• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

Verlichting showmotor.

Suzukigt

Rookie
Lid geworden
15 jul 2016
Waarderingsscore
21
Ik wil bij een oldtimer motor die binnen staat (huiskamer) de verlichting laten branden, niet op een accu maar middels een ledtrafo DC.
Het zijn 6volts lampjes, 4stuks.
Moet dan de wattage output trafo de som zijn van het totaal aantal lampjes of denk ik te simpel.
Misschien heeft iemand dit al eens eerder gedaan.
Ben benieuwd naar de reacties.

Even simpel bedacht:

Accu afkoppelen en deze draden aansluiten op een spanningsbron met dezelfde spanning?
(uiteraard wel zorgen dat deze genoeg vermogen heeft om die lampjes te kunnen laten branden)

Ik weet alleen niet of je je lampen kan laten branden zonder dat de motor dan continue op contact staat en dat de ontsteking/ecu/enz. de hele tijd spanning blijft krijgen?

Ik wil bij een oldtimer motor die binnen staat (huiskamer) de verlichting laten branden, niet op een accu maar middels een ledtrafo DC.
Moet dan de wattage output trafo de som zijn van het totaal aantal lampjes of denk ik te simpel.
Voor je dit soort berekeningen gaat maken:
wattage is niks, je bedoeld vermogen
alleen spanning (volt) heb je niks aan, je hebt ook stroom (ampere) nodig

het vermogen (watt) kun je berekenen door spanning keer stroom te doen en dat voor alle lampjes bij elkaar optellen.

Dus stel je hebt 3 lampjes van 6 volt die elk 0.5 ampere trekken, dan is het 3x6x0.5=9 watt.
In totaal is dat dan dus 1,5 ampere uit je 6 volt trafo.

Zorg wel dat je wat marge houdt naar boven toe. Anders krijg je opstart- en warmteproblemen.

Ja dat werkt zo simpel.
Voor je dit soort berekeningen gaat maken:
wattage is niks, je bedoeld vermogen
alleen spanning (volt) heb je niks aan, je hebt ook stroom (ampere) nodig

het vermogen (watt) kun je berekenen door spanning keer stroom te doen en dat voor alle lampjes bij elkaar optellen.

Dus stel je hebt 3 lampjes van 6 volt die elk 0.5 ampere trekken, dan is het 3x6x0.5=9 watt.
In totaal is dat dan dus 1,5 ampere uit je 6 volt trafo.

Zorg wel dat je wat marge houdt naar boven toe. Anders krijg je opstart- en warmteproblemen.
Man wat maak je het onnodig complex. Watt, Volt en Ampere hangt 1 op 1 aan elkaar.
Of je nu uit gaat van zoveel Watt of zoveel Ampere maakt in dit geval niks uit.
Ben het met je eens dat het goed is om wat marge te houden.

Man wat maak je het onnodig complex. Watt, Volt en Ampere hangt 1 op 1 aan elkaar.
neen, hij heeft het net zo simpel gemaakt als het is. ja, V A en W hangen aan elkaar maar de boordspanning (of spanning van de gekozen lampen) en het totaal vermogen van de verbruikers liggen op voorhand vast en dus ook de benodigde minimale stroom van de bron

Laatst bewerkt:
Gewoon de wattage van alle lampjes die jij wil laten branden bij elkaar op tellen dat is de vermogen die jij nodig heb voor jouw transformator en nooit een transformator gebruiken die minder vermogen geeft.

Ben het met je eens dat het goed is om wat marge te houden.
Zo heel extra complex is het niet, maar als je die simpele formule's daadwerkelijk snapt en weet wat wat is kun je er zelf mee verder.

En dat is uiteindelijk beter dan gewoon wat trucjes.

Ik denk dat je gewoon simpel maar goed denkt, tel alle 'watjes' op en ga er minimaal 10% voor de zekerheid boven zitten.

Om het dan maar een serieuze wending te geven: de gemiddelde LED 'trafo' levert 12 volt. Ga je er zo een gebruiken (dat kan, maar dan moet je 2 x 2 lampjes in serie zetten) of ga je een 6 volt 'trafo' vinden?

En hoeveel watt zijn die 6 volt lampjes?

Trafo tussen aanhalingstekens omdat 99% van de LED trafo's schakelende voedingen zijn. Maar dat maakt voor de werking verder niet uit.

Ik denk dat je gewoon simpel maar goed denkt, tel alle 'watjes' op en ga er minimaal 10% voor de zekerheid boven zitten.
Goed gedacht kijken dat de VA [Volt/Ampère] minimaal hetzelfde is als de opgetelde Watt van de lampjes of één stap hoger, meer is niet nodig.
Of koop een acculader die ook 6 volt geeft dan kom je ook een heel stuk verder

Om het dan maar een serieuze wending te geven: de gemiddelde LED 'trafo' levert 12 volt. Ga je er zo een gebruiken (dat kan, maar dan moet je 2 x 2 lampjes in serie zetten) of ga je een 6 volt 'trafo' vinden?

Trafo tussen aanhalingstekens omdat 99% van de LED trafo's schakelende voedingen zijn. Maar dat maakt voor de werking verder niet uit.
[Dode link verwijderd]

[Dode link verwijderd]
Dan moet de topicstarter wel zorgen dat hij daar alleen maar zijn lampjes mee voedt en deze afkoppelt van de rest van het elektrische systeem want ik kan me zo voorstellen dat niet alle componenten het even fijn vinden om wisselspanning voor zijn kiezen te krijgen.

Even simpel bedacht:

Accu afkoppelen en deze draden aansluiten op een spanningsbron met dezelfde spanning?
(uiteraard wel zorgen dat deze genoeg vermogen heeft om die lampjes te kunnen laten branden)

Ik weet alleen niet of je je lampen kan laten branden zonder dat de motor dan continue op contact staat en dat de ontsteking/ecu/enz. de hele tijd spanning blijft krijgen?
De motor heeft geen accu en geen contactslot, is een Moto guzzi cardellino 2 takt.
Sluit alleen direct de lampjes (losgekoppeld van motorsysteem) aan de trafo.
Maar al heleboel info gekregen van de forumleden waar ik mee verder kan.
Thanks

• Leuk
Waarderingen: Joep

Standaard zitten hier 6volt lampjes in dus lijkt mij het makkelijkst met 6volt ledtrafo.
Wattage lampjes varieert tussen 5 en 10 wat, het moet ook geen schijnwerper worden 😅
Heb inmiddels al veel info gehad waar ik mee verder kan.

Dan moet de topicstarter wel zorgen dat hij daar alleen maar zijn lampjes mee voedt en deze afkoppelt van de rest van het elektrische systeem want ik kan me zo voorstellen dat niet alle componenten het even fijn vinden om wisselspanning voor zijn kiezen te krijgen.
Die dingen leveren vaak gewoon gelijkstroom.

De motor heeft geen accu en geen contactslot, is een Moto guzzi cardellino 2 takt.
Sluit alleen direct de lampjes (losgekoppeld van motorsysteem) aan de trafo.
Maar al heleboel info gekregen van de forumleden waar ik mee verder kan.
Thanks
Dan kun je nog wel spannende dingen krijgen. Volgens mij gaat je dynamo dan alsnog ergens stroom geleiden wat je niet wilt hebben.

Terug
Bovenaan Onderaan