Verspanen, draaien, frezen, ervaringen en vragen topic

scheffers

MF veteraan
7 jul 2003
16.037
85
Ik geloof dat er ooit eens een topic als dit was. Maar kan het met geen mogelijkheid meer vinden.

Zijn vast meer verspaners hier.....
full
 
Heeft iemand hier wel eens gewerkt met telescopische calibers?
Ik overweeg deze set (of hbm) maar ze lijken me wel erg laag geprijsd?
Mitutoyo nieuw is dan weer stevig geprijsd; dan komen er ook andere instumenten in aanmerking.
Ik draai nu regelmatig zelf eerst een kalibertje omdat mijn schuifmaat meting niet betrouwbaar en nauwkeurig genoeg is voor een nauwkeurige passing. Dit lijkt me een voordelige upgrade?
Ja, zijn niet heel nauwkeurig, maar beter dan niets, er zijn betere dingen te koop, zoiets als dat, maar met een meetklok bovenop, wat Warrior plaatst
 
Hoi, niet met telescopische kalibers gewerkt, maar ik zie dat HBM ze van Dasqua heeft, en daar heb ik ook wat meetgereedschap van ( schroefmaat en meetklok). Ben ik erg over te spreken. Het zal gerust grotendeels in China geproduceerd worden, maar er zit in ieder geval een Europese organisatie achter.
Ik heb een Chinese set DRO gekocht voor mijn draaibank, en eerlijk gezegd is het nauwkeuriger dan de dure/professionele DRO's waar ik eerder mee gewerkt heb
 
Ja, zijn niet heel nauwkeurig, maar beter dan niets, er zijn betere dingen te koop, zoiets als dat, maar met een meetklok bovenop, wat Warrior plaatst
Deze dingen zijn zo nauwkeurig als je ermee kan werken. Als je ze vastdraait en er dan nog eens voorzichtig in een boring voelt alsof het een soort kaliber is zit je echt goed. En aangezien ze geen maat aangeven hangt het daarna af van je meetgereedschap en kundigheid in het gebruik daarvan. Komt een beetje ervaring bij kijken misschien. Maar je eigen herhaalbaarheid wat betreft meten lukt echt super met deze dingen.
 
Deze dingen zijn zo nauwