Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Volgende vraag.
Veervoorspanning is eigenlijk maar een misleidende term.Dat is omdat de veervoorspanning voor de rijhoogte is, niet de demping. zie de tekst in afbeelding van @DucBMW
Oke, the plot thickens…Okay ... dank voor de uitleg . Voel namelijk geen verschil in hardheid maar ga ermee experimenteren
En hoe gaan we rijhoogteverstelling noemen?Ze zouden het gewoon rijhoogteverstelling moeten noemen.
Dat klink alsof de hydraulische verstelling van de veervoorspanning defect is, of de knop geen grip heeft op de stelschroef die door die knop wordt afgedekt. Heb je al overwogen om de schokdemper even van de motor te halen om deze eens goed te inspecteren?Allereerst is't niet mijn eigen motor... een maatje van me heeft de r1150gs met 62k een paar weken geleden gekocht maar de vering stond erg belabberd. Ik weet wat vering is en moet doen aangezien ik m'n eigen shock vorige week heb laten reviseren bij Rooske. Maar goed... de uitgaande demping kan ik keurig afstellen en staat mooi nu. Normaliter als ik de veervoorspanning verhoog komt de motor idd omhoog maar wordt hij ook meteen harder war jeerkt als je de achterkant naar beneden duwt. Dit is dus NIET 't geval en de grote zwarte knop heeft daar dus geen invloed op... in mijn opinie . De negatieve veerweg is groot (ca. 3 cm) en die veranderd ook niet mbv de knop. Dat is 't gedeelte wat ik niet begrijp.
ScherpEn hoe gaan we rijhoogteverstelling noemen?
Dat klink alsof de hydraulische verstelling van de veervoorspanning defect is, of de knop geen grip heeft op de stelschroef die door die knop wordt afgedekt. Heb je al overwogen om de schokdemper even van de motor te halen om deze eens goed te inspecteren?
Over die stelknop voor de veervoorspanning: als je er vanaf “low” aan gaat draaien zou je direct weerstand moeten voelen. Is dat zo? Als nee, dan zit er ofwel onvoldoende (of als weerstand over het hele stelbereik uitblijft: geen) olie in, of de knop heeft geen grip op de stelschroef. In beide gevallen kun je naar hartelust aan die stelknop draaien, maar gebeurd er dus niets. In dat geval: reviseren, of vervangen.
Overigens rept de reparatiehandleiding (klik) met geen woord over de achterschockdemper, dus BMW gaat er kennelijk van uit dat het ding bij defecten of slijtage vervangen wordt i.p.v. gerepareerd/gereviseerd.
Ik stem voor bodemspelingverstelling.En hoe gaan we rijhoogteverstelling noemen?
Negatieve veerweg afstelling ???Ik stem voor bodemspelingverstelling.
Je kijkt maar
Wat is daar technisch anders aan?
Stel je dan veer en schokdemper tegelijk af?
Het één stelt je in staat de beste verhouding te kiezen tussen positieve en negatieve veerweg. Om zoveel mogelijk het ideale werkgebied van de vering en demping te benutten.Ik stem voor bodemspelingverstelling.
Je kijkt maar
Wat is daar technisch anders aan?
Stel je dan veer en schokdemper tegelijk af?
op de Duc's en andere sportievelingen, zit het vooral om het bijeffect van de veervoorspanning weg te werken (achterkant komt hoger of lager) : door die terug te regelen naar de hoogte voor het veranderen van de veervoorspanning heb je letterlijk enkel de pos/neg veerweg geregeld zonder bij-effecten (wijzigen geometrie)Het één stelt je in staat de beste verhouding te kiezen tussen positieve en negatieve veerweg. Om zoveel mogelijk het ideale werkgebied van de vering en demping te benutten.
Het ander is voor het veranderen van de houding van de motor (geometrie). Dit heeft invloed op bijvoorbeeld de wendbaarheid/stabiliteit. En op de gevolgen van trekkracht op de ketting (in of uitveren). Soms is het om te compenseren voor de excentrische kettingverstelling, zoals op bijvoorbeeld Ducati's.