Je hebt gelijk dat je een groter beginkracht moet uitoefenen met een grotere voorspanning. Je vergeet alleen dat je gewicht van de motor al meer dan voldoende is om de vork al iets in te laten veren, waardoor er geen sprake meer is van voorspanning. De veer wordt immers niet meer opgespannen (hij zou zo omhoog kunnen als hij zou willen)dat de veervoorspanning enkel de rijhoogte regeld is ook niet helemaal juist.
zoals door enkelen al aangehaald heeft het zijn weerslag op de negatieve veerweg die best ook niet te klein mag zijn en ook in de benodigde initiele kracht, als je de veervoorspanning vergroot zal je een grotere beginkracht moeten zetten op de veer om ze in te duwen.
amaai!!!!dat artikel zou ik wel eens willen lezen.het volgende staat dus in de ks
samen gevat:
door te spelen met de veervoorspanning wordt de vering niet harder of zachter maar verander je de ryhoogte van je motorfiets. wil je hardere vering dan kan dit enkel door je veren te vervangen. weg dus met het verdomde en misleidende woord veervoorspanning en vervangen door ryhoogteinstelknop of zo iets (aldus kikstart)
Je hebt gelijk dat je een groter beginkracht moet uitoefenen met een grotere voorspanning. Je vergeet alleen dat je gewicht van de motor al meer dan voldoende is om de vork al iets in te laten veren, waardoor er geen sprake meer is van voorspanning. De veer wordt immers niet meer opgespannen (hij zou zo omhoog kunnen als hij zou willen)
als je de veervoorspanning met 1cm verhoogt komt je motor precies 1cm hoger staan. verlaag je de veervoorspanning met 1cm dan komt hij precies 1cm lager staan. Probeer en beetje logisch na te denken en je zult zien dat je verhaal niet klopt. kijk anders even op de site van een schokdemper-fabrikant zoals b.v. technoflex, w.p. en diverse andere. Misschien kunnen die het uitleggen dat jij het ook begrijpt.die binnenpoot kan echt niet oneindig naar boven hoor, dus de veervoorspanning wordt wel degelijk veranderd door de veervoorspanningverstelling.
net omdat je die verhoogd heeft het motorfietsgewicht eigelijk minder invloed (minder zak) en legt men daardoor verkeerdelijk uit dat je er je rijhoogte mee regeld.
als je bv je grondspelling wil verhogen door je veervoorspanning voor en achter 2 cm op te voeren ga je behoorlijk bedrogen uitkomen !
ja dat was ook mijn mening....De veervoorspanning wordt toch pas verhoogd. Als je geen negatieve veerweg meer hebt en je de veer dus indrukt.
Gelukkig zijn er ook nog mensen die het wel begrijpenDe veervoorspanning wordt toch pas verhoogd. Als je geen negatieve veerweg meer hebt en je de veer dus indrukt.
Gelukkig zijn er ook nog mensen die het wel begrijpen
Dit is dus precies wat ik bedoel. Als je de motor van zijn middenbok afzet zakt de motor iets in de veren en heeft de veervoorspanning alleen nog invloed op de hoogte. De spanning is er namelijk af. alleen het gewicht van de motor (en rijder) drukt nu nog de veer in.
die veer heeft ook nog een veerconstante dus die ene cm zal die veerconstante nog steeds hetzelfde blijven....Ja maar als je de veer zover inschroeft dat ie dus niet meer inzakt als je erop stapt. Heb je dus geen negatieve veerweg meer. Dus alles wat je dan verder inschroeft is dan extra spanning op de veer in onbelaste toestand.
Dat klopt, maar wil jij dan gaan rijden op een motor die niet meer in veert?Ja maar als je de veer zover inschroeft dat ie dus niet meer inzakt als je erop stapt. Heb je dus geen negatieve veerweg meer. Dus alles wat je dan verder inschroeft is dan extra spanning op de veer in onbelaste toestand.
Negatieve veerweg is het stukje dat je de motor uit zijn veren kunt trekkenNegatieve veerweg was tot het stukkie dat'tie UITveert als je de belasting erafhaalt? of zit ik nu stom te lullen?
dat zeg ik....gamma
Vering en olieen doen het altijd goed met discussies