Versnellingsbak tandwielen laten maken??

chrisscross

MF veteraan
28 okt 2003
21.394
6
Noord-Holland
Hallo,

Ik heb een Chineese quad waarvan van 1 versnellingsbak tandwiel er 2 tandjes zijn afgebroken doordat de ketting is vastgeslagen tijdens het rijden.

Los is dit onderdeel niet te bestellen, je moet dan meteen een compleet nieuw blok aanschaffen (350 euro _O- )

dat is natuurlijk geen geld voor een nieuw blok maar voor 1 tandwieltje vind ik het toch wel een hoop geld.

Weet iemand of er ook bedrijven zijn die zelf tandwielen maken?
 
De andere kant van het tandwiel is identiek als deze kant, dus helemaal plat.


Juist, da's duidelijk dus.

Of ik het kan laten maken is afhankelijk van een paar dingen die ik na moet meten om te bepalen of we daar het juiste gereedschap voor hebben. Belangrijkste is namelijk een steekmes voor het moduul, het kan metrisch zijn, maar omdat het chinese troep is kan het ook een engelse diametrical pitch zijn of zelfs een amerikaanse maat en dan moeten we daar wel een steekmes voor hebben anders kan ik er weinig mee.

Verder moet ik de hardheid bepalen en bekijken of het gecarboneerd danwel genitreerd is en wil ik de inwendige vertanding meten.

Als je denkt dat ik wat voor je kan betekenen moet je het wieltje dus opsturen of langsbrengen in Ridderkerk zodat ik het kan opmeten, en pas dan kan ik definitief bepalen of ik het kan laten maken. En je moet geen haast hebben want om het ding goedkoop te maken moet er echt iemand even tijd hebben of met iets vergelijkbaars bezig zijn zodat dit wieltje ook effe meekan.

Ik denk dat je met een 200 euro rekening moet houden.


Ik hoor het wel of je hiermee geholpen bent, maar voorlopig ben ik blij dat ik Yamaha rijdt want dan koop je zo'n wiel voor een paar tientjes... :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan