Veroudering van banden?

de enige echte

MF veteraan
16 jun 2005
5.155
2
Deventer
Hallo allemaal,

Hoe zit het eigenlijk met het verouderen van banden?
Ik heb een reservewiel liggen met een BT45 band eromheen, waar zo goed als niet op gereden is.
De code die op de band in een apart vakje staat is 2002. Hieruit maak ik op: geproduceerd in week 20 van 2002.

MAAR: hoelang blijft een band goed? (hoor wel eens wat over veroudering). De band ziet er als nieuw uit, oftewel geen uitdroging of iets dergelijks.

Ik heb het wiel met band eromheen 1 jaar en 3 maanden in de schuur staan (is berging van een flat, waar het altijd redelijk warm is in de winter en koel in de zomer (denk rond de 12 - 18 graden).

Dus is deze band nog goed? Hoelang kan een band goed blijven?

Alvast bedankt!

Remco
 
Koel en droog en buiten direct zonlicht bewaard kun je een band heel lang goed houden. Als er geen droogtescheurtjes inzitten (vaak op de zijkant van de band), dan zou ik het rustig proberen. Effe voelen hoe hij rijdt en dan lekker :]
 
Hallo allemaal,

Hoe zit het eigenlijk met het verouderen van banden?
Ik heb een reservewiel liggen met een BT45 band eromheen, waar zo goed als niet op gereden is.
De code die op de band in een apart vakje staat is 2002. Hieruit maak ik op: geproduceerd in week 20 van 2002.

MAAR: hoelang blijft een band goed? (hoor wel eens wat over veroudering). De band ziet er als nieuw uit, oftewel geen uitdroging of iets dergelijks.

Ik heb het wiel met band eromheen 1 jaar en 3 maanden in de schuur staan (is berging van een flat, waar het altijd redelijk warm is in de winter en koel in de zomer (denk rond de 12 - 18 graden).

Dus is deze band nog goed? Hoelang kan een band goed blijven?

Alvast bedankt!

Remco


Ik zou 'm niet laten staan, maar laten hangen als hij om een wiel zit gemonteerd.
Licht is ook niet fijn en temparatuur zal ook invloed hebben.
Wat zou trouwens de ideale bandenspanning zijn om 'm te bewaren ??

Je rijstijl is ook belangrijk om te beslissen of je m nog wil gebruiken...het uitdrogen begint ermee dat de grip langzaam wat minder word.
 
Ik zou 'm niet laten staan, maar laten hangen als hij om een wiel zit gemonteerd.
Licht is ook niet fijn en temparatuur zal ook invloed hebben.
Wat zou trouwens de ideale bandenspanning zijn om 'm te bewaren ??

Je rijstijl is ook belangrijk om te beslissen of je m nog wil gebruiken...het uitdrogen begint ermee dat de grip langzaam wat minder word.

huh? hoe kan jouw reactie ineens voor mijne staan :?

modpowers B|
 
De achterband die momenteel op mijn motor zit is bijna op en ik ga met pasen naar luxemburg. Dus ga ik het reservewiel erin hangen, zodat ik weer een goede band met profiel onder mijn motor heb.
Ik ga er zelf vanuit dat de band goed is, maar weetn niets van veroudering van motorbanden. De Bridgestone BT45 die er onder ligt is een dual compound, harder in het middenstuk en aan de buitenkant zachter rubber, voor extra bochten grip.
 
De achterband die momenteel op mijn motor zit is bijna op en ik ga met pasen naar luxemburg. Dus ga ik het reservewiel erin hangen, zodat ik weer een goede band met profiel onder mijn motor heb.
Ik ga er zelf vanuit dat de band goed is, maar weetn niets van veroudering van motorbanden. De Bridgestone BT45 die er onder ligt is een dual compound, harder in het middenstuk en aan de buitenkant zachter rubber, voor extra bochten grip.

hij zal wel goed zijn hoor, als er geen droogtescheurtjes inzitten.
 
Banden verouderen door zonlicht (ultraviolette straling), ozon (electrische apparatuur), warme en koude lucht, maar ook door het vuil die banden op het wegdek tegenkomen (pekel, water en modder).
 
Ik hoorde laatst dat 5 jaar het maximum is ivm uitdrogen enzo (bijv bij caravanbanden die weinig km maken). Bij jou zijn er redelijk goede bewaaromstandigheden ik zou hem gewoon oprijden!
Succes
 
Terug
Bovenaan Onderaan