velg beschadigd bij bandenwissel

goebezig

Rookie
2 jun 2005
21
3
geel
Mijn pas aangekochte oldtimer met amper 12.000 km op de teller, had nieuwe bandjes nodig.
En omdat ik daarvoor het gereedschap niet in huis heb, heb ik dit dan laten doen door een plaatselijke motorzaak.
Spijtig genoeg heeft die mijn voorvelg vol krassen gezet.
Het waren voordien nog zeer nette aluminium velgen.
Volgens hem, en expert van tegenpartij kan je dit er gemakkelijk uit polieren.
Dus volgens hen is het dan mogelijk om diepe krassen en ingedrukte velgranden,
door toedoen van zijn bandenlichter er gewoon uit te polieren
detail.jpg
 

Bijlagen

  • 20230821_185347.jpg
    20230821_185347.jpg
    534,9 KB · Weergaven: 3
Laatst bewerkt:
de schade is niet van de bandenlepel. Eerder van banden apparaat klemmen.
12.000 km kunnen best originele knalharde banden zijn geweest. Met binnenbanden erin is dat geen klusje voor een amateur. Met bibmouse erin wordt het specialisten werk.
Nee, tis niet vd klemmen. Tenzij 3x opnieuw ingeklemd en klemmen geen bescherming.

Bij jouw zit er toch ook gewoon kunststof of rubber op?
 
Ik doe bijna alles zelf,(op bandenwissel na) aan onderhoud van auto's en motoren enz.. , en dan laat je eens iets doen ,en dan is het om zeep.
Je kan ook niet voor alles gereedschap in huis hebben,
helaas nog geen bandenapparaat .
Een setje velgbeschermers kost een drol en een paar goede bandenlichters kosten ook weinig en als je handig bent en je doet het met beleid, beschadig je niks.
 
Ja ok han
Maar ik snap t. Niet alles lukt thuis.

En betalen voor nieuwe bandjes en montage mag zonder schade.
Ik heb laatst vier nieuwe banden online besteld voor mijn Mazda MX5, voor om de lichtmetalen wielen en de oude banden waren bokhard.
En dan snapt elke boerenpenis dat je die er niet zonder schade af gaat krijgen,

Dus ging ik naar Leo, die een eenmansbedrijfje/garage heeft met een bandenmachine en Leo heeft het perfect geregeld, met nieuwe ventielen voor een tientje per band.

Je mag handig zijn, maar het is ook heel handig als je je grenzen weet te vinden en lichtmetaal is snel beschadigd.
De banden van de auto's met stalen velg doe ik zelf, met grote lichters en de rubber hamer.
 
In bandenlichters zit een hoop kwaliteitsverschil, het goedkope spul is vaak ruw afgewerkt en scherp aan de randen. Het risico van schade aan de velg is groot.
Een kwalitatief goede bandenlichter is mooi glad afgewerkt En ligt fijn goed in de hand.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb laatst vier nieuwe banden online besteld voor mijn Mazda MX5, voor om de lichtmetalen wielen en de oude banden waren bokhard.
En dan snapt elke boerenpenis dat je die er niet zonder schade af gaat krijgen,

Dus ging ik naar Leo, die een eenmansbedrijfje/garage heeft met een bandenmachine en Leo heeft het perfect geregeld, met nieuwe ventielen voor een tientje per band.

Je mag handig zijn, maar het is ook heel handig als je je grenzen weet te vinden en lichtmetaal is snel beschadigd.
De banden van de auto's met stalen velg doe ik zelf, met grote lichters en de rubber hamer.
Ik heb 1000+ gedaan

Zelfs kwik fit kwam langs voor de lastige.

2x beschadiging in 8 jaar.
Deze is apart. Zijnde meerdere keren proberen lepel er tussen te drukken :?

Ik was er niet bij.
 
  • Eens
Waarderingen: K@W@
In bandenlichters zit een hoop kwaliteitsverschil, hwt goedkope spul is vaak ruw afgewerkt en scherp aan de randen. Het risico van schade aan de velg is groot.
Een kwalitatief goede bandenlichter is mooi glad afgewerkt En licht fijn goed in de hand.
Bij een goede bandenmachine raakt de lichter de velgrand niet, dus als je daar mee weet te werken hoe het moet is schade onmogelijk.
En als je goed uitkijkt met de klemmen beschadigen die ook de velgrand niet.
 
Ze zijn al eens hobby-stijl bijgewerkt, waardoor het heel krasgevoelig is. Maar dat neemt niet weg dat het erg slordig is. Probeer reëel te blijven over de 'waarde' v.d schade.
 
Het banden de en monteer apparaat krijgt bij ons regelmatig onderhoud.
Goed schoonhouden, teflon geleiding op de kop die rond de velg loopt controleren.
Met verstand hoef je geen enkele velg te beschadigen zolang je maar weet waarmee je bezig bent.
 
Bij 2 zaken waar ik geweest ben hebben allebij gezegd: beschadigen wij de velg , draaien wij voor de kosten op.
Beide gaven ook aan dat ze het zo goed als nooit hebben gehad.
Gewoon netjes en rustig aangeven, mocht het niet lukken dan zelf doen en prachtige review achterlaten.
 
Niet fijn wat die motorzaak gedaan heeft.
Laat die het maar herstellen .
Zo niet rechtsbijstand erop zetten.
Geen idee of ze dit mondeling hebben toegezegd hun schuld.
Want zodra rechtsbijstand erbij komt krabbelen ze terug met allerlei smoesjes .
Let maar op.
Wens je succes met afhandeling deze zaak.
 
Weinig kans denk ik het eerste wat gevraagd gaat worden is bewijs dat de velg onbeschadigd is aangeleverd voor de bandenwissel en probeer dat maar eens te bewijzen zonder foto met datumstamp .

Niet dat het netjes is van dat bedrijf om je velg te beschadigen door onkunde

Hopelijk herstellen ze de schade voor je zonder verder gezeur
 
Maar dat zie je overal Zot, ik hoorde van vakman schilders die hun verf bij de Action halen en ik hoef je niet uit te leggen hoe lang dat blijft zitten voordat het afbladert.

Ik ben dan een amateur schilder, maar had nog een heel oud blik Wijzanol uit de tijd dat het kwaliteit was en daar heb ik zeven jaar geleden de achterkant mee geschilderd en dat is nog als nieuw.

Maar dat heeft niks met banden te maken.
Dat komt niet door de verf maar doordat de voorbereiding niet goed is,die zogenaamde vakman moet het eerst reinigen en schuren wat niet gebeurt en laat dat nou meestal de reden zijn waardoor verf bladdert,heb 42 jaar ervaring.
 
Terug
Bovenaan Onderaan