Verspanen, draaien, frezen, ervaringen en vragen topic

scheffers

MF veteraan
7 jul 2003
16.037
85
Ik geloof dat er ooit eens een topic als dit was. Maar kan het met geen mogelijkheid meer vinden.

Zijn vast meer verspaners hier.....
full
 
Deze is volledige imperisch -> dus zowel de spindel als de nonius. Voor metrische draad te trekken bestaan er ombouwsetjes, maar voorlopig ga ik me wel redden met taps/draadsnijkussens indien nodig.
Dat ombouwsetje voor draadsnijden is volgens mij alleen maar een tandwiel met 127 tanden.
Daarmee kun je van inch naar mm en vice versa
 
  • Leuk
Waarderingen: B2
Zijn jullie goed in tandwielcombinaties berekenen? Ik krijg alle schroefdraden behalve een zuivere 1.5 uit mijn ouwe draaibank.
Alle posities en combinaties van wisseltandwielen van de aandrijving van de bak geprobeerd om het zeker te weten, was een dagje werk.
Als ik nu weet met hoeveel tanden het wél werkt kan ik eens kijken of er wat passends te vinden is.
 
ook een Super7 gehad (wel een "recentere" versie). zalig ding maar wel met een paar gebreken waar ik niet meer mee leven kon : de kleine doorlaat van de hoofdas en het veelvuldig wisselen van tandwielen (had geen Norton-bak, en 1 kopen kost een pak geld). Wat ik vooral mis aan mijn Boxford nu is de lange tailstock van de Super7.
 
Zijn jullie goed in tandwielcombinaties berekenen? Ik krijg alle schroefdraden behalve een zuivere 1.5 uit mijn ouwe draaibank.
Alle posities en combinaties van wisseltandwielen van de aandrijving van de bak geprobeerd om het zeker te weten, was een dagje werk.
Als ik nu weet met hoeveel tanden het wél werkt kan ik eens kijken of er wat passends te vinden is.
er zal toch wel ergens een manual van je draaibank te vinden zijn waar dat in staat ?
 
Het bakbeest is ergens uit de jaren 30, de enige documentatie wat ik van heb kunnen vinden is een blauwdruk met de smeerpunten bij een antiquair.
Maar ik zoek geen manual, als je de post goed leest zie je dat ik letterlijk alle combinaties in de praktijk geprobeerd heb, er zit geen 1.50 in.
 
Het is geen Myfordje :P Er zit een versnellingsbak op de draaibank waar je verschillende schroefdraden of voedingen kan selecteren, dat is de bak waar ik het in mijn eerdere post over heb... Er zat een tweede set tandwielen bij voor de aandrijving van die versnellingsbak, als ik de resultaten van mijn metingen zo bekijk is de ene set voor Engelse draad en de andere set voor min of meer Metrische resultaten, maar in de praktijk kom ik als beste resultaat op 1.47 of 1.56 uit, ik vind 1.50 toch echt handiger op langere schroefdraden. Met een goed berekend nieuw tandwiel zou ik die wel dat moeten kunnen maken. De originele plaat met draadtabellen is helaas niet meer op de bank aanwezig.
 
Het is geen Myfordje :P Er zit een versnellingsbak op de draaibank waar je verschillende schroefdraden of voedingen kan selecteren, dat is de bak waar ik het in mijn eerdere post over heb... Er zat een tweede set tandwielen bij voor de aandrijving van die versnellingsbak, als ik de resultaten van mijn metingen zo bekijk is de ene set voor Engelse draad en de andere set voor min of meer Metrische resultaten, maar in de praktijk kom ik als beste resultaat op 1.47 of 1.56 uit, ik vind 1.50 toch echt handiger op langere schroefdraden. Met een goed berekend nieuw tandwiel zou ik die wel dat moeten kunnen maken. De originele plaat met draadtabellen is helaas niet meer op de bank aanwezig.
Maar als ik het goed begrijp is het wel een Engelse bank? Heb je ook een merk en eventueel type?
 
Terug
Bovenaan Onderaan