Als je de tanden verder uit elkaar zet past de keting toch niet meerFZRene, bedankt voor je uitleg. Is zonder beeld moeilijk voor te stellen, maar wel duidelijk.
Theoretische vraag blijft nu alleen nog of ik voor mijn motor een 16 tands kettingtandwiel kan maken met dezelfde diameter als de orginele 17 tands. En dat ga ik toch even uitzoeken.
.... Als je de tanden verder uit elkaar zet past de ketting toch niet meer
Als je de tanden verder uit elkaar zet past de keting toch niet meer
Waarom wil je dit eigenlijk?
Als je de tanden verder uit elkaar zet past de keting toch niet meer
Waarom wil je dit eigenlijk?
Je wilt een 16 tands tandwiel maken met dezelfde diameter dan een 17 tands.Waar staat dat ik de tanden verder uit elkaar wil zetten? Zo simpel is het niet. En waarom ik dat wil? Het kan bij tandwielen, en daar zijn dan verschillende redenen voor om het te doen en dus vroeg ik me af waarom het niet zou kunnen bij kettingtandwielen. En waarom? Bovenal omdat ik het gewoon wil weten en als je even terug leest in FZRene's post ,daar kun je al een aantal redenen lezen waarom. En ik heb de beschikking over een tandwielfreesbank en binnenkort ook een tandwielsteekbank
dus als ik het wil en het kan, en ik heb een keer tijd over...wie weet.
Je wilt een 16 tands tandwiel maken met dezelfde diameter dan een 17 tands.
Leg me eens uit hoe dat gaat lukken zonder de tanden verder van elkaar te zetten.
Nee, daar snap ik ook geen ene sodemieter van.Dat is de bedoeling, ja. En hoe, dat kan ik je niet uitleggen omdat ik niet weet of het kan, daarom vraag ik het ook. En waarschijnlijk kan het ook niet eens bij kettingtandwielen,anders was het waarschijnlijk al wel gedaan.
Maar kon jij mij uitleggen waarom dit bij gewone tandwielen wel kan? Is dat zo logisch dan?
zal het proberen uit te leggenNee, daar snap ik ook geen ene sodemieter van.
je snapt er echt niks van heDat is de bedoeling, ja. En hoe, dat kan ik je niet uitleggen omdat ik niet weet of het kan, daarom vraag ik het ook. En waarschijnlijk kan het ook niet eens bij kettingtandwielen,anders was het waarschijnlijk al wel gedaan.
Maar kon jij mij uitleggen waarom dit bij gewone tandwielen wel kan? Is dat zo logisch dan?
je snapt er echt niks van he
Nou die zijn er heus wel hoor.....
Ik ben al een jaar of 16 constructeur bij deze firma in Rotterdam:
Gears & Services
En wij maken dus alle mogelijke en onmogelijke soorten tandwielen, kegelwielen, wormwielen, planetaire aandrijvingen in iedere gewenste materiaalsoort en warmtebehandeling.
Maar het probleem zit 'm in de machinekosten. Ik heb ooit 's uitgerekend dat een simpel versnellingsbaktandwiel van een Yamaha FZR dik 1500 euro moest kosten als ik dat liet maken op de zaak tegen de gangbare tarieven. Datzelfde tandwiel koop ik origineel Yamaha voor 8 tientjes.....
Maar hoe maak je een tandwiel:
- uitrekenen van de vertandingsgeometrie
- tekenen
- draaien uit een stuk inzetstaal (20MnCr5 ofzoiets) of een Nitreerstaal.
- vertanding steken
- binnenspline steken
- cnc frezen van de schakelnokken
- harden of nitreren
- afhankelijk van de hardingsbewerking nog naslijpen ook.
Dus hoe komt zo'n ding zo duur bij ons? Zie bovenstaande lijst en dan ben ik nog wel 1 of 2 bewerkingen vergeten denk ik.
Dus dit is alleen maar interressant als ik het als een beunkarweitje door de diverse medewerkers in de avonduurtjes laat doen.
Dus als je echt omhoog zit moet je maar 's een foto plaatsen van dat tandwiel dan kan ik wel beoordelen of we 'm kunnen maken of niet.
Rene
Bij deze dan, ter verduidelijking heb ik er wat maten bij gezet.
[afbeelding]
Ik ben benieuwd, tot nu toe heb ik nog niks anders kunnen vinden
Uurtarief bankwerker + machine zit al snel op 80-120 euro.
Voor dat ene tandwieltje moeten ze: werkvoorbereiden, tekeningen/programma schrijven, maken, afwerken. Tja je bent zo 2-4 uurtjes bezig. Als dat wit moet heb waarschijnlijk ook een nieuwe Quad.
Als het zwart kan en iemand matst je ben je voor een paar tientjes klaar.
..
Aha, dat lijkt er meer op.
Zitten er nog schakelnokken/dogs aan of is het gewoon een vlak tandwiel met rechte vertanding en een meervoudige spieverbinding in de boring?
Als het zo is als ik hierboven beschrijf denk ik wel dat ik zo'n ding kan laten maken.
Alleen zou ik het wieltje dan wel in handen moeten hebben om e.e.a. op te meten. (dimensies, moduul, correctie, w-maat, spiebaanafmetingen, hardheid prikken enz.)
Of ik dat ding kan laten maken hangt af of wij het gereedschap er voor hebben, met name de afwikkelfrees voor de vertanding.
Het ding wordt op een afwikkelbank of tandwielsteekbank gemaakt, uiteraard niet met een verdeeltafel want die zijn alleen maar goed genoeg om tandwielen voor Lego speelgoed te maken.
Je kan het ding wellicht effe opsturen, mail maar effe voor het adres.
Kun je een kleine prijsindicatie geven
Wil ik best proberen maar dan zou ik toch ook graag een (scherpe) foto van de andere kant willen zien of daar nog verrassingen inzitten zoals schakelnokken ofzoiets.
Het is een wieltje dat over een as glijdt dus ik zou verwachten dat de andere kant er ingewikkelder uitziet.
knikker gewoon een gixxer 1100 blok in da ding, die zijn onverwoestbaar, en je hebt gelijk iets meer power
Dan post ie morgen dat de rest van het frame om het blok heen gevouwen is