Verspanen, draaien, frezen, ervaringen en vragen topic

scheffers

MF veteraan
7 jul 2003
16.037
85
Ik geloof dat er ooit eens een topic als dit was. Maar kan het met geen mogelijkheid meer vinden.

Zijn vast meer verspaners hier.....
full
 
Ah jij had de site van Tony's Lathes ook al gevonden. :t

Ik al het eens lezen, maar het is een Engelse bank gemaakt in Nederland? Ziet er wel solide en netjes uit.
Ja al jaren, is echt een goede site, als daar niets op staat is het echt obscuur.
Ik denk dat de mijne een Engelse is, anders hadden alle maten wel metrisch geweest, nu is het een mix en dan ook nog achteraf aangepast volgens mij. Ben er verder echt happy mee, is alleen een beetje laagtoerig met max 550 rpm, maar er passen werkstukken in tot 1 meter lang en 38 cm rond, ik heb een hoop uren gemaakt op dat ding de afgelopen 7 jaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: SP1R
als 1 en 2mm spoed perfect lukken, kan je daar de overbrengingsverhouding voor berekenen en ook afleiden welke je moet hebben voor 1,5 en 1,25 en kijken of die mogelijkheid er is met je bak. maar blijkbaar is die er niet en heb je een echte imperiaal.
 
Er is ook niet echt een stand tussen 1.0 en 2.0, voor die twee gebruik je dezelfde "versnelling" van de bak, maar zet je een aparte hendel die de snelheid van de dwarsvoeding bepaald van A naar B (en C als je 4.0 wilt.)
 
Even weer naar school.
een inch is 25, 4 mm
als een transportas 5 gangen heeft per inch en deze is gekoppeld aan het bed van een draaibank, en de overbrenging tussen transportas en hoofdas ( drieklauw ) is 1:1 en maakt nu de hoofdas een omwenteling dan is de transportas 5,08 mm verplaats .
wil je nu schroefdraad snijden op de draaibank met een spoed van 1 mm moet dus de transportas 0,19685039370 omw maken.
Een A1 draaibank heeft een tandwielen set met een speciaal tandwiel van 127T met dit tandwiel (127x 0,19685039370 = 25 ) en een 25 T is het met deze combinatie mogelijk dicht bij een verplaatsing van 1 mm te komen,
het gaat fout bij bv spoed 0.8 of 0.5 mm
 
Even weer naar school.
een inch is 25, 4 mm
als een transportas 5 gangen heeft per inch en deze is gekoppeld aan het bed van een draaibank, en de overbrenging tussen transportas en hoofdas ( drieklauw ) is 1:1 en maakt nu de hoofdas een omwenteling dan is de transportas 5,08 mm verplaats .
wil je nu schroefdraad snijden op de draaibank met een spoed van 1 mm moet dus de transportas 0,19685039370 omw maken.
Een A1 draaibank heeft een tandwielen set met een speciaal tandwiel van 127T met dit tandwiel (127x 0,19685039370 = 25 ) en een 25 T is het met deze combinatie mogelijk dicht bij een verplaatsing van 1 mm te komen,
het gaat fout bij bv spoed 0.8 of 0.5 mm
Klopt :Y Eén van de tandwielen van één mijn primaire tandwielsets heeft ook 127 tanden.
Waar het hier afwijkt is dat er verderop geen simpele 1:1 aandrijving is maar nog een reductie met 7 verschillende opties.
en nog een apart hendel die de snelheid van de transport-as kan verdubbelen of verviervoudigen.
Ook kan je wisselen tussen een stand voor normale dwarsvoeding en draadsnijden op de beitelslede.

Dus de basis klopt, hoewel ik geloof ik een 4TPI transport-as heb uit mijn hoofd.
 
Zeg dat, wordt serieus geld voor gevraagd.
Zit je op AI/Hembrug terrein......................🙄
Och.... Tussen vragen en krijgen zit nog een heel verschil.
Maar draaibankjes zoals een Myford kunnen de meeste mensen veel makkelijker kwijt, en ze zijn meestal op 220. Een AI is echt al weer een serieus stuk gietijzer, die ook het beste tot zijn recht komt als hij op 380 draait. Dan wordt het aantal kopers al weer een stuk kleiner.

Maar een AI Hemburg met gehard bed koop je voor het leven, veel gereedschappen voor te krijgen. :t
 
Probleem 1:

Robin heeft een draaibank die in stand C-2 een spoed produceert van 1.47 mm met een primaire aandrijving met een 72-127 tandwielset.
Hoeveel tanden heeft het eerste tandwiel van de primaire aandrijving nodig om op spoed 1.50 uit te komen?
Geef een antwoord en onderbouw het.

:)
 
Zelf ook even een poging doen maar ik weet niet of ik exact de juiste berekeningen doe....

1.47/1.50= 0.98 dus het scheelt 2%
De huidige primaire aandrijving heeft een reductie van afgerond 1.76 (127/72)
De correcte primaire aandrijving moet 2% meer vooruitgang boeken dus 1.73
Het 127 tands tandwiel nemen we even als vast gegeven omdat die vaker voorkomt bij een Imp/Inch conversie
Met een tandwielpaar van 127/73 (+1 op 72 t) kom je op een reductie uit van 1.739
 
Je vertraging met verhouding 72/127 is 0,56692 met als resultaat 1,47. Dan zou je een vertraging nodig hebben van 0,57848

Of andersom 🤣

Als je 127 vast houd kom ik op 73,5 wat dus niet gaat werken
 
Tandwielen zijn altijd een set in geval van vaste hartafstand en montage op de assen, je kan niet een van beide vervangen zonder speling te krijgen....

Je hebt in principe 2 denkbeeldige cirkels die elkaar raken. En omdat je een verhouding weet die je wilt hebben zou je kunnen gaan rekenen aan de omtrek van die 2 cirkels om op je gegeven hartafstand uit te komen. Daarna moet er op elke cirkel ook nog maar even een geheel aantal tanden uitkomen dat met een frees van een bepaalde moduul te frezen is.

Kortom, dat is geen eitje. Ik vraag me af of het mogelijk is om op basis van die gegeven hartafstand elke overbrenging te maken die je wilt:? Ik weet dat er tegenwoordig ook kunsstof tandwielen 3D geprint worden die daadwerkelijk in de industrie worden toegepast. Dus dan heb je een hoop meer vrijheid in ontwerp. Hoef je je in ieder geval niet aan een standaard moduul te houden.

Wil je voor de grap eens die hartafstand opmeten? en als je het zeker weet, de overbrenging die je nodig hebt? Plaatjes maken het wel duidelijker. Kijken of het in theorie mogelijk is om de juiste verhouding in jouw draaibank te fixen;)
 
Zou er iemand voor mij een 2 tal bussen in alu ofzo kunnen draaien?

Ik heb een stel andere stuurklemmen gekocht voor mn 2e cb maar laatst bij vervangen bleek dat de originele klemmen een asdikte van 12mm hebben, en de 'nieuwe' klemmen 10mm :')

Kan iemand met de afmetingen uit de foto's genoeg om een setje bussen te maken om het verschil op te vullen?

1686680774136.png


1686680790085.png


1686680809890.png



1686680818561.png
 
Terug
Bovenaan Onderaan