij het stuur gemonteerd kon worden. Dus uiteindelijk alleen maar het stuurharnas gebruikt; en stond wederom als een huis.
Kreeg een hoop bekijks met dat ding en heb een aantal anderen maar even gemeld waar je hem kan bestellen.

Nog even kort de onvermijdelijke discussie over 'jiffy of middenbok' gehad.
Daar kun je kort over zijn; allebei is mogelijk en ok.
Wat me wel opvalt is dat de 'middenbokkers' meer spanbanden gebruiken omdat ze de motor dus geen enkele kant op willen laten gaan.
En met je jiffy in z'n 1 kan hij gewoonweg geen kant op.

....mijn voorkeur is wel duidelijk,... *O*
Ben net weer 2 dagen terug. Zowel heen als terug met de King of Scandinavia.
Heb geen foto's gemaakt van het vastzetten omdat dit zo simpel is.
Heb 'm telkens gewoon op de middenbok gezet en 1 spanband over de buddy getrokken. Wel even wat onder de spanband gedaan.
En een spanband tussen de vorkpoot en de middenbok (stel voor dat ie over zijn bok stuitert...)
Maar het mooiste is nog dat beide overtochten over een spiegelgladde Noordzee zijn gegaan.....
Denk dat als ik hem niet had vast gezet er niets gebeurd zou zijn....
Maar ja, da's niet altijd het geval... (dat van die gladde Noordzee dus...)
Oja, ze stonden dus op dat aparte gangpad waar ruimte was voor 2 rijen met motoren.
Spanbanden in overvloed en 2 staaldraden over de vloer. Wat wil je nog meer?

De tocht zelf was weer als vanouds. Rap eten en een goede plek vinden in de Columbus bar, later in de sportsbar verder gefeest :Y
Jammer alleen dat die Bulgaarse band zo weinig inspeelt op onze muziek smaak.... _O-

Schotland zelf was weer enorm mooi, erg veel single track roads gereden en een rondje Applecross gedaan (= aanrader!!)
van de 7 dagen, 2 droog en 5 vochtig gehad, maar dat hoort erbij :Y Temperatuur varieerde tussen de 2 en 16 graden.
 
Heerlijk vreten op die King of Scandinavia, kaviaar, zalm, vers fruit, ijs, was echt goed.
Ook lekker geslapen, en goede service. En zoals al eerder aangehaald, veel luxe. Ze hebben zelfs een bioscoop derop zitten 8-)

'Tis aan te raden, kost wat, maar dan heb je een zeer relaxte overtocht.
 
weet ik maar die trip zal ik niet zo snel maken, naar NC zal ik zeker wel nog doen.

komende winter wordt het van Kiel naar Zweden, ben benieuwd hoe dat gaat...

Niet veel anders dan naar Schotland
( [me="GranCandy"]heeft ervaring met beide routes[/me] )
Ik heb alleen wel zelf altijd 2 spanbanden bij me (5 euro/stuk bij de Halfords). Toch één keer nodig gehad op de route Schotland-Nederland (er waren alleen touwen voorhanden :( -O- )

Ik zet de motor altijd op de jiffy (sowieso geen middenbok voorhanden :+ )
Spanband onder de buddy door
en eentje waarmee ik 'm in de voorvering trek
Bescherming kuipdelen door er wat zachte doeken tussen te doen
Geen problemen mee gehad.
 
Laatst bewerkt:
Advies van een professionele zeeman:
(Het bepalen hoe lading wordt gesjord is een deel van mijn werk.)

Een of twee spanbanden is wel voldoende als de motor op de zijstandaard staat.
Meer is misschien niet beter, maar het kan goed zijn voor de gemoedsrust.
Als je maar een of twee spanbanden gebruikt, zorg dan dat ze in het midden zitten, anders kan de motor gaan draaien. (maar dan moet het wel heel slecht weer zijn)

Als de motor op de middenbok staat is het beter om een plak dun rubber onder de bok te leggen als dat voorhanden is. Staal op staal kan gaan glijden.
Zorg verder dat de motor niet kan rollen op zijn wielen: plaats een rubberen keg of zet de voorrem vast met een tiewrap of zorg dat de motor ook in de lengterichting gesjord is.

Het is altijd goed om een paar spanbanden bij je te hebben, je weet nooit wat je aan boord aantreft.
Zadel beschermen met doek of handschoenen.
 
En....als toevoeging....in de veren trekken heeft geen zin!

Gaat ook een beetje moeilijk als je 'm op de middenbok zet ... O-)
Op de jiffy heeft 't wel degelijk zin. Je hoeft 'm niet tot de aanslag aan te trekken, maar als je de ratels wat aanspant trek je de motor vanzelf al iets naar beneden. Hij kan geen kant meer op dan.
 
Gaat ook een beetje moeilijk als je 'm op de middenbok zet ... O-)
Op de jiffy heeft 't wel degelijk zin. Je hoeft 'm niet tot de aanslag aan te trekken, maar als je de ratels wat aanspant trek je de motor vanzelf al iets naar beneden. Hij kan geen kant meer op dan.
Ik doelde ook niet op het al dan niet op de middenbok zetten...
Het onafgeveerde deel moet je muurvast zetten met boot, aanhanger of waar je 'm dan ook aan vast wil zetten. Door hem in de veren te trekken voeg je niets extra's toe.
Op een aanhanger is het wel zinvol om hem links en rechts schuin te spannen tegen het omvallen natuurlijk (!).
Heb genoeg ervaring om te weten dat de vering ergens anders voor bedoelt is O-)

Maar uiteraard mag iedereen zijn eigen ding doen hoor!
 
Terug
Bovenaan Onderaan