Verlaging van de maximum snelheid in Nederland naar 100 "Maar dan wel overal"

Ik rij nog steeds met veel plezier dagelijks 80km op mijn 125cc. Verbruik tussen 1:46 en 1:50 en vaste lasten zijn verwaarloosbaar. (ik verdien dik aan mijn reiskostenvergoeding)
Toch gek dat ik nooit andere 125cc fietsjes tegen kom. Wellicht is de benzine nog niet duur genoeg?
 
Ik zit er wel eens naar te kijken maar vind de snelweg toch wat spannend met een machine die de 130 niet is lastig haalt. Misschien denk ik daar volgend jaar maart anders over. ;)
 
Ik rij nog steeds met veel plezier dagelijks 80km op mijn 125cc. Verbruik tussen 1:46 en 1:50 en vaste lasten zijn verwaarloosbaar. (ik verdien dik aan mijn reiskostenvergoeding)
Toch gek dat ik nooit andere 125cc fietsjes tegen kom. Wellicht is de benzine nog niet duur genoeg?

Wat heb je precies?
Ik zit al een tijdje met een schuin oog te kijken naar een zuinige motor, mag ook een scooter zijn.
Alleen de motor die ik nu heb gaat maar niet kapot....
 
Zo'n klein verschil lijkt me persoonlijk vrij sterk.
De waarden in de vorige quote (4.4 vs 5.2) zijn met zomerbanden en zomertemperaturen.
Deze waarden heb ik vanavond gemaakt omdat je me (indirect) niet gelooft.

5.2 bij 100km en 5.9 bij 130. Zie screenshots.
(Het was eerder 5.1 gemiddeld vs 5.8 gemiddeld, maar de waardes verspringen nogal snel)
Screenshot_20191203-201957.jpg

Screenshot_20191203-170300.jpg




Kijk eens hier: verbruik vs snelheid (tussen 40 en 75mph is er niet zo veel verschil bij de bmw.. )
 
Laatst bewerkt:
Die stikstofcrisis zoals ze dat noemen slaat werkelijk nergens op.
Stikstof zit in de lucht die we inademen ( zo'n 79% , de rest is zuurstof ) en is verre van schadelijk.
Die 100km op de snelwegen zet geen zoden aan de dijk , onze oosterburen lachen ons dik uit en in Oostenrijk hebben ze op sommige snelwegen de maximum snelheid zelfs verhoogt naar 140.
 
Als er al een stikstofcrisis is (ik ben niet in staat om dat te beoordelen), gaat het om NOx, oftewel NO2, NO3 en NO4. Ik weet er niet alles van, maar ze schijnen heul slecht voor het milieu te zijn en nieuwe vrachtwagens met Euro6D (of hoe heet het ook alweer precies) stoten er minder van uit dan dat ze aanzuigen voor de verbranding.
 
En dat zal nog maar het begin zijn,reken er maar op dat de volgende die aan de beurt zijn de veel uitstotende benzine
voertuigen zijn en daarna komt ook de rest met verbrandingsmotor aan de beurt,dit alles in het kader van een ontmoedigingsbeleid om zo een ieder aan de elektrisch aangedreven voertuigen te krijgen.
Pak dan wel de fiets, accu's zijn giftige en vervuilende dan die hele uitstoot van een verbrandingsmotor. Maar ja auto fabrikant moet zijn eco bak kwijt.
 
Die stikstofcrisis zoals ze dat noemen slaat werkelijk nergens op.
Stikstof zit in de lucht die we inademen ( zo'n 79% , de rest is zuurstof ) en is verre van schadelijk.
Die 100km op de snelwegen zet geen zoden aan de dijk , onze oosterburen lachen ons dik uit en in Oostenrijk hebben ze op sommige snelwegen de maximum snelheid zelfs verhoogt naar 140.
Iets meer educatie op dit gebied zou wel gewenst zijn. De stikstof die in de lucht zit is niet reactief en komt voor in de vorm van N2 en is niet schadelijk voor het millieu. De stikstof waar we over praten als we het hebben over het millieu is wel reactief en komt voor in de vorm van stikstofoxiden; NOx en nog wat andere stikstofverbindingen. Deze reactieve stikstof is wel schadelijk voor het millieu en veroorzaakt onder andere Eutrofiëring.
 
Ja bijvoorbeeld in de vorm van ammoniak wat ze in de Eemshaven mbv de energie van de zonnepanelen willen maken om het als de zon niet schijnt weer te gebruiken als brandstof voor de energiecentrale.
Dus hoezo schadelijk?
 
De waarden in de vorige quote (4.4 vs 5.2) zijn met zomerbanden en zomertemperaturen.
Deze waarden heb ik vanavond gemaakt omdat je me (indirect) niet gelooft.

5.2 bij 100km en 5.9 bij 130. Zie screenshots.
(Het was eerder 5.1 gemiddeld vs 5.8 gemiddeld, maar de waardes verspringen nogal snel)
Bekijk bijlage 1447533
Bekijk bijlage 1447536



Kijk eens hier: verbruik vs snelheid (tussen 40 en 75mph is er niet zo veel verschil bij de bmw.. )

Het is niet dat ik jou niet geloof, maar eerder dat de boordcomputer de dingen wat rooskleuriger voorschotelt.
 
Ja bijvoorbeeld in de vorm van ammoniak wat ze in de Eemshaven mbv de energie van de zonnepanelen willen maken om het als de zon niet schijnt weer te gebruiken als brandstof voor de energiecentrale.
Dus hoezo schadelijk?

Die ammoniak wordt opgeslagen en komt niet in de atmosfeer terecht. De verbrandingsproducten van ammoniak zijn elementair stikstof en water. Daar is inderdaad niks schadelijks aan.

Ammoniak in de atmosfeer levert daarentegen wel een probleem op: vermesting en verzuring van water en de bodem en vorming van fijnstof.
 
Iets meer educatie op dit gebied zou wel gewenst zijn. De stikstof die in de lucht zit is niet reactief en komt voor in de vorm van N2 en is niet schadelijk voor het millieu. De stikstof waar we over praten als we het hebben over het millieu is wel reactief en komt voor in de vorm van stikstofoxiden; NOx en nog wat andere stikstofverbindingen. Deze reactieve stikstof is wel schadelijk voor het millieu en veroorzaakt onder andere Eutrofiëring.

In deze tijd kunnen mensen prima zichzelf wat wijsheid bijbrengen. De term "stikstofprobleem" is inderdaad wat onhandig gekozen, en de media doet hun best om het vooral heeeeeel simpel te houden, maar dan kan je zelf alsnog op zoek gaan naar informatie die in dit geval goed toegankelijk is.
 
Het is niet dat ik jou niet geloof, maar eerder dat de boordcomputer de dingen wat rooskleuriger voorschotelt.
Zucht....
Doet hij niet, ik hou het brandstofverbruik bij en de BC wijkt meestal 0.1-0.2L per 100km af.
En de boordcomputer kan wel een andere rooskleurigere waarde doorgeven, daarom dat ik de waardes rechtstreeks van het motor management genomen heb.

Het is gewoon nutteloos om de maximale snelheid te verlagen om het milieu te sparen.
 
Wat heb je precies?
Ik zit al een tijdje met een schuin oog te kijken naar een zuinige motor, mag ook een scooter zijn.
Alleen de motor die ik nu heb gaat maar niet kapot....
Ik was eerst op zoek naar een Honda Innova 125. Of eventueel kleinere wieltjes zoals een Suzuki Address 110. Die zijn nog iets zuiniger dan de Honda CG125 1999 die ik nu heb. Maar deze gebruikte kwam ik zo goedkoop tegen dat ik de gok genomen heb. Als ik van het prijs verschil bezine zou kopen zou ik iets van 40.000km kunnen rijden. Een gebruikte Address is iets goedkoper maar toch nog 2x zo veel als waarvoor ik de CG gekocht heb.

