Verlaging van de maximum snelheid in Nederland naar 100 "Maar dan wel overal"

Het verbruik van een verbrandingsmotor neemt niet evenredig toe met het geleverde vermogen. Het rendement is lager bij deellast.

Dat kan zijn, maar je beseft natuurlijk wel dat bij snelweg-snelheden het effect van kwadratisch toenemende luchtweerstand veel zwaarder weegt?

Het verschil tussen 100 en 130 km/h rijden betekent dat je luchtweerstand zo'n 1.7 maal zo groot is.
 
Waarom zo negatief ?

De ID3 is de eerste CO2 neutraal gebouwde Volkswagen, bij al die miljoenen en miljoenen voorgangers met verbrandingsmotoren werd daar helemaal niet op gelet... En nu kom jij hiermee ?


Een CO2 neutrale auto....

Zolang in Nederland slechts 17% van de geleverde energie "groene stroom" is, is een elektrische auto NIET volledig CO2 neutraal. En ja, er is in Nederland nog een kerncentrale aktief.

Maar groene stroom is energie van zonnecellen, windmolens, verbranding van biomassa en eerlijk gezegd weet ik niet of energie van vuilverbranding meetelt als groene stroom.
Mijn vraag is daarmee: als ik een boom verbrand om een centrale te voeden, ben ik dan CO2 neutraal bezig of niet?
De politiek zegt van wel. De geleerden hebben zogenaamde wonderbonen uitgevonden waarmee je in vijf tellen een volwassen boom uit de grond stampt. Als ik een eikel de grond in stamp duurt het zeker twintig jaar voordat ik een boom zie.


Aan de andere kant is het blijven verstoken van fossiele brandstoffen zeker niet de oplossing. Dat is hoe dan ook niet CO2 neutraal (al kun je als organisatie wel een stuk regenwoud kopen om uitstoot van CO2 "te compenseren") en de voorraad fossiele brandstoffen wordt steeds kleiner. We zullen daarom op een of andere manier onze vraag naar energie moeten beperken.

Het huidige verdienmodel "milieu" van deze regering stuurt aan op het vervangen van voertuigen en verwarmingsinstallaties om zo veel mogelijk gebruik te gaan maken van elektriciteit. Maar mijn oude botsdoos heeft bij de bouw van het ding ongeveer tien ton CO2 de lucht in geslingerd en deze oude botsdoos kan met correct onderhoud nog wel een tiental jaar mee. Ik kan deze oude botsdoos ook kort verwaarlozen, laten slopen en vervangen door een verse botsdoos met een accu. Een verse botsdoos die nieuw-uit-de-doos al meer dan tien ton CO2 op zijn geweten heeft. Voor die tien ton CO2 moet mijn oude botsdoos ongeveer 60.000 km afleggen...

Toch heeft alles-elektriek wel voordelen. Er kunnen in woonwijken (leve de nimby's, zij hebben het recht moord en brand te schreeuwen) kleine, lokale centrales geplaatst worden. Dat heeft als voordeel dat de restwarmte van deze centrales gebruikt kan worden als verwarming van woningen en bedrijfspanden. Gratis, overgebleven energie nuttig gebruiken....
Een ander voordeel van alles-elektriek is dat de bron van CO2 en stikstofoxides duidelijk aanwijsbaar is. Men kan dan goede roetfilters plaatsen, men kan CO2 afvangen waar de concentratie CO2 hoog is en men kan stikstofoxides lokaal omzetten terwijl ruimte een minimaal probleem is.

Maar mijn vraag blijft: Waarom moet er een botsdoos van een ton of meer gebruikt worden om de dikke deur te verplaatsen?


Even het alternatief bekijken:

Kees fietst met dit voertuig met de 200 ~ 250 Watt van zijn beenspieren ongeveer 35 km/uur. (geoefende wielrenners halen 70 km/uur in zo'n doodskist). Voor 100 km/uur heeft Kees daarom ongeveer 5000 Watt nodig in plaats van de 20.000 ~ 30.000 Watt die een EV gebruikt.
Dat doet gewicht en afmeting met het energieverbruik.

Een ander voorbeeld is de Stella:
BvOF-2017_0620_QW-zonneauto-Stella-Vie-Solar-Team-Eindhoven-150x150.jpg

375 kg en oplaadbaar met alleen de zonnecellen op de auto. Voor een Tesla heb je 170 zonnepanelen nodig, frommel ze even ergens op het dakje...
 
Fossiele brandstoffen stoken is ook CO2 neutraal.
Je moet er wat voor terug in de tijd maar eens was dit ook CO2
 
  • Leuk
Waarderingen: huls
ik ben ook geen groot auto fan dat scheelt ! een slaapverwekkend vervoermiddel :Z

Ram er een rioolpijp onder, laat hem knallen tussen het schakelen en ga met je vriendjes op de openbare weg binnen de bebouwde kom racen.
Dan blijf je wel wakker.😜
 
[QUOTE="JaVaWa, post: 29369070, member:
1: Er is geen één op een relatie tussen verbruik en uitstoot.
2: Bij diesels wordt er bij een hogere motortemperatuur (bij hoger rendement/vollast/snel rijden) veel meer NOx geproduceerd, die toename is veel groter dan de toename in het verbruik.
[/QUOTE]
1: fout, CO2 uitstoot is recht evenredig met verbruik.
2: je gaat door voor de koelkastdeur, niet de volledige koelkast.
Bij een hogere cilindertemperatuur, niet motortemperatuur.
Het laatste deel van je stelling klopt ook niet helemaal bij een turbo diesel. (Meeste auto's/vrachtwagens)
 
Dat kan zijn, maar je beseft natuurlijk wel dat bij snelweg-snelheden het effect van kwadratisch toenemende luchtweerstand veel zwaarder weegt?

Het verschil tussen 100 en 130 km/h rijden betekent dat je luchtweerstand zo'n 1.7 maal zo groot is.
En dan? (Ik denk wel dat hij het beseft)
Betekent dat dan dat je verbruik 1.7 maal zo hoog is bij een verbrandingsmotor?

(Mijn BMW 320d doet volgens de obd poort 4.4L bij 100km/h en bij 130 5.2-5.3L)
 
Pffff al 45 bladzijden over het 100km per uur geneuzel en het klimaat ,dacht dat dit een motorforum was:+
Gewoon alleen nog maar in duitsland rondtouren en probleem opgelost meeste mensen zitten in goed uur in duitsland wat betekent geen drempels ,hogere legale snelheden en als kers op de taart lage bekeuringen als je het normaal houdt
En wat die milieugekte betreft ze kijken maar even de dwazen:W
 
Tja dat is smaak he´ ,en dat heb ik gelukkig niet *O*
Ik vind ze in elk geval niet lelijker dan andere moderne hokken :)

Maar mijn vraag blijft: Waarom moet er een botsdoos van een ton of meer gebruikt worden om de dikke deur te verplaatsen?


Even het alternatief bekijken:

Kees fietst met dit voertuig met de 200 ~ 250 Watt van zijn beenspieren ongeveer 35 km/uur. (geoefende wielrenners halen 70 km/uur in zo'n doodskist). Voor 100 km/uur heeft Kees daarom ongeveer 5000 Watt nodig in plaats van de 20.000 ~ 30.000 Watt die een EV gebruikt.
Dat doet gewicht en afmeting met het energieverbruik.
Dat is precies de reden dat ik tegenwoordig al op een ligfiets ga. Een banaan (velomobiel) zou ik ook graag willen hebben. Dan ben ik nog sneller op het werk, je zit droog en je hebt geen last van honden (het gevaar wordt groter lager op de weg). Maarja, tweedehands beginnen die bij 2000 euro en nieuw bij 6000 euro. Dat hebben mijn motoren bij elkaar nog niet eens gekost.

Ik zou het zelf ook een erg positieve ontwikkeling vinden als de overheid besluit dit soort voertuigen als vervanger van de auto te zien en dus ook hierop de belastingvoordelen en eventueel zelfs subsidie geven. Dat is wat meer buiten de doos denken.
Een ander voorbeeld is de Stella:
BvOF-2017_0620_QW-zonneauto-Stella-Vie-Solar-Team-Eindhoven-150x150.jpg

375 kg en oplaadbaar met alleen de zonnecellen op de auto. Voor een Tesla heb je 170 zonnepanelen nodig, frommel ze even ergens op het dakje...
Stella zijn ze mee bezig. Het team wat daar aan gewerkt heeft het bedrijf lightyear gemaakt. Die zitten in helmond en zijn de productieversie aan het maken.

Bedenk alleen wel dat het verschil tussen een stella (prototype auto, proof of concept) iets heel anders is dan een productievoertuig. Ik heb met die jongens wel eens gepraat die nu aan de volgende werken en die hadden de auto ook even bij, maar bedenk dat ze nu al 2 man nodig hebben om ergens te parkeren. Zicht is er niet. Comfort is meer dan bij andere zonneauto's, maar nog steeds niet voor een lekker stukje rijden. En zo is er een hele waslijst.
 
Nou , ik weet t niet heb geen verstand van al die berekeningen ,enzo , maar goed voor t milieu e.d flauwekul ,als ik nu zie met een beetje kou dat veel mensen t maar normaal vinden om s morgens de auto maar te starten en dan zelf weer naar binnen gaan om t ontbijtje op te knagen , want ze zullen maar moeten krabben of in een koude auto moeten stappen .en in veel gevallen hebben die mensen ook kinderen , dan denk ik wat nu milieu ??? je hebt gvd kids en t boeit je geen ene zak :? ? waarom zou ik me er dan druk om maken ?,ik heb kind nog kuken ,als ik dood ga is t klaar :t we lullen er allemaal prima over naar de buitenwereld .dat wel, maar voor de rest :W
 
Een CO2 neutrale auto....

Zolang in Nederland slechts 17% van de geleverde energie "groene stroom" is, is een elektrische auto NIET volledig CO2 neutraal. En ja, er is in Nederland nog een kerncentrale aktief.

Maar groene stroom is energie van zonnecellen, windmolens, verbranding van biomassa en eerlijk gezegd weet ik niet of energie van vuilverbranding meetelt als groene stroom.
Mijn vraag is daarmee: als ik een boom verbrand om een centrale te voeden, ben ik dan CO2 neutraal bezig of niet?
De politiek zegt van wel. De geleerden hebben zogenaamde wonderbonen uitgevonden waarmee je in vijf tellen een volwassen boom uit de grond stampt. Als ik een eikel de grond in stamp duurt het zeker twintig jaar voordat ik een boom zie.


Aan de andere kant is het blijven verstoken van fossiele brandstoffen zeker niet de oplossing. Dat is hoe dan ook niet CO2 neutraal (al kun je als organisatie wel een stuk regenwoud kopen om uitstoot van CO2 "te compenseren") en de voorraad fossiele brandstoffen wordt steeds kleiner. We zullen daarom op een of andere manier onze vraag naar energie moeten beperken.

Het huidige verdienmodel "milieu" van deze regering stuurt aan op het vervangen van voertuigen en verwarmingsinstallaties om zo veel mogelijk gebruik te gaan maken van elektriciteit. Maar mijn oude botsdoos heeft bij de bouw van het ding ongeveer tien ton CO2 de lucht in geslingerd en deze oude botsdoos kan met correct onderhoud nog wel een tiental jaar mee. Ik kan deze oude botsdoos ook kort verwaarlozen, laten slopen en vervangen door een verse botsdoos met een accu. Een verse botsdoos die nieuw-uit-de-doos al meer dan tien ton CO2 op zijn geweten heeft. Voor die tien ton CO2 moet mijn oude botsdoos ongeveer 60.000 km afleggen...

