Verbrande geur uit uitlaten

Motorzotje

MF'er
15 apr 2013
116
26
Heule
Hallo iedereen. Sinds vorige maand heb ik men nieuwe Triumph Speed Triple R model 2017. Ik heb deze aan verminderde prijs kunnen kopen omdat het een demomodel was met 1700km op de teller. Ik heb er ook een set nieuwe Arrowdempers bijgekregen.

Het is me nu wel opgevallen bij stoplichten en als ik ergens toekom dat er een walm hangt van een verbrande geur. Die rook komt uit de uitlaat. Ik ben er gisteren mee naar de dealer gegaan. Hij heeft er aan geroken maar hij vond er niks abnormaal aan en ik moet zeggen ik voor de eerste keer ook niet. Hij rook dan juist op die moment wel normaal. Hij zei dat ik me in ieder geval geen zorgen moest maken. Die geur kon dan, volgens hem:

-van die nieuwe uitlaten komen. Olie van de productie van de platen o.i.d
- of van de nieuwe brandstof e10

Ik maak me daar natuurlijk wel een beetje zorgen over. Het is al men derde speed triple en ik heb dit nog nooit geroken( bij deze waren het wel de originele uitlaten) Zelf dacht ik aan aan de geur van verbrande olie en dus olieverbruik, maar ik heb er nu zelf al 400km mee gereden en het oliepijl is mijns inziens nog niet gezakt. Koelvloeistof ook niet.

Heeft er iemand een idee? Wat denken jullie.

Alvast heel erg bedankt
 
Ik denk ook nieuwigheid. Heb nog nooit een nieuwe motor gekocht, maar wel diverse nieuwe vrachtwagens en die hadden wel vaak een rook/brandlucht de eerste paar keren dat ze goed warm werden. Goed dat je even bij de dealer bent geweest, mocht het wel serieus zijn dan heeft hij je gezegd dat het normaal is.
 
is het inbranden / schoon branden van de nieuwe onderdelen , die zijn bedekt met een coating zodat ze in de verpakking mooi blijven glimmen. als je geen olie sporen vindt is er niks aan de hand .
 
zijn dat wel echte Arrow's
kunnen ook Alibaba dempers :+
 
is het inbranden / schoon branden van de nieuwe onderdelen , die zijn bedekt met een coating zodat ze in de verpakking mooi blijven glimmen. als je geen olie sporen vindt is er niks aan de hand .

Blijft die geur dan zolang? Oliespoor heb ik nog niet gezien. Bij het wrijven aan de uitlaat is men vinger lichtjes zwart, maar meer niet.
 
Zeer waarschijnlijk het conserveringsmiddel van uitlaat. Daarnaast wil men nog wel eens wat smeermiddel gebruiken bij de montage. Beiden verbranden als de motor/ uitlaat warm wordt.
 
Waarschijnlijk heb je een euro 4 fiets, met dikke katalysator. Die ruik je
Een katalysator zorgt er juist voor dat je minder ruikt.
Als er absorbtiemateriaal in een uitlaat verwerkt is, kan dat in het begin stinken. Soms zie je na het uitschakelen van de motor er nog wat rook uit kringelen.
 
Soms gaat het nooit over.
Mijn MZ is nu dertig jaar oud en als je er achter rijdt ruik je nog steeds een verbrande olielucht.
Soms kan je ook problemen bedenken.
 
Mijn 2takten roken altijd naar verbrande olie :9~ :9 :+
 
Laatst bewerkt:
is echt vrij normaal. Toen de mijne nieuw was, heeft ie dat zeker de eerste 700-800km gedaan. Daarna vorig jaar de Arrow uitlaat eronder gelegd en zelfde geur, ook zo'n 300-400km.
 
Okay bedankt iedereen voor de reacties. Ben blij dat dit dan waarschijnlijk wel een normaal fenomeen is. Is een hele geruststelling. Dank je wel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan