Verenstaal bijbuigen

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.124
8.245
Assen
Dag mensen, om de remmen van de vermaledijke enfield-voorrem goed met zekerheid te laten terugkomen zit er een extra veer, aan de buitenkant, maar deze veer 'duwt'als het ware tegen de remhevel waardoor er aan de binnenkant dinten aanlopen(zonder deze veer gebeurd dat niet) De windingen wijken wat van elkaar.. kan ik door verwarmen, bij elkaar knijpen en laten afkoelen deze windingen wat 'strakker'op elkaar laten blijven?
 
Door heet te stoken doe je de warmtebehandling teniet. En dat is nou net wat van het 'normale' koolstofstaal een veer heeft gemaakt. Dus op de plek die je verhit wordt hij zwakker en zal hij in het vervolg makkelijk buigen. De warmtebehandeling moet vrij specifiek als je het goed wilt doen, maar volledig heet stoken en schrikken brengt je een redelijk eind in de richting.

Na het schrikken is hij eigenlijk wat te bros geworden en moet je hem nog temperen gedurende een paar uur.

Het is wel je rem, wat is wijsheid?
 
Laatst bewerkt:
Beste is de veer bij elkaar knijpen zonder te verwarmen en in ingeknepen toestand 30 minuten op 250 graden de oven in.
Niet heet stoken op alleen de bewuste plek.
 
Dag mensen, om de remmen van de vermaledijke enfield-voorrem goed met zekerheid te laten terugkomen zit er een extra veer, aan de buitenkant, maar deze veer 'duwt'als het ware tegen de remhevel waardoor er aan de binnenkant dinten aanlopen(zonder deze veer gebeurd dat niet) De windingen wijken wat van elkaar.. kan ik door verwarmen, bij elkaar knijpen en laten afkoelen deze windingen wat 'strakker'op elkaar laten blijven?

Lijkt mij 'onmogelijk', andere veer regelen lijkt me handiger.
 
Het is mij geleerd dat het het beste is om verenstaal, nadat deze hun behandelingen hebben gehad, niet meer te gaan nabewerken op welke manier dan ook om dezelfde reden die hierboven al geschetst is...

Dat sowieso. Het zou mijn manier ook niet zijn.
De manier hoe ik het heb beschreven zal de minste kans op breken geven.
 
Hmm dan zou ik ergens precies zo'n veer moeten vinden, lijkt me erg moeilijk.. Andere in te bouwen rem regelen staat idd op de lijst..
Dank voor de feedback iedereen! (waar zou ik een vervanging kunnen vinden?)
 

Bijlagen

  • thumbnail_20191024_134123_resized.jpg
    thumbnail_20191024_134123_resized.jpg
    53,3 KB · Weergaven: 12
Weer veel theoretische schrikaanjagerij die met de praktijk niet veel van doen heeft.

In mijn Kr1 steekt een ZX6 vork van 2004. Die veren waren te hard, dus heb ik daar een stuk af geslepen en er een kort stuk slappere veer aan gelast. Gaat al meer dan 10 jaar goed. Gewoon gelast, niks na behandelen/temperen/schrikken/whatever.

Maar zoals altijd : iedereen moet doen waar hij zich goed bij voelt 😉
 
Weer veel theoretische schrikaanjagerij die met de praktijk niet veel van doen heeft.

In mijn Kr1 steekt een ZX6 vork van 2004. Die veren waren te hard, dus heb ik daar een stuk af geslepen en er een kort stuk slappere veer aan gelast. Gaat al meer dan 10 jaar goed. Gewoon gelast, niks na behandelen/temperen/schrikken/whatever.

Maar zoals altijd : iedereen moet doen waar hij zich goed bij voelt 😉
Als die veer in jouw vork breekt merk je het waarschijnlijk niet eens. De 2 stukken blijven op elkaar gedrukt zitten.
 
Weer veel theoretische schrikaanjagerij die met de praktijk niet veel van doen heeft.
Niet mee eens. Het warm opstoken van verenstaal is geen probleem, de problemen komen daarna tijdens het afkoelen. Na het opstoken of opwarmen en afkoelen loop je het risico dat het verenstaal bros wordt en ook zijn veerkracht verliest. Bij het opstoken of opwarmen van verenstaal ga je namelijk de atomenstructuur herschikken waardoor het eigenschap van het materiaal gewijzigd wordt. Vaak heeft verenstaal ook een hogere percentage koolstof wat ook nadelig invloed heeft.
 
Langzaam afkoelen/niet in schrikbad lijkt me idd beter..ik zou het samenklemmen en in de oven mikken kunnen proberen..

Met de originele remsleutels zijn de veren tussen de remschoenen sterk genoeg de sleutels weer in de rustpositie te trekken, maar op zoek naar meer remkracht heb ik een setje remsleutels de helft minder breed gedraaid en dan heeft het mechaniek een hulpje nodig om zeker weten het spul weer terug te krijgen..Vandaar.
 

Bijlagen

  • thumbnail_20190928_152100.jpg
    thumbnail_20190928_152100.jpg
    101,9 KB · Weergaven: 2
Weer veel theoretische schrikaanjagerij die met de praktijk niet veel van doen heeft.

In mijn Kr1 steekt een ZX6 vork van 2004. Die veren waren te hard, dus heb ik daar een stuk af geslepen en er een kort stuk slappere veer aan gelast. Gaat al meer dan 10 jaar goed. Gewoon gelast, niks na behandelen/temperen/schrikken/whatever.

Maar zoals altijd : iedereen moet doen waar hij zich goed bij voelt 😉
Ik heb eens aan een veer gelast en dat brak bij de eerste de beste belasting af..
 
Weer veel theoretische schrikaanjagerij die met de praktijk niet veel van doen heeft.

In mijn Kr1 steekt een ZX6 vork van 2004. Die veren waren te hard, dus heb ik daar een stuk af geslepen en er een kort stuk slappere veer aan gelast. Gaat al meer dan 10 jaar goed. Gewoon gelast, niks na behandelen/temperen/schrikken/whatever.

Maar zoals altijd : iedereen moet doen waar hij zich goed bij voelt 😉
Ik heb eens aan een veer gelast en dat brak bij de eerste de beste belasting af..

De reden hiervoor is wat ik al aanhaalde, verenstaal heeft meestal een hogere percentage koolstof waardoor de lasbaarheid van het materiaal nadelig door word beïnvloed. Voor goed lasbaar materiaal dien e een zo laag mogelijk koolstof gehalte te hebben. Verenstaal is in de meeste gevallen totaal ongeschikt om laswerkzaamheden aan te verrichten.

Daarnaast is het niet de las zelf die vaak breekt, je zal zien dat de breuklijn precies naast de las ligt. De las zelf is vaak nog harder dan het "moedermateriaal"
 
dat klopt allemaal. de las is altijd sterker dan de naad, bij eendert welk materiaal.
de "truck" is dan ook de las een paar keer te herdoen. houd je dan over 1cm geen verenstaal meer over maar gewoon ijzer ? I don't care, mijn veer werkt nog steeds.

gietijzer lasen met gewoon ijzer toevoeg materiaal is ook onmogelijk zeggen ze. toch lukt mij dat ook. gewwon lang genoeg vol houden.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan