Wikipedia:
deze wordt gemeten in de Engelse definitie van pk aan het vliegwiel, zonder de hulpapparatuur, waardoor de waarde veel hoger ligt dan in DIN pk.
- SAE pk (Society of Automotive Engineers)
De opgave van het vermogen wordt door bedrijven meestal zo gunstig mogelijk voorgesteld. Soms sprak men ook wel van verkoop-pk. Het vermogen van auto's en motorfietsen werd ook in pk uitgedrukt, maar de opgegeven getallen konden dus misleidend zijn. Als men het vermogen direct aan de krukas meet, zal het vermogen hoger uitvallen dan als men het aan de wielen meet of als motoren worden ontdaan van de hulpapparatuur, zoals de dynamo, versnellingsbak, hydraulische pompen en andere zaken die extra door de...
Die had ik ook al gevonden, ik kan me echter niet voorstellen dat ze bij de meting alle toestanden hebben verwijderd.Wikipedia:
deze wordt gemeten in de Engelse definitie van pk aan het vliegwiel, zonder de hulpapparatuur, waardoor de waarde veel hoger ligt dan in DIN pk.
- SAE pk (Society of Automotive Engineers)
De opgave van het vermogen wordt door bedrijven meestal zo gunstig mogelijk voorgesteld. Soms sprak men ook wel van verkoop-pk. Het vermogen van auto's en motorfietsen werd ook in pk uitgedrukt, maar de opgegeven getallen konden dus misleidend zijn. Als men het vermogen direct aan de krukas meet, zal het vermogen hoger uitvallen dan als men het aan de wielen meet of als motoren worden ontdaan van de hulpapparatuur, zoals de dynamo, versnellingsbak, hydraulische pompen en andere zaken die extra door de motor worden aangedreven. Daarnaast kan de motor op een zeer gunstige manier zijn afgesteld, waardoor men het hoogste vermogen meet.
deze wordt gemeten volgens normblad DIN 70020, met aangesloten hulpapparatuur, zoals luchtfilter, waterpomp, ventilator, brandstofpomp, inspuitpomp, onbelaste dynamo, uitlaatsysteem enz.
- DIN pk (Deutsches Institut für Normung)
Dus dan zou de motor met 120 dinPK’s nog eens extra 5PK afgetrokken moeten worden? Dat terwijl het aantal Newton meters juist hoger ligt en de koppelkromme breder is en dat ook nog eens met één tandje groter?Normaal gesproken heb je gelijk,maar tegenwoordig word vermogen berekent via de EEC norm en dan kom
je lager uit dan met een Din meting.
Er kan ook bepaald worden hoeveel krukasvermogen er geleverd word, maar meestal word er naar het vermogen ahw gekeken. Deze wordt dan gecorrigeerd naar EEC, SAE of DIN waarden. Meestal word de EEC norm gebruikt welke bijna gelijk is aan de SAE norm. De DIN norm geeft een 3 tot 4 procent hogere waarde weer.
Meestal word de EEC norm gebruikt welke bijna gelijk is aan de SAE norm. De DIN norm geeft een 3 tot 4 procent hogere waarde weer.
Ik dacht al, heb ik het dan verkeerd gelezen?er klopt iets niet, SAE is altijd hoger dan DIN (zie verklaring hierboven), jij zegt dat DIN hoger is.
Pardon?je kan geen motor-vermogens vergelijken als er verschillende bakken met andere overbrengingsverhoudingen aan hangen, die hebben namelijk een invloed op het koppel aan de wielen, en dus ook het vermogen.
Nee, twee motoren op elk een andere bank op een andere dag.Was het op dezelfde dag op dezelfde bank?
Ja, dat weet ik wel. Het hang van veel factoren af. Maar dat was niet mijn vraag. De vraag is hoe de appel zich tot de peer verhoud,Dan ben je sowieso appels met peren aan het vergelijken.
elke testbank meet koppel, en berekend het vermogen .Pardon?
Leg dat eens uit.
Dat bedoel ik niet.elke testbank meet koppel, en berekend het vermogen .
En de verhouding Din tov SAE?Koppel en aantal rondjes is toch het vermogen in watt. Koppel kan je meten en aantal omwentelingen ook.
Dat fantastische reken komt pas als er krukas pk's worden vermeld.
Antwoord op de vraag van Willem: kW op het achterwiel kun je vergelijken en dan weet je nog niks. Bij het stoplicht gewoon de motor vast in zijn versnelling zetten. Dat doet het hem.
Dat kan je wel vinden,maar ik zuig dit niet uit m,n duim,heb dat citaat overgenomen van mensen die meter klopt iets niet, SAE is altijd hoger dan DIN (zie verklaring hierboven), jij zegt dat DIN hoger is.
In jouw geval klopt tJa, dat weet ik wel. Het hang van veel factoren af. Maar dat was niet mijn vraag. De vraag is hoe de appel zich tot de peer verhoud,
DIN : SAE = 1:1,36 of
SAE: DIN = 1: 0,88
of dat een beetje klopt?
Hier had uw template kunnen staan.
Van de week heb ik twee uitdraaien vergeleken van motoren van het zelfde type.
Nummer één kwam met wat aanpassingen in de vorm van een PC5 en een K&N filter na afstelling op 100.9Nm @7673rpm met het vertopvermogen van 125PK (sae)
Nummer twee had de RapidBike evo, K&N filter en decat plus andere demper en het voortandwiel één tandje groter na afstelling op 103.2Nm @7071rpm en het vermogen van 120PK (Din)
Wat ik gevonden heb, is dat 150 SAE PK 132 DIN PK is.
Één DIN PK is dus ongeveer 1,136 SAE PK
Één SAE PK is dus ongeveer 0.88 DIN PK
De SAE-normering is dus optimistischer als de DIN-normering.
Dat zou betekenen dat wanneer je die van 120 din op de sae bank zou zetten dan komt die ineens op 136PK
Andersom is 125 ineens “maar” 90PK
Maar dat is iets wat ik op het www gevonden heb en het kan natuurlijk algehele BS zijn.
Heeft iemand zijn motorfiets op twee verschillende rollenbanken gehad en heeft dit verschil ook gemerkt?
Van beide motoren is 125PK de fabrieksopgave. Ik snap dat dat exemplarisch kan verschillen maar laten we dat gewoon even aanhouden aangezien het twee van dezelfde type en merk zijn.
Motorfiets 1 en 2 zijn van het zelfde merk, zelfde blok, zelfde type zelfde versnellingsbak. Het enige verschil af fabriek zijn indentificatienummers welke ingeslagen zijn. Duidelijk zo?