Verschil tussen een goedkoperen en duurdere paddockstand/ bobbins

ZedaWick

Rookie
26 sep 2023
11
2
Pas geleden heb ik een Kawasaki Ninja 400 gekocht en inmiddels heb ik al bijna 600 km mee gereden. Ik wil dus binnenkort de ketting schoonmaken en insmeren. Ook ben ik van plan om de motor voor ongeveer 2 maanden te stallen in mijn schuur.

Hier ben ik op zoek naar bobbins en paddockstands, maar wat is nu het verschil tussen een 50 euro en 100 euro paddockstand die bijna het zelfde uitzien en het zelfde doen? De zelfde vraag ook voor bobbins, wat is het verschil tussen een 7 euro Chinese merk bobbin en 30 euro bobbins?

Voorbeeld van een 50 euro achter stand: HBM Professionele GP Paddockstand voor het Achterwiel
Voorbeeld van een 100 euro achter stand: xlmoto



Voorbeeld van 7 euro bobbins: Temu | Explore the Latest Clothing, Beauty, Home, Jewelry & More

Voorbeeld van 30 euro bobbins: Kawasaki Bobbins
 
Volgens mij maakt het voor bobbins weinig uit. Dat zijn zulke simpele dingen, die durf ik best van Ali te halen. Een paddockstand kan veel meer mee mis. Die zou ik toch wel eerst even in mijn handen willen houden. Ik heb ook wel eens een paddockstand en later een motormover gekocht die onbruikbaar bleken te zijn. Het mooiste zou zijn als je even op je motor mag testen. Op Marktplaats staan er genoeg bij particulieren. Gewoon kopen op voorwaarde dat je mag uitproberen of het ook op je motor werkt. Vooral niet die filmpjes met Rintje Ritsma geloven die een motor even op een mover of paddockstand zet. Die vent is een getrainde atleet. Ik niet!
 
  • Leuk
Waarderingen: ulbe
Bobbins kan je niet zo heel veel verkeerd aan doen, het is meer dat de goedkopere er ook soms echt heel goedkoop uit zien, zonde van je motor IMO.

Paddockstands daarentegen maakt zeker wel uit, tijdje terug eentje bij Roukama/Japparts meebesteld toen ik er onderdelen aan het verzamelen was, want ik heb meerdere motoren met bobbins, ding koste €35 meen ik maar het materiaal is zo dus en er zit zoveel ruimte in de boutbevestiging dat de breedte van de stand continue veranderd, echt irritant, zelfs nadat ik de schroefverbinding vast heb gelast blijft het het matig ding in vergelijking met de wat duurdere maar niet eens heel erg dure die ik al 15 jaar gebruik.
 
Mijnes inziens is een paddockstand uit 1 deel de beste paddockstand. Oftewel gebogen buis. Als de paddockstand uit meerdere delen bestaat heb je toch de kans dat hier speling op zit.

Ik heb al sinds mijn brommertijd een bike lift paddockstand (nooit opgehaalde bestelling van m’n bijbaantje toentertijd dus voor inkoop kunnen aanschaffen, puur toeval dat ik bij dit merk ben beland) en deze bij heel veel motoren gebruikt. Nu ook een enkele arm versie en eentje voor de voorzijde van dit merk en erg content mee. Zit qua prijs tussen de door jou genoemde stands in.
 
Bij de bobbins zit het verschil vooral in de kwaliteit van afwerking. Als je de wat duurdere (merk)bobbins hebt zijn ze vaak kleurvaster en veel minder oxidatiegevoelig.

De paddockstand die bij mij favoriet is is die van Lightech. Solide, goede poedercoatlaag, wielen met rubber "banden" en de juiste verhoudingen zodat de motor er makkelijk op gaat maar toch stabiel en stevig staat. Met de rubberen bandjes rolt hij ook makkelijker over een oneffen ondergrond.
 
Bij bobbins vind ik het belangrijkste een diepe V waar de paddockstand in grijpt,zo gaat het opbokken makkelijker en is de kans veel kleiner dat je er uit/af schuift.
Die van Kawa hebben een brede rand tegen de achterbrug,maar zijn aan de buitenkant heel laag.
En mijn ervaring leert dat je niets hebt aan mooie kleurtjes op het vlak waar de paddock er op steunt,want daar komen sowieso krassen,en die zie je het minste op alu natuurkleur.
Zoals reeds gezegd,koop alleen een paddockstand uit 1 stuk en met stevige wielen.
 
De keuze is reuze,sta er eigenlijk verder niet bij stil.
Deze voldoen allemaal, inclusief de eerder genoemde.
Waar de zxr nu op staat.

In iedergeval geen aan elkaar geschroefde buizen meuk.
Die lopen allemaal los.

20231104_113621.jpg
 
Heel erg bedankt iedereen voor jullie antwoorden.

Zou iemand een link kunnen sturen met een paddockstand dat in jullie opzicht een goede stand is, voor maximaal 100 euro?
 
Heel erg bedankt iedereen voor jullie antwoorden.

Zou iemand een link kunnen sturen met een paddockstand dat in jullie opzicht een goede stand is, voor maximaal 100 euro?
Ik denk dat je niet zo moeilijk moet doen en gewoon wat moet kopen.

Het lijkt wel een dingetje van deze tijd: voor de meest triviale zaken moet 'de allerbeste kwaliteit' worden aangekocht zonder dat daar enige rationele onderbouwing tegenover staat.

Het is een paddock stand: wat gebogen buis, of koker wat gelast of geschroefd is, 2 wielen en 2 haken. Simpeler wordt het niet. Iedere euro die je meer wil betalen is vanwege goede marketing welke de nadruk legt op het gevoel van meer kwaliteit en zorgt dat jij er in trapt.
 
Het is een paddock stand: wat gebogen buis, of koker wat gelast of geschroefd is, 2 wielen en 2 haken. Simpeler wordt het niet.
Een geschroefd model uit rechthoekige profielen met meerdere bouten zoals in TS zijn voorbeelden zal wel stevig zijn.
Maar die uit ronde buis die in elkaar schuiven en vast zitten met 1 M8 bout dwars door de buis,zijn alles behalve stabiel.
Zoals Robinjo heb ik die zelf nog vast moeten lassen,aan de steunpunten van de bobbins had die meer dan een cm speling aan elke kant!
Die zijn demonteerbaar gemaakt om makkelijk te kunnen verzenden,maar zonder ze te lassen amper bruikbaar.
En een model uit dikkere buis is merkbaar steviger dan één uit dunne buis.
 
Tuurlijk is er verschil in kwaliteit, materiaal, dikte daarvan dus stevigheid en gemak.
Als je fiets (bijna) op de grond ligt doordat zo'n goedkoop ding buigt, dan besef je je dat goedkoop zomaar duurkoop kan zijn.
Ieder z'n ding.
 
Heb de paddock van HBm ooit gekocht en daar paste mijn TDM850 op, mijn Honda CB600F Hornet en mijn Tenere 700. Hij staat al drie jaar dag en nacht buiten en hij roest bijna niet. Wel heb ik twijfels over de paddock voor het voorwiel. Met een 21" wiel is de rumte tussen het wiel en de groend minimaal en werkt het niet echt. Zet tegenwoordig een krik (ook van HBM) onder de beschermplaat van de motor.

paddock.jpg


paddock.jpg
 
Tijdje geleden een daytona paddock stand gekocht voor een Triumph street triple prijs ca 100 euro
Een achterwiel paddock stand met wieltjes om de motor in een hoekje te zetten.
Omdat de wieltjes aan de buitenzijde gemonteerd zitten , komt er een flinke torsie kracht op de buizen.

https://www.datona.nl/motormover-achterwiel/

Helaas was dit een demonteerbare uitvoering. Dat ding tordeerde aan alle kanten. ONBETROUWBAAR. Ook na het opnieuw aantrekken van de bouten. Ik heb de verbinding volledig laten aflassen, dit gaf wel een verbetering. Wat mij opviel was dat de buis diameter erg dun is. TE DUN

Ik koop zoiets niet meer via internet.
Note : ik zie aan de foto , dat het geen deelbare versie meer is. Dus misschien verbeterd. Ik hoop dat ze ook dikkere buizen gebruikt hebben.
 
Laatst bewerkt:
Tijdje geleden een daytona paddock stand gekocht voor een Triumph street triple prijs ca 100 euro
Een achterwiel paddock stand met wieltjes om de motor in een hoekje te zetten.
Omdat de wieltjes aan de buitenzijde gemonteerd zitten , komt er een flinke torsie kracht op de buizen.

https://www.datona.nl/motormover-achterwiel/

Helaas was dit een demonteerbare uitvoering. Dat ding tordeerde aan alle kanten. ONBETROUWBAAR. Ook na het opnieuw aantrekken van de bouten. Ik heb de verbinding volledig laten aflassen, dit gaf wel een verbetering. Wat mij opviel was dat de buis diameter erg dun is. TE DUN

Ik koop zoiets niet meer via internet.
Note : ik zie aan de foto , dat het geen deelbare versie meer is. Dus misschien verbeterd. Ik hoop dat ze ook dikkere buizen gebruikt hebben.
Je ziet hem met een 250 er op al doorbuigen.
1699480898692.png


Sterkte van de buis is ook belangrijk, ik kreeg een keer een paddockstand gratis bij een partijtje onderdelen, zij vonden hem te licht om te gebruiken, ik gebruikt die nog weleens voor een 143 kg eencilinder omdat de lepels handig uitkomen, meer kilo's zou ik al riskant vinden ook al is die uit één stuk.
 
Ik vind het wel slim met die wieltjes. Ik denk alleen dat de voorste wieltjes beter aan de binnenkant gemonteerd hadden kunnen worden. En van mij mag hij doorbuigen, hij kan toch nergens heen, de motor kan niet smaller worden.
Ik heb een Abba superbike stand, dat is ideaal, je kan het goed alleen doen en omdat hij op de swing arm lagering grijpt kan je makkelijk de motor voor en achterover kantelen. Ik heb ook zo'n achterbrugstand van buis maar daar moet je eigenlijk ook een balhoofdstand bij hebben, anders kan je nog je voorvork er niet uit halen.
 
Heb pas ook die van datona gekocht.
Geen demontabele,maar de cbr 1000rr staat er stevig op en buigt niet door.
Dus ik ben er tevreden over,in combinatie met een balhoofdbok.
 

Bijlagen

  • 20231112_010022.jpg
    20231112_010022.jpg
    125,2 KB · Weergaven: 2
Ik denk alleen dat de voorste wieltjes beter aan de binnenkant gemonteerd hadden kunnen worden.
Inderdaad , er komt nu heel veel kracht op. Als ze de "armen" iets langer maken , kan je een dwars verbinding maken tussen de wielen. Komt de motor iets hoger , maar mag geen probleem zijn.
 
Het is een paddock stand: wat gebogen buis, of koker wat gelast of geschroefd is, 2 wielen en 2 haken. Simpeler wordt het niet.
Ik weet zeker dat er artikelen zijn, waarin jij een fijnproever bent. Jij slaapt op elk willekeurig kussen, eet willekeurig welke pindakaas, rijdt willekeurig welke motor, en je seksuele partner maakt ook niks uit, als het maar een hartslag heeft? :+

Die paddock maakt wel degelijk verschil. Ik heb een super stevige, uit 1 stuk, die exact op de bobbins past. En omdat ik flinke kilometers maak, gebruik ik 'm 40x per jaar. Dus ik wilde een goeie. Even nadenken voordat je geld uitgeeft, dat vind ik verstandig voor portemonnee en milieu.
 
Ik weet zeker dat er artikelen zijn, waarin jij een fijnproever bent. Jij slaapt op elk willekeurig kussen, eet willekeurig welke pindakaas, rijdt willekeurig welke motor, en je seksuele partner maakt ook niks uit, als het maar een hartslag heeft? :+

Die paddock maakt wel degelijk verschil. Ik heb een super stevige, uit 1 stuk, die exact op de bobbins past. En omdat ik flinke kilometers maak, gebruik ik 'm 40x per jaar. Dus ik wilde een goeie. Even nadenken voordat je geld uitgeeft, dat vind ik verstandig voor portemonnee en milieu.
Wat weegt die brommer van jou?
+250 kilogram.

Milieubewuste paddockstands?,interessant 🤔
 
Ik weet zeker dat er artikelen zijn, waarin jij een fijnproever bent. Jij slaapt op elk willekeurig kussen, eet willekeurig welke pindakaas, rijdt willekeurig welke motor, en je seksuele partner maakt ook niks uit, als het maar een hartslag heeft? :+

Die paddock maakt wel degelijk verschil. Ik heb een super stevige, uit 1 stuk, die exact op de bobbins past. En omdat ik flinke kilometers maak, gebruik ik 'm 40x per jaar. Dus ik wilde een goeie. Even nadenken voordat je geld uitgeeft, dat vind ik verstandig voor portemonnee en milieu.
Hartslag? :?
 
Terug
Bovenaan Onderaan