Veervoorspanning r1150gs

Volgende vraag.
Hoe? :+
Zo:
F913ECC6-A863-4EAF-BD85-048C04D918CB.jpeg
 
Dat is omdat de veervoorspanning voor de rijhoogte is, niet de demping. zie de tekst in afbeelding van @DucBMW
Veervoorspanning is eigenlijk maar een misleidende term.
Je doet namelijk niets anders dan de veer naar beneden schroeven.
En wat gebeurt er dan? Juist, de motor komt omhoog.
Je kan verder inveren, en minder uitveren.
Ze zouden het gewoon rijhoogteverstelling moeten noemen.
 
Okay 🤔... dank voor de uitleg 👍. Voel namelijk geen verschil in hardheid maar ga ermee experimenteren
Oke, the plot thickens…;)

Dit was te voorspellen geweest, als je gewoon had geschreven dat je ingaande demping tekort komt, i.p.v. veervoorspanning :+. Want veervoorspanning beïnvloedt alleen de rijhoogte, zoals hierboven al terecht werd opgemerkt. Wat jij kennelijk wilt is de demping aanpassen. Dat kan ook bij jouw motor, zij het wss in beperkte mate. Mss is het handig als je aangeeft wat je hoopt te bereiken, oftewel wat het probleem is, maar demping van de achterschokdemper kun je bij jouw motor als volgt verstellen:

50830B21-F85A-40E0-8BCD-AE157AA3437D.jpeg

Overigens pas je veervoorspanning en demping altijd gelijktijdig aan, want die moeten op elkaar - en natuurlijk de belading en de bedoelingen - zijn afgestemd, in verband met de invloed van veervoorspanning op positieve en negatieve veerweg; zie post van @zantzakkie. En die handleiding is trouwens op talloze plaatsen online te vinden, als je gewoon even “R1150GS handleiding” googled :+

En, wellicht ten overvloede, afhankelijk van de km stand en onderhoudshistorie van de motorfiets, sluit ik niet uit dat de schokdemper wellicht graag een service-beurtje (revisie) wil. Domweg omdat 2001 alweer een poosje geleden is, en omdat onderhoud aan vering/demping-componenten vaak vergeten wordt door motorbezitters, en een schokdemper natuurlijk niet het eeuwige leven heeft. De olie, die erin zit t.b.v. de demping, heeft dat in elk geval zeker niet. Maar goed, eerst maar eens kijken of draaien aan dat schroefje helpt. Doe dat overigens wel met een klein beetje beleid, want het is kwetsbare mechaniek.
 
Laatst bewerkt:
Allereerst is't niet mijn eigen motor... een maatje van me heeft de r1150gs met 62k een paar weken geleden gekocht maar de vering stond erg belabberd. Ik weet wat vering is en moet doen aangezien ik m'n eigen shock vorige week heb laten reviseren bij Rooske. Maar goed... de uitgaande demping kan ik keurig afstellen en staat mooi nu. Normaliter als ik de veervoorspanning verhoog komt de motor idd omhoog maar wordt hij ook meteen harder war jeerkt als je de achterkant naar beneden duwt. Dit is dus NIET 't geval en de grote zwarte knop heeft daar dus geen invloed op... in mijn opinie 🤔. De negatieve veerweg is groot (ca. 3 cm) en die veranderd ook niet mbv de knop. Dat is 't gedeelte wat ik niet begrijp.
 
Allereerst is't niet mijn eigen motor... een maatje van me heeft de r1150gs met 62k een paar weken geleden gekocht maar de vering stond erg belabberd. Ik weet wat vering is en moet doen aangezien ik m'n eigen shock vorige week heb laten reviseren bij Rooske. Maar goed... de uitgaande demping kan ik keurig afstellen en staat mooi nu. Normaliter als ik de veervoorspanning verhoog komt de motor idd omhoog maar wordt hij ook meteen harder war jeerkt als je de achterkant naar beneden duwt. Dit is dus NIET 't geval en de grote zwarte knop heeft daar dus geen invloed op... in mijn opinie 🤔. De negatieve veerweg is groot (ca. 3 cm) en die veranderd ook niet mbv de knop. Dat is 't gedeelte wat ik niet begrijp.
Dat klink alsof de hydraulische verstelling van de veervoorspanning defect is, of de knop geen grip heeft op de stelschroef die door die knop wordt afgedekt. Heb je al overwogen om de schokdemper even van de motor te halen om deze eens goed te inspecteren?