Zijn top is 110. Plat op de tank, wind mee. Maar dat loopt niet fijn. Ik kan helemaal binnendoor naar werk (40km enkel) met een kort stukje autoweg. Ik rij overal 80/90. En de meest auto's snappen ondertussen wel dat inhalen zinloos is omdat ik bij het volgende stoplicht toch weer aansluit of vooraan sta.
Lachen hoor. Lekker het 16 jaar brommergevoel weer, snelheid erin houden is het motto. (Ik rij motor sinds 1996) 2 euro pm verzekering en groot onderhoud is in 10 minuten gedaan met basis gereedschap.
Ik heb er nog een echte motor naast voor als het rapper moet of ergens verder weg moet. Al moet ik zeggen dat ik voor korte plezierritjes ook wel eens de CG pak.
 
Laatst bewerkt:
Ja bijvoorbeeld in de vorm van ammoniak wat ze in de Eemshaven mbv de energie van de zonnepanelen willen maken om het als de zon niet schijnt weer te gebruiken als brandstof voor de energiecentrale.
Dus hoezo schadelijk?

Ammoniak is NH3 en valt dus niet onder stikstofoxiden.
 
Ja bijvoorbeeld in de vorm van ammoniak wat ze in de Eemshaven mbv de energie van de zonnepanelen willen maken om het als de zon niet schijnt weer te gebruiken als brandstof voor de energiecentrale.
Dus hoezo schadelijk?
Amoniak komt, voor zover ik weet, niet voor in de uitlaatgassen van auto's. Ik denk dat je in de war bent met zwaveloxide, wat ook verzuring veroorzaakt.
 
Ik kom er hier ook vaak 1 tegen , hard dat die gast gaat met dat ding ! alleen ik vind t ding bar slecht zichtbaar ,vooral in deze donkere tijd, hij heeft er nog wel zo n knipperlamp bovenop zitten dat scheelt wel, de eerste x dat ik m zag in t donker dacht ik wtf :?
Klopt, alles waar je harder mee fietst dan een normale fiets moet je goed opletten. Ik merk het met 25km/h op mijn rechtop fiets al dat mensen het niet verwachten. Heel defensief rijden gecombineerd met fatsoenlijke fietslampen is dan de enige oplossing. Ik kies mijn route er ook op uit dat ik veel vrijliggende fietspaden heb met goed zicht over het overige verkeer.

De grap is dus dat het rendement van fysieke inspanning vergelijkbaar is met het rendement van een verbrandingsmotor: om en nabij de 25%.
Ik heb de berekening zelf nog niet gedaan, het is ook heel afhankelijk van wat je wel of niet mee neemt. Je hebt namelijk al een heel groot deel eten nodig om uberhaupt in leven te blijven enzo.
Maar ik denk zelfs met een rendement van 25% dat je minder energie verbruikt omdat je minder gewicht mee sleept en ook geen 100 over de snelweg fietst.

Dit artikel kwam ik er laatst over tegen (was op zoek naar het verbruik van een bus), kon ik gisteren alleen even niet vinden:
 
Ik was eerst op zoek naar een Honda Innova 125. Of eventueel kleinere wieltjes zoals een Suzuki Address 110. Die zijn nog iets zuiniger dan de Honda CG125 1999 die ik nu heb. Maar deze gebruikte kwam ik zo goedkoop tegen dat ik de gok genomen heb. Als ik van het prijs verschil bezine zou kopen zou ik iets van 40.000km kunnen rijden. Een gebruikte Address is iets goedkoper maar toch nog 2x zo veel als waarvoor ik de CG gekocht heb.

Zijn top is 110. Plat op de tank, wind mee. Maar dat loopt niet fijn. Ik kan helemaal binnendoor naar werk (40km enkel) met een kort stukje autoweg. Ik rij overal 80/90. En de meest auto's snappen ondertussen wel dat inhalen zinloos is omdat ik bij het volgende stoplicht toch weer aansluit of vooraan sta.
Lachen hoor. Lekker het 16 jaar brommergevoel weer, snelheid erin houden is het motto. (Ik rij motor sinds 1996) 2 euro pm verzekering en groot onderhoud is in 10 minuten gedaan met basis gereedschap.
Ik heb er nog een echte motor naast voor als het rapper moet of ergens verder weg moet. Al moet ik zeggen dat ik voor korte plezierritjes ook wel eens de CG pak.

Ik heb ook met een Honda Dylan (150 cc) woonwerk gereden. Zwijndrecht richting Rotterdam centrum en terug. Rustig over de snelweg (stukje van 100 km/uur max) maar in de stad onnavolgbaar snel. Er zijn niet voor niets criminele bendes actief (geweest?) die met een Gilera Runner het centrum van Utrecht onveilig maakten. Een motoragent gaat in het centrum een suïcidaal kansarm crimineeltje met een Runner echt niet bijsloffen, laat staan aanhouden.

Ik had deze Dylan gescoord voor 2000 euro als cadeautje voor mijn ex. Het ding had maar een paar kilometers op de klok (ik meen 5000) en hij bleek extreem zuinig en tot 80 km/uur erg snel. Je rijdt hem zo een normaal stads schuurtje in en hij lijkt zo veel op een bromscooter dat je rustig een paar kilometer fietspad kan pikken. Banden kosten ook niet de hoofdprijs en die ene liter motorolie per 4000 km is ook niet schokkend.
Als deze snelheidsverlaging er echt door komt, staat een lichte raceplee weer hoog op mijn verlanglijst.


Zucht....
Doet hij niet, ik hou het brandstofverbruik bij en de BC wijkt meestal 0.1-0.2L per 100km af.
En de boordcomputer kan wel een andere rooskleurigere waarde doorgeven, daarom dat ik de waardes rechtstreeks van het motor management genomen heb.

Het is gewoon nutteloos om de maximale snelheid te verlagen om het milieu te sparen.
Er zijn enkele wetten in de natuurkunde die gaan over krachten, energie en vermogen. Deze wetten laten zich niet omzeilen (daar kan onze roverheid nog wat van leren). Deze cijfers geven aan dat jouw botsdoos een verbrandingsmotor heeft die pas bij 130 km/uur echt efficiënt begint te worden en dat is niet wat Greta wil.

Dat zo'n botsdoos leuk speelgoed is...

dat ben ik helemaal met jou eens.
Heerlijk raggen met zo'n bak, lekker FTW fout bezig zijn.
Lekker blazen, scheuren, drammen, vliegen ... akties waarvan menige motorrijder het genot echt wel van kent.

Klopt, alles waar je harder mee fietst dan een normale fiets moet je goed opletten. Ik merk het met 25km/h op mijn rechtop fiets al dat mensen het niet verwachten. Heel defensief rijden gecombineerd met fatsoenlijke fietslampen is dan de enige oplossing. Ik kies mijn route er ook op uit dat ik veel vrijliggende fietspaden heb met goed zicht over het overige verkeer.
Dat mag wel wat meer aandacht krijgen. Aparte fietspaden, veiligheid voor fietsers.
Het zijn ook voertuigen zonder kreukelzone. Verkeersdeelnemers zonder idiot-proof harnas.

Ik heb de berekening zelf nog niet gedaan, het is ook heel afhankelijk van wat je wel of niet mee neemt. Je hebt namelijk al een heel groot deel eten nodig om uberhaupt in leven te blijven enzo.
Maar ik denk zelfs met een rendement van 25% dat je minder energie verbruikt omdat je minder gewicht mee sleept en ook geen 100 over de snelweg fietst.

Dit artikel kwam ik er laatst over tegen (was op zoek naar het verbruik van een bus), kon ik gisteren alleen even niet vinden:

Ja, juist de ingeblikten schitteren in het ongebruikt laten van gegeten energie. Als ze deze energie al gebruiken is het om de apparaten van de sportschool zinloos te laten bewegen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de berekening zelf nog niet gedaan, het is ook heel afhankelijk van wat je wel of niet mee neemt. Je hebt namelijk al een heel groot deel eten nodig om uberhaupt in leven te blijven enzo.
Uitgaande van 2000 kcal per dag aan basismetabolisme zou dat overeenkomen met ongeveer 100 watt.
Maar ik denk zelfs met een rendement van 25% dat je minder energie verbruikt omdat je minder gewicht mee sleept en ook geen 100 over de snelweg fietst.
Ja, exact. Daar zit het grote verschil in.

Daarom rijdt sav ook zo zuinig met z'n brommertje, dat is niet omdat het rendement van dat motortje dubbel zo hoog ligt.
 
Uitgaande van 2000 kcal per dag aan basismetabolisme zou dat overeenkomen met ongeveer 100 watt.

Ja, exact. Daar zit het grote verschil in.

Daarom rijdt sav ook zo zuinig met z'n brommertje, dat is niet omdat het rendement van dat motortje dubbel zo hoog ligt.
Gewicht speelt geen grote rol bij motorfietsen. Met duo rijd ik zuiniger dan solo.
En een lichte motorfiets rijdt wel zuiniger door het rendement, omdat hij niet op deellast rijdt.
Dat is ook het idee achter de kleine turbomotortjes in moderne auto's, die zijn zuiniger bij 90 km/u dan een grotere motor met hetzelfde vermogen.
 
Laatst bewerkt:
Gewicht speelt geen grote rol bij motorfietsen. Met duo rijd ik zuiniger dan solo.
Klopt, bij constante snelheden speelt gewicht amper een rol. Het is bij het versnellen dat massa een belangrijke factor vormt.
En een lichte motorfiets rijdt wel zuiniger door het rendement, omdat hij niet op deellast rijdt.
Dat is ook het idee achter de kleine turbomotortjes in moderne auto's, die zijn zuiniger bij 90 km/u dan een grotere motor met hetzelfde vermogen.

Dat klopt ook, maar het rendement blijft in de orde van grootte +-30%.
 
Laatst bewerkt:
Uitgaande van 2000 kcal per dag aan basismetabolisme zou dat overeenkomen met ongeveer 100 watt.

Ja, exact. Daar zit het grote verschil in.

Daarom rijdt sav ook zo zuinig met z'n brommertje, dat is niet omdat het rendement van dat motortje dubbel zo hoog ligt.
Dat laatste is uiteindelijk de reden dat ik weer ben gaan fietsen. Ik reed door de file heen en dacht bij mezelf; eigenlijk is het wel nutteloos dat we met zn allen in de file gaan staan met een paar honderd kg + om 80kg te verplaatsen.
 
Daarom rijdt sav ook zo zuinig met z'n brommertje, dat is niet omdat het rendement van dat motortje dubbel zo hoog ligt.
Pfff, je snapt het echt niet eh... er zijn veel meer factoren dan gewoon rendement. (Meer dan ik hieronder opnoem)
1: het maximale verbuik van een 125cc is veel minder dan een 600cc (bijvoorbeeld), daarom dat je ook veel trager accelereert. (=lagere gemiddelde snelheid)
2: bij een 125cc zit je vaker in het meer efficiente gebied van de motor te werken + je geeft volgas (=minder verliezen).

Honda NC700 vs honda sh300, op spiritmonitor.de zie je dat hun verbruik gelijkaardig is. (Gemiddeld 3.5-3.6)

Gewichtverschil is: 220-170= 50kg
Nc700:

minmoymax
266Essence2,453,614,98
Sh300:


minmoymax
162Essence2,723,484,79
 
Terug
Bovenaan Onderaan