Toch heeft alles-elektriek wel voordelen. Er kunnen in woonwijken (leve de nimby's, zij hebben het recht moord en brand te schreeuwen) kleine, lokale centrales geplaatst worden. Dat heeft als voordeel dat de restwarmte van deze centrales gebruikt kan worden als verwarming van woningen en bedrijfspanden. Gratis, overgebleven energie nuttig gebruiken....
Een ander voordeel van alles-elektriek is dat de bron van CO2 en stikstofoxides duidelijk aanwijsbaar is. Men kan dan goede roetfilters plaatsen, men kan CO2 afvangen waar de concentratie CO2 hoog is en men kan stikstofoxides lokaal omzetten terwijl ruimte een minimaal probleem is.

Maar mijn vraag blijft: Waarom moet er een botsdoos van een ton of meer gebruikt worden om de dikke deur te verplaatsen?


Even het alternatief bekijken:

Kees fietst met dit voertuig met de 200 ~ 250 Watt van zijn beenspieren ongeveer 35 km/uur. (geoefende wielrenners halen 70 km/uur in zo'n doodskist). Voor 100 km/uur heeft Kees daarom ongeveer 5000 Watt nodig in plaats van de 20.000 ~ 30.000 Watt die een EV gebruikt.
Dat doet gewicht en afmeting met het energieverbruik.

Een ander voorbeeld is de Stella:
BvOF-2017_0620_QW-zonneauto-Stella-Vie-Solar-Team-Eindhoven-150x150.jpg

375 kg en oplaadbaar met alleen de zonnecellen op de auto. Voor een Tesla heb je 170 zonnepanelen nodig, frommel ze even ergens op het dakje...
Als ik zo'n banaan zie rijden, meestal steekt er een rood aangelopen hoofd uit, moet ik altijd lachen. Ook al om het energieverbruik, vanwege het slechte rendement van de boterhammen.
Als ik die Stella zie, moet ik haast huilen: zo veel moeite doen om maar in een auto te rijden, dat is om te huilen.
 
Nou , ik weet t niet heb geen verstand van al die berekeningen ,enzo , maar goed voor t milieu e.d flauwekul ,als ik nu zie met een beetje kou dat veel mensen t maar normaal vinden om s morgens de auto maar te starten en dan zelf weer naar binnen gaan om t ontbijtje op te knagen , want ze zullen maar moeten krabben of in een koude auto moeten stappen .en in veel gevallen hebben die mensen ook kinderen , dan denk ik wat nu milieu ??? je hebt gvd kids en t boeit je geen ene zak :? ? waarom zou ik me er dan druk om maken ?,ik heb kind nog kuken ,als ik dood ga is t klaar :t we lullen er allemaal prima over naar de buitenwereld .

Als je daar achteraan ook nog meld dat je buurvrouw dan met de auto naar haar zus gaat 1 straat verder op, ongeveer 100meter heb je een punt. 😎
 
Als je daar achteraan ook nog meld dat je buurvrouw dan met de auto naar haar zus gaat 1 straat verder op, ongeveer 100meter heb je een punt. 😎
Ook idd ,dank u , en dan moeten de poepertjes nog naar ; ballet ,voetbal , weet ik veel ,maar als ik zie wat er afgereden wordt om dat kleine gajes overal naartoe te brengen want zelf fietsen kunnen ze w.s niet , dan denk ik , de groeten ermee!en laat mij lekker 150 km/u rijden👍
 
En dan? (Ik denk wel dat hij het beseft)
Betekent dat dan dat je verbruik 1.7 maal zo hoog is bij een verbrandingsmotor?
Nou, dan is dat geneuzel over een hogere efficiëntie bij meer belasting niet zo heel relevant. Door een toenemend rendement (dat doorgaans tussen de 20-30% ligt) zal je de toename in verbruik wat lager dan die 1.7 uitvallen (ook omdat het verbruik niet enkel veroorzaakt wordt door luchtweerstand) maar netto nooit lager worden dan bij een lagere snelheid. Het klopt dat een verbrandingsmotor het meest efficient draait wanneer er maximaal koppel geleverd wordt (zie ook BSFC-plotjes), maar maximaal koppel leveren betekent over het algemeen versnellen.

Het is lastig real-life gegevens te vinden over het verband tussen snelheid en verbruik, maar in essentie is het het zuinigst om in de hoogste versnelling de laagst mogelijke snelheid te rijden. Zie bijvoorbeeld:

main-qimg-5d9d875c41b6cbe0499e743c382993bf-c


Voor andere type auto's zullen de krommen een wat andere vorm (kunnen) hebben: auto's met een efficiënte motor en met een lage luchtwrijvingscoefficient zullen vlakkere lijnen laten zien dan bij auto's waar dat niet het geval is.



(Mijn BMW 320d doet volgens de obd poort 4.4L bij 100km/h en bij 130 5.2-5.3L)
Zo'n klein verschil lijkt me persoonlijk vrij sterk.
 
Wellicht is het een idee om eerst na te denken over waar je op reageert, voor je een reactie plaatst.
Dan had je misschien iets zinvols kunnen zeggen, in plaats van een holle frase posten.
Tis gewoon heel simpel. De mens is de vervuiler. Hoe meer mensen in een land, hoe meer er vervuild word. Als er elk jaar een stad aan mensen bij komt word er dus ook steeds meer vervuild tov het jaar ervoor. Want oom de migranten moeten eten en drinken en reizen overal naar toe.
 
Als je daar achteraan ook nog meld dat je buurvrouw dan met de auto naar haar zus gaat 1 straat verder op, ongeveer 100meter heb je een punt. 😎

Ik zag een tijd terug op tv dat er leipo's in Texas zijn die werkelijk een tiental meter van de voordeur naar de brievenbus met de auto aflegden.

Gelukkig is dit soort idioterie nog een uitzondering.
 
Ik zag een tijd terug op tv dat er leipo's in Texas zijn die werkelijk een tiental meter van de voordeur naar de brievenbus met de auto aflegden.

Gelukkig is dit soort idioterie nog een uitzondering.

Nee niet, mijn buurvrouw gaat echt met de auto naar haar zus en die woont hemelsbreed +/- 100 meter hier vandaan.
Ik denk dat lopend binnendoor sneller gaat dan met de auto, soms komen ze samen terug met 2 auto's voor een bakkie.
 
Als ik zo'n banaan zie rijden, meestal steekt er een rood aangelopen hoofd uit, moet ik altijd lachen. Ook al om het energieverbruik, vanwege het slechte rendement van de boterhammen.
Als ik die Stella zie, moet ik haast huilen: zo veel moeite doen om maar in een auto te rijden, dat is om te huilen.
Bedenk wel dat die banaan daar gratis rijdt. Extra boterhammetje compenseer je met minder sportschool abbonement. Ik merk nu al duidelijk dat na een paar maanden 4x in de week 30km fietsen dat mijn conditie beter wordt. Daarnaast moet je maar eens opzoeken hoeveel km een fietser kan komen op de energie van een liter benzine. Dat rendement zit wel goed.

In mijn geval is fietsen met de ligfiets even snel als met de auto over een afstand van 15km. Een banaantje zou daar nog een minuut of 5 vanaf halen. Dan ben ik praktisch even snel als met de motor door de file heen. Ik vind het dan een hele positieve manier van omdenken.
 
Bedenk wel dat die banaan daar gratis rijdt. Extra boterhammetje compenseer je met minder sportschool abbonement. Ik merk nu al duidelijk dat na een paar maanden 4x in de week 30km fietsen dat mijn conditie beter wordt. Daarnaast moet je maar eens opzoeken hoeveel km een fietser kan komen op de energie van een liter benzine. Dat rendement zit wel goed.

In mijn geval is fietsen met de ligfiets even snel als met de auto over een afstand van 15km. Een banaantje zou daar nog een minuut of 5 vanaf halen. Dan ben ik praktisch even snel als met de motor door de file heen. Ik vind het dan een hele positieve manier van omdenken.
Ik kom er hier ook vaak 1 tegen , hard dat die gast gaat met dat ding ! alleen ik vind t ding bar slecht zichtbaar ,vooral in deze donkere tijd, hij heeft er nog wel zo n knipperlamp bovenop zitten dat scheelt wel, de eerste x dat ik m zag in t donker dacht ik wtf :?
 
Ik kom er hier ook vaak 1 tegen , hard dat die gast gaat met dat ding ! alleen ik vind t ding bar slecht zichtbaar ,vooral in deze donkere tijd, hij heeft er nog wel zo n knipperlamp bovenop zitten dat scheelt wel, de eerste x dat ik m zag in t donker dacht ik wtf :?

Het moderne verkeer is erg hectisch voor zo'n ding. Je bent 'fietser' maar rijdt sneller dan een automobilist.

Jammer, want als het over efficiënt mensen vervoeren gaat, is zo'n ding winnaar.


En het is extra beweging. Voor mij is dat echt nodig, ik wil gezond mijn volledige pensioen opmaken. Tot de laatste kromme eurocent.
 
Daarnaast moet je maar eens opzoeken hoeveel km een fietser kan komen op de energie van een liter benzine. Dat rendement zit wel goed.

De grap is dus dat het rendement van fysieke inspanning vergelijkbaar is met het rendement van een verbrandingsmotor: om en nabij de 25%.

Om 250 watt vermogen te trappen moet je zo'n 1000 watt aan energie (=eten) erin stoppen. Wat dat betreft is de verhouding tussen (kilo)joules en calorieën handig uitgevallen. Wanneer ik op basis van m'n vermogensmeter op de fiets een arbeid van 1000 kilojoule heb geleverd dan moet ik daar zo'n 1000 calorieën voor binnenkrijgen.

Eén liter benzine opstoken is goed voor +-35 megajoule, en dat zijn bijna 8400 calorieën. Ik heb even een aantal ritjes op de MTB met vermogensmeter erbij gepakt van de laatste tijd, en dat leert mij dat ik ongeveer 22 calorieën per kilometer verstook (beetje afhankelijk van het soort training). Dat betekent dat ik met de energie van 1 liter benzine ongeveer 400km moet kunnen mountainbiken.

Maar dat is dus niet omdat het rendement van mijn lichaam beter is dan dat van een verbrandingsmotor.
 
Zo'n klein verschil lijkt me persoonlijk vrij sterk.

Nouuu.. van 4,4 naar 5,2 liter is toch een toename van ca 20%. Op het totale snelwegverkeer scheelt dat toch heel wat liters brandstof, helemaal als het verschil nog groter is.

Ik kan me er persoonlijk niet zo druk meer om maken, eerst vond ik het belachelijk maar 110 rijdt best prima. Zeker op mijn transalp, die heus wel harder kan maar zich rond die snelheid wel het lekkers voelt. M’n civic maakt dan ook een stuk minder lawaai waardoor de reis wat langer duurt maar ook wat prettiger.
 
Nee, dit is mooi....

Bekijk bijlage 1447444

De meeste brommobieltjes zijn beter vormgegeven...
Tsja, maar het is ook een Suzuki!!!
In tegenstelling tot Suzuki-motor zien de auto's van dat merk er absoluut niet en nooit uit!
Vreselijk wat de vormgevers van dat merk de mensheid steeds weer aandoen.

Neem bijv de Ignis :r
Dat blijft trouwens voor mij nog steeds een koelkast, ziet er ook uit als koelkast. Kijk maar: echte Ignis KLIK
 
Terug
Bovenaan Onderaan