Over die stelknop voor de veervoorspanning: als je er vanaf “low” aan gaat draaien zou je direct weerstand moeten voelen. Is dat zo? Als nee, dan zit er ofwel onvoldoende (of als weerstand over het hele stelbereik uitblijft: geen) olie in, of de knop heeft geen grip op de stelschroef. In beide gevallen kun je naar hartelust aan die stelknop draaien, maar gebeurd er dus niets. In dat geval: reviseren, of vervangen.

Overigens rept de reparatiehandleiding (klik) met geen woord over de achterschockdemper, dus BMW gaat er kennelijk van uit dat het ding bij defecten of slijtage vervangen wordt i.p.v. gerepareerd/gereviseerd.
 
Dat klink alsof de hydraulische verstelling van de veervoorspanning defect is, of de knop geen grip heeft op de stelschroef die door die knop wordt afgedekt. Heb je al overwogen om de schokdemper even van de motor te halen om deze eens goed te inspecteren?

Over die stelknop voor de veervoorspanning: als je er vanaf “low” aan gaat draaien zou je direct weerstand moeten voelen. Is dat zo? Als nee, dan zit er ofwel onvoldoende (of als weerstand over het hele stelbereik uitblijft: geen) olie in, of de knop heeft geen grip op de stelschroef. In beide gevallen kun je naar hartelust aan die stelknop draaien, maar gebeurd er dus niets. In dat geval: reviseren, of vervangen.

Overigens rept de reparatiehandleiding (klik) met geen woord over de achterschockdemper, dus BMW gaat er kennelijk van uit dat het ding bij defecten of slijtage vervangen wordt i.p.v. gerepareerd/gereviseerd.

Als ik aan de knop draai voel ik weerstand en de knop gaat ook omhoog en naar beneden... heb om eerlijk te zijn niet gekeken of 't zadel omhoog gaat. Wel zie ik aan de voorkant een 2cm "gap" tussen tank en zadel. De uitgaande demping doet 't prima btw en is goed instelbaar.

Ik heb de demper nog niet losgehaald voor inspectie... motor komt binnenkort weer bij me voor de voorpoten en neem de demper meteen hierin mee. Manual geeft idd geen revisie aan en zal beter zijn daar een nieuwe voor te bestellen.
 
Ik stem voor bodemspelingverstelling.
Je kijkt maar 🙈

Wat is daar technisch anders aan?
Stel je dan veer en schokdemper tegelijk af?
Het één stelt je in staat de beste verhouding te kiezen tussen positieve en negatieve veerweg. Om zoveel mogelijk het ideale werkgebied van de vering en demping te benutten.

Het ander is voor het veranderen van de houding van de motor (geometrie). Dit heeft invloed op bijvoorbeeld de wendbaarheid/stabiliteit. En op de gevolgen van trekkracht op de ketting (in of uitveren). Soms is het om te compenseren voor de excentrische kettingverstelling, zoals op bijvoorbeeld Ducati's.
 
Het één stelt je in staat de beste verhouding te kiezen tussen positieve en negatieve veerweg. Om zoveel mogelijk het ideale werkgebied van de vering en demping te benutten.

Het ander is voor het veranderen van de houding van de motor (geometrie). Dit heeft invloed op bijvoorbeeld de wendbaarheid/stabiliteit. En op de gevolgen van trekkracht op de ketting (in of uitveren). Soms is het om te compenseren voor de excentrische kettingverstelling, zoals op bijvoorbeeld Ducati's.
op de Duc's en andere sportievelingen, zit het vooral om het bijeffect van de veervoorspanning weg te werken (achterkant komt hoger of lager) : door die terug te regelen naar de hoogte voor het veranderen van de veervoorspanning heb je letterlijk enkel de pos/neg veerweg geregeld zonder bij-effecten (wijzigen geometrie)
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Terug
Bovenaan Onderaan