Verbouwing Suzuki GSX 750 ES

Het zal allemaal ook wel wat trail and error worden met de vering denk ik. Op zich ben ik nu wel wat gerustgesteld en op het oog ziet de positie van de veer er goed uit.

De Honda op de achtergrond heb ik gekocht met een Kawasaki achtervork welke door de vorige eigenaar was gemonteerd. Die was absoluut niet goed gemonteerd met de kont veel te hoog. Ik heb de schokbrekersteun 3 cm laten zakken en de scharnierpunten zo goed mogelijk rechtgezet. alles was scheef gelast en met veel speling. Nu rijdt de Honda in ieder geval veel beter dan het origineel en ik voel me op mijn gemak in de bochten met deze configuratie.
 
Wachtend op het achterwiel uit Zeeland zijn er nog tientalen kleine (tijdrovende) klussen te doen natuurlijk. 1 ervan is het modificeren van het voorspatbord. De lijn van het origineel vind ik echt lelijk.
Nu nog wat beugels maken om deze te bevestigen op de SRAD vork.


Daarna maar eens naar de uitlaat kijken. Ik heb nog een nieuwe rvs bochtenset liggen en die lijken te passen maar er zit geen montage set voor de cilinderkop bij dus dat moet uitgezocht worden. 20240224_175239.jpgSpatbord origneel.jpg
 
Het Bandit wiel is binnen uit Zeeland. Bedankt Kees! We kunnen weer verder. Eerst schoonmaken want er zit wel voor een paar jaar vuil en smeer op en ik heb een hekel aan smerige onderdelen. Er komt een vrijwel onbeschadigd wiel te voorschijn en het achtertandwiel is 45 T, precies wat ik zoek. Komt wel een nieuwe set op en ik twijfel over een 520 set . Moet toch ook een offset voortandwiel voor gemaakt worden.
 

Bijlagen

  • 20240229_115404.jpg
    20240229_115404.jpg
    612 KB · Weergaven: 0
Lang leven de Suzuki modulebouw!! Wiel met spacers, rembracket en tot overmaat van geluk, de as van 20 mm past 1 op 1 in de GSXR achterbrug.*O*Hier ben ik echt blij mee, want dat is weer een grote stap voorwaarts, zonder extra draaiwerk of aangepast lagerwerk.

Zelfs de verbindingsstang past precies.. Het was een gok om voor mij om voor het Bandit wiel te gaan maar soms heb je mazzel. Happy!! Nu uitzoeken of de tandwieldrager nog iets afgedraaid kan worden en hoeveel mm offset ik nodig heb voor het voortandwiel.
Als dit klaar is kan ik mij op de uitlaat richten en daarna is het alleen nog het "kleiner" werk wat moet gebeuren. Begin nu zelfs hoop te krijgen dat hij van de zomer klaar is. (misschien moet ik dat niet uitspreken :z)20240229_170817.jpg20240229_170902.jpg
 
Je kan de tandwieldrager zover afdraaien dat je nog 5 mm tussen de band en de ketting hebt.
Dat is , uit mijn ervaring, de afstand waarbij je ketting met afremmen op de motor de band net niet raakt.
Bij afremmen op de motor heeft de ketting vaak de neiging om wat zijwaarts te slingeren.
Vaak heb je dan geen offset tandwiel nodig.
 
Je kan de tandwieldrager zover afdraaien dat je nog 5 mm tussen de band en de ketting hebt.
Dat is , uit mijn ervaring, de afstand waarbij je ketting met afremmen op de motor de band net niet raakt.
Bij afremmen op de motor heeft de ketting vaak de neiging om wat zijwaarts te slingeren.
Vaak heb je dan geen offset tandwiel nodig.
Goeie tip. Ga zeker even kijken hoe ik uitkom. En dan met de 520 set spaar ik ook weer een paar mm.
 
Ik heb 11 mm nodig ten opzichte van het voortandwiel. Volgens mij kan er ook wel 11 mm van de tandwieldrager afgedraaid worden en dan nog genoeg ruimte hebben voor de ketting ten opzichte van de band.

Wat ik niet kan bepalen is of de boutgaten van de tandwieldrager dan nog sterk genoeg zijn. Gevoelsmatig denk ik van wel omdat het wiel gebaseerd is op een Bandit 1200 maar ik ga van 22 mm naar 11 mm dus letterlijk de helft van het draagvermogen.20240302_152109.jpg20240302_105513.jpg
 
Een 520 achtertandwiel is ook niet te koop op iedere hoek van de straat blijkbaar. Liefst alu maar staal kan ook natuurlijk want die paar gram op de een circuitmotor uit het jaar kruik zal niet veel uitmaken. De rijder kan beter zelf 10 kg afvallen maar dat is nog lastiger dan het vinden van een tandwiel.
20240302_151106.jpg
Misschien iemand een adres waar ik een tandwiel kan scoren?

Als plan B kan ik een universeel tandwiel kopen en die op maat maken, Maar die zie ik alleen in 42 en 48 t en het origineel is 45. Alhoewel dat voor mij ook niet echt duidelijk is want het blok is (denk ik ) van een slabby en ik weet niet welk tandwiel daar op standaard was.
 
Na wat speurwerk blijkt dat de standaard verhouding voor de slabby 14t om 42t is. Dat biedt nog wat perspectief. Alhoewel ik een paar tanden extra op het achtertandwiel niet erg zou vinden.

Ik heb mij ingeschreven voor vrij rijden voor classics op Assen, 9 aug ( tot bjr 99', dat zijn voor mij nog nieuwe motoren ;))
Hopelijk kan ik de Suzuki meenemen dan.
 
Na wat speurwerk blijkt dat de standaard verhouding voor de slabby 14t om 42t is. Dat biedt nog wat perspectief. Alhoewel ik een paar tanden extra op het achtertandwiel niet erg zou vinden.

Ik heb mij ingeschreven voor vrij rijden voor classics op Assen, 9 aug ( tot bjr 99', dat zijn voor mij nog nieuwe motoren ;))
Hopelijk kan ik de Suzuki meenemen dan.
Een Slabby blok op 17 inch wielen komt op Assen mooi uit met een 45 tands achterwiel, op Spa 1 of 2 tandjes minder.
Met de standaard vertanding heb je anders amper wat aan je 6e versnelling.
 
Een Slabby blok op 17 inch wielen komt op Assen mooi uit met een 45 tands achterwiel, op Spa 1 of 2 tandjes minder.
Met de standaard vertanding heb je anders amper wat aan je 6e versnelling.
Robinjo, Thanks. Dus zou 14 /45 een goede keuze zijn? Kan natuurlijk ook een 15 bij bestellen zodat ik het kan uitproberen. Hopelijk is de motor eerder klaar zodat ik wat kilometers kan maken om alles uit te testen. Als dat allemaal op de track day moet gebeuren wordt het niets ben ik bang.
 
Nog tips voor de ketting? Ik ben totaal niet thuis in al die verschillende afdichtingen, kom nog uit het tijdperk dat een O ring ketting revolutionair was.:X
 
Nog tips voor de ketting? Ik ben totaal niet thuis in al die verschillende afdichtingen, kom nog uit het tijdperk dat een O ring ketting revolutionair was.:X
Zeker bij een motor die niet megaveel kilometers maakt vind ik het niet heel belangrijk, wel dat het een goede kwaliteit ketting is.
 
Echte mierrenneukers hardcore racers nemen soms zelfs een o-ring loze ketting omdat die minder frictie heeft, ik niet :P ik ben al blij genoeg met de 1,5 kg die de 520 set met alu tandwiel scheelde met de 530 kit met stalen tandwiel, het is ook nog roterende massa dus dubbel voordeel.
 
Dankzij de JT catalogus van Boutje heb ik de juiste tandwielen gevonden. Achtertandwiel van een DR 500 ( ding staat gewoon bij mij in de loods :Z en zal nog wel iets hebben liggen, dus kan direct passen).
Voortandwiel van een Inazuma 400. Beide dus 520 en met de juiste afmetingen.

Inderdaad een goede kwaliteit o ringketting uitzoeken en dan zo snel mogelijk op het werk de tandwieldrager afdraaien. Progressie!!:Y
 
Ik heb al een paar keer custom kettingsets besteld bij Jos Smit, als je ze een mailtje stuurt met wat je zoekt kunnen ze je vast in één keer aan alles helpen, ook extra tandwielen.
 
Ik heb al een paar keer custom kettingsets besteld bij Jos Smit, als je ze een mailtje stuurt met wat je zoekt kunnen ze je vast in één keer aan alles helpen, ook extra tandwielen.
Goed plan, Zijn volgens mij ook mensen die weten waar ze het over hebben.. Kan mij nog goed de advertenties herinneren uit het week blad Motor. Toen nog in zwart wit volgens mij :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan