Versnellingsbak Yamaha Virago XV 535

Barrel

Rookie
16 okt 2005
6
0
Lelystad
Geachte,

Een vriendin heeft mij gevraagt om haar Virago XV535 weer rijdende te krijgen. :]
Deze fiets heeft al 3 jaar stil gestaan en ook nog eens buiten onder een zeiltje :( , dus je zult wel begrijpen dat dat geen gemakkelijke opgave wordt. :N
Vandaag heb ik al één ding werkende gekregen en dat was de voorrem :} , wat een klus was dat, alles zat muur en muur vast.

Maar nu kwam ik iets tegen waar ik niet zo bekend mee ben en dat is dat de versnellingsbak. :?
Deze zit een beetje erg vast, je kunt de bak wel in een versnelling krijgen, maar niet met het voetje, maar door krachtig met de hand het pedaaltje te bedienen.
Alles scharniert goed, maar het draaiende deel wat het blok in gaat, gaat erg stroef.

Wie-o-wie heeft er suggesties wat het kan zijn en hoe ik het op kan lossen?

Nu heb ik ook het olie peil bekeken, maar als ik de vuldop los draai, zie ik niets van olie zitten.
Klopt dat, of moet je de oliespiegel zien op het moment dat je de vuldop los draait?

Zelf rij ik een Magna V30, maar die was helemaal OK en heb ik dit nog nooit bijdehand gehad, dus alles is nieuw voor mij.

Graag hoor ik van jullie.

Gr.
Barry
:] :] :] :] '( :N :}
 
Plakt de koppeling niet door het lange stilstaan?
Ik zou er de bougies eens uitdraaien en kijken of je het blok dan wel rond kunt draaien/duwen.
Beetje olie in de bougiegaten spuiten misschien.
En olie verversen voor je er mee gaat rijden.
Carburateurs zullen er ook wel af moeten om te reinigen na zo lang stil staan, check meteen ook even de gasschuiven, grote kans dat de membranen kapot zijn.
 
heb zelf jaren op zo'n ding gereden, tot hij gestolen werd ;(

Jaren lang stil staan kan inhouden dat alle olie naar beneden zakt, en als er teweinig in zit komt de boel helemaal droog te staan, en dan koekt de boel vast, als het al geen roest is want dan zit je denk ik toch aan een revisie.
Het verstandigste is zowiezo de olie te verversen (er gaat 2,6 liter in),en controleren doe je met het kijkglaasje aan de linker kant, moet tussen de twee streepjes staan.
Het blok met de hand eerst een aantal slagen te draaien, dit doe je door aan de linker kant de carterdop los te draaien en dan met een dopsleutel op de krukas een paar slagen te draaien.
Ook is het verstandig om de oude benzine eruit te halen en nieuwe erin, en dan gelijk iets van reinigings middel erin om de carbs schoon te maken. (oja die ook aftappen als ze nog niet leeg zijn)

suc6
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan