Verlengen dempers 2-takt slecht?

jaapgvk

Die hard MF'er
28 okt 2003
509
0
schaijk
Hoi,

Ik ben van plan om de dempers van mijn Mito met rd350 blok onder mijn kontje uit te laten komen. Nu is het mijn plan om vanaf het eind van de expansies gewoon een buisje te lassen tot onder mijn kontje.

Is dit nadelg ivm met tegendruk enzo? Of heeft dat alleen met het expansiegedeelte te maken?

Alvast bedankt!
 
Op die manier creëer je een negatieve reflectie op het verkeerde punt :)

Zaag je stinger eraf, en las er eentje van een grotere diameter erop... 2 a 3mm groter oid.

Verder heb ik persoonlijk een hekel aan seatpipes op een 2T, aangezien je de prestaties gewoon te snel beinvloed. (en een kwestie van smaak natuurlijk)

Is een bovenlangse uitlaat geen optie?

Zoiets bedoel ik ook.

En een kwestie van smaak? Je weet misschien wel dat de ducati 916 hetzelfde kontje heeft als de mito
Ducati%20916.jpg

;}


Ik wil de orginele uitlaten houden, omdat hij dat het betrouwbaarste blijft. Maar aan elke kant een demper vind ik niet mooi:
mito%20theo%2016.jpg


Dan was volgens mij de makkelijkste optie om ze onder het kontje uit te laten komen, dan zijn de taipipes precies even lang.

Als ik ze bovenlangs zou doen zou de tailpipe van de ene langer zijn dan de andere met mogelijke gevolgen van dien. Bovendien heb ik geen geld om zo'n handgemaakte te kopen ;)
 
kan iemand dan eens uitleggen wat de stinger precies doet?

stel nou dat je de expansie inclusief stinger neemt en wel zo dat het ontwerp daarmee af is dus even buiten een demper gerekend), en daaromheen (van het einde va de expansie zeg maar) las je een prijp met een grotere diameter die naar je kontje lijd, ik snap niet wat dat voor verandering geeft aan de werking van de uitlaat???
De stinger moet je gewoon zien als een soort overloop. Tussen de toeren door zorgt deze pijp ervoor dat de gassen je uitlaat uit kunnen.
Normaliter werd er ipv een stinger een demper gemaakt, maar gezien de nieuwe mode-trends enzo is dit verandert in een gewone rechte buis.
Doordat deze buis een bepaalde lengte en diameter heeft zal hij een bepaalde weerstand creëren. Wanneer de weerstand te groot is zal de uitlaat niet al zijn gassen van elke slag kwijt kunnen, waardoor de druk in je pijp exponentiëel toeneemt, de temperatuur zal toenemen waardoor de pijp hoogtoeriger zal worden (geluidsgolven hebben nl een grotere snelheid in een omgeving met een hogere temperatuur, dan in een omgeving met een lagere temperatuur). Het tegengestelde is ook waar, raakt hij teveel druk kwijt, zal hij laagtoeriger worden.
Dit heeft allemaal direct invloed op de toepassing van je uitlaat...
Verder vind er aan het uiteinde van deze pijp een negatieve reflectie plaats, die ook invloed kan hebben op de rest van je systeem (de resonantie binnen je uitlaat) Als je dus een juiste lengte neemt zal je vermogen in principe een microbeetje toenemen, echter is dit in het geval van seatpipes niet het geval.. en het verschil zul je toch nooit waarnemen....


jaapgvk: ik moet toegeven dat het in dat geval wel erg mooi staat!! :) (in het geval van een bovelangse uitlaat kun je toch beide pijpen bovenlangs laten lopen? dan zou de lengte niet verschillen, je moet alleen wel de binnenkant van je bike nogal verbouwen :) )
 
maar dat bedoel ik dus ook, die stinger laat je lekker zoals het is en dat wat je eraan maakt om naar de bovenkant te leiden maak je zo "groot" dat het effect daarvan gewoon te verwaarlozen is, dan is er toch gewoon nix aan de hand?

nou ja, dat lijkt mij iig :+

maar ehm jaap,
hoe wil je dat een beetje netjes naar boven krijgen vraag ik me dan af, de expansie loopt best ver door naar achter....
benieuwd hoe je dat oplost. :}

en nog even een editje: je hebt het over originele pijpen maar dat zijn deze niet hoor of is dat de jouwe niet?
 
Laatst bewerkt:
maar dat bedoel ik dus ook, die stinger laat je lekker zoals het is en dat wat je eraan maakt om naar de bovenkant te leiden maak je zo "groot" dat het effect daarvan gewoon te verwaarlozen is, dan is er toch gewoon nix aan de hand?

nou ja, dat lijkt mij iig :+

maar ehm jaap,
hoe wil je dat een beetje netjes naar boven krijgen vraag ik me dan af, de expansie loopt best ver door naar achter....
benieuwd hoe je dat oplost. :}

en nog even een editje: je hebt het over originele pijpen maar dat zijn deze niet hoor of is dat de jouwe niet?

Dat zijn idd geen orginele pijpen en het is idd ook niet mijn motor ;)
De standaard uitlaten zijn een stukje korter dus dat moet op zich geen problemen opleveren.

Het probleem met die rd uitlaten is dat er geen stinger opzit, de demper zit gewoon rechtstreeks op de expansie gelast.

En de uitlaten bovenlangs monteren is trouwens geen optie, daar is gewoonweg de ruimte niet voor in mijn smalle mito-kuipje :p


Ik heb me iig even in de 2-takt materie gestort en ben tot het volgende gekomen:

De 'ideale' tailpipe heeft een diameter van 0.55x de diameter van de uitlaatpoort en een lengte tussen de 0 en 40 centimeter.

De 'ideale' demper heeft een binnenmaat van 1x de uitlaatpoortdiameter en een buitenmaat van 2x de uitlaatpoortdiameter en een lengte van minimaal 40 cm.

Als ik aan die 40 cm tailpipe niet genoeg heb ga ik gewoon verder met 1x 'uitlaatpoortdiameter' in het geval ik nog een bocht moet maken.
Anders begin ik gewoon aan de demper want die kan in theorie net zo lang als ik wil.

Klinkt dit al beter? :)
 
't mooiste zou natuurlijk zijn, even op zoek naar iemand die die dingen voor je berekend, pas maakt en last.

dat hoeft echt niet minder betrouwbaar te worden, sterker, met al dat aangepas van nu zal dat er ook niet op vooruit gaan, nadeel, kost wat :P
 
't mooiste zou natuurlijk zijn, even op zoek naar iemand die die dingen voor je berekend, pas maakt en last.

dat hoeft echt niet minder betrouwbaar te worden, sterker, met al dat aangepas van nu zal dat er ook niet op vooruit gaan, nadeel, kost wat :P

Ja, en is geld nou net iets wat ik altijd tekort kom :P

Ik heb een vriend die lasser is en alles voor mij op maat gaat maken maar die heeft dus 0,0 verstand van 2-takt (of 4-takt) Een minimaal vermogensverlies neem ik wel op de koop toe, zolang er maar geen overdruk ontstaat waardoor mijn blok warmloopt. Maar volgens mij kom ik al een heel eind in de buurt.

Heb jij trouwens nog rd onderdelen nodig? Ik heb nog een compleet rollend frame met kenteken over (zonder blok en electronica), mag voor een zacht prijsje weg :)
 
Wat wil je voor dat frame hebben? :)

Btw: warmlopen zal je motor niet zo snel, maar de eerste km oid die je rijdt moet je wel naar je bougies/afstelling kijkken.. het kan soms nogal nare gevolgen hebben als je dat niet doet :)

ben benieuwd hoe het verder wordt :)
 
we hebben het er op het rd forum nog over gehad maar ik durf het niet te zeggen...

ik denk het eik niet, zal ff een plaatje opsnorren van een soortgelijk model, volgens mij lopen de expansies nl verder door origineel...

en dan hebben we het zoiezo niet over origineel origineel want op deze horen de zogenaamde "sigaren"

edit > piccie maar weer weg want die is zoooooooooooo traag.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan