Verouderde banden

GerardSX-R 600

MF veteraan
12 jan 2006
1.171
1
Maar gelijk weer ff een nieuw banden/velgen topic,

Weet iemand eigenlijk hoeveel jaar het duurt voor dat een nieuwe band zo verouderd is dat hij niet meer zoveel grip kan geven als nieuw uit de fabriek?, bijvoorbeeld dat een band al drie jaar opvooraad zou liggen. Was ik eigenlijk wel benieuwd naar.
 
U.S. DOT Tire Identification Number
This begins with the letters "DOT" and indicates that the tire meets all federal standards. The next two numbers or letters are the plant code where it was manufactured, and the last four numbers represent the week and year the tire was built. For example, the numbers 3197 means the 31st week of 1997. The other numbers are marketing codes used at the manufacturer's discretion. This information is used to contact consumers if a tire defect requires a recall

volgens mij hebben praktisch alle banden een "DOT" code
 
bij autobanden is na ongeveer 6 jaar de rek uit het rubber, hoe dat precies met motorbanden en grip e.d. zit maar ik denk dat als je band er al 6 jaar op zit dat het weleens tijd word om hem zowiezo te vervangen.
 
Ik ben op zoek naar twee nieuwe banden: Avon Venom AM 42 140/90 -15 Whitewall (achter) + Avon Venom 100/90 -19 Whitewall (Voor) Nou is de voorband wel leverbaar maar de achterband pas vanaf 16inch. Weet iemand een goed alternatief, of weet iemand of het mogelijk is om een 16inch velg in een standaard achterbrug van een Intruder vs700 '86 te monteren?
Groeten Mischa
 
Als een band goed wordt opgeslagen (koel en donker), dan is deze ook na 3 jaar nog prima te gebruiken. Door warmte verdampen de weekmakers en droogt een band uit waardoor hij minder grip geeft en veel sneller slijt.
Na montage zal een band, door de invloed van UV in daglicht, ook sneller verouderen. Toch zal een bandenhandelaar altijd zo vers mogelijke banden verkopen. Om die reden rijd ik zelf vaak met oude banden; kan/wil ik niet meer verkopen maar ik vind ze zelf nog prima voor een circuitdagje of twee. *D


Voor zover ik weet hebben álle banden (auto en motor) een DOT-code.
 
Ik weet niet wat er achter je vraag zit, maar we (vier personen) zijn eens over de kop gegaan met een auto met oude banden eronder. Oorzaak: de banden waren eigenlijk zo verteerd dat het gevaarlijk was geworden. Dus aan den lijve (neem dat maar letterlijk) ondervonden dat zoiets gevaarlijk is. Vandaar beste MF-ers, gelieve hier geen grapjes over te maken.
Dus was je van plan met oude banden te gaan rijden: niet doen. Zeker niet met een tweewieler.
 
Ik weet niet wat er achter je vraag zit, maar we (vier personen) zijn eens over de kop gegaan met een auto met oude banden eronder. Oorzaak: de banden waren eigenlijk zo verteerd dat het gevaarlijk was geworden. Dus aan den lijve (neem dat maar letterlijk) ondervonden dat zoiets gevaarlijk is. Vandaar beste MF-ers, gelieve hier geen grapjes over te maken.
Dus was je van plan met oude banden te gaan rijden: niet doen. Zeker niet met een tweewieler.
Wat is 'oud'?
 
Deze is oud:

Dot cpiu nxan 272 voorband

3 cijfers is van voor 2000.
Van de eerste twee letters is hier na te zoeken waar hij gemaakt is.

Achterband ziet er wel perfect uit. Voorband zitten wel scheurtjes in (motor staat sinds 1996 stil, is nu projekt :) )
 
Om met een auto over de kop te gaan heb je toch wel wat grip nodig?

De topicstarter vraagt zich af hoelang banden in een opslag kunnen blijven liggen en wat het effect daarvan is.
Aangezien nieuwe banden altijd een beschermlaag hebben (glad!) en een bandenopslag nooit in de buitenlucht is denk ik dat je je het 1e jaar zeker geen zorgen hoeft te maken. Maar hoelang dit goed gaat ben ik ook wel nieuwschierig naar.

Sommige mensen raken al helemaal paniekerig als ze een 'nieuwe' band krijgen van 6 maanden oud ( |( ).
 
dag oma :W


Ik heb gezocht op dotcodes, maar via de zoekfunctie vind ik het niet.

De dotcod zou 4 cijfers zijn, maar NERGENS op mijn band staan 4 cijfers, is het niet zo dat ze tot een bepaald jaar meer cijfers gebruikten? Bij mij staat er alleen een 6 cijferige code.
 
Gewoon om de paar maandjes een paar nieuwe banden eronder dan zit je altijd goed.

Frans
:?

:+

Als je het zelf niet meer vertrouwd, vervangen! Anders zit je nooit lekker op de motor. Had ik zelf ook met de Zundapp vroeger. Nooit echt vlak door de bochten omdat er redelijk oude banden onder zaten met zeg maar alleen profiel aan de bovenzijde. Maarja, vervangen? Nooit aan gedacht.
 
Gewoon om de paar maandjes een paar nieuwe banden eronder dan zit je altijd goed.

Frans


hij zit er pas 3 maanden onder... ik ben er net achter dat ze mij een band uit de 9d week van 2002 verkocht hebben....


De grip is absoluut dramatisch, ik moet op wandelsnelheid of lager over rotondes bij natwegdek. Ik heb de fabrikant al gemailed en ik dnek dta we wel t een oplossing kunnen komen.

De dealer die hem mij verkocht heeft..... laten we zegen dast ik die niet voor de wielen moet krijgen :(
 
voor 2000 dot code met 3 cijfers.
eerste 2 is prod.week derde is prod. jaar.
banden van de 90 jaren hebben een driehoekje na de cijfers.
na 2000 is 4 cijfers.laatste 2 cijfers is prod. jaar.
 
zolang er geen ouderdoms scheurtjes in de band te vinden zijn blijf ik doorrijden op m'n banden

ik heb toch niet te makn met wat ik kan m'n motor is de limit, en die gaat lekker kwispelen als die aan z'n grenzen zit :P (ja ik rij brik :+ )


herstel :P ik rij nu al 5500 km met een voorband vol met van die scheurtjes, maar het profiel is nog lang niet op :P :+




heerlijk ff die supersportsters plagen :+
 
hij zit er pas 3 maanden onder... ik ben er net achter dat ze mij een band uit de 9d week van 2002 verkocht hebben....


De grip is absoluut dramatisch, ik moet op wandelsnelheid of lager over rotondes bij natwegdek. Ik heb de fabrikant al gemailed en ik dnek dta we wel t een oplossing kunnen komen.

De dealer die hem mij verkocht heeft..... laten we zegen dast ik die niet voor de wielen moet krijgen :(
Wat voor bandjes zijn 't? De leeftijd is, mits goed opgeslagen, niet schokkend.
 
Wat voor bandjes zijn 't? De leeftijd is, mits goed opgeslagen, niet schokkend.

et weggedrag is dus wel schokkend, met dit vochtige (maar schone) wegdek (niet eens zeiknat) glibbert en glijdt hij alle knaten op. Ik gebruik de motor nog maar tot de 4000 rpm en zelfs dan verlies ik al grip met optrekken (het is een supersport met masar weinig vermogen onderin).

De afbrikant reageert heel goed op een vragent mailtje van mij moet ik eerlijk zijn en ze zijn het 1 en ander aan het uiztoeken. Voorlopig zal ik jullie dus de naam van de band schuldig blijven omdat ik niet weet of en in hoeverre de fabrikant hier schuldig aan is.

Ik ehb de band noodgedwongen bij spronkmotoren in Valkenburg moeten kopen tijdens een 3daagse motortrip naar Zuid Limburg.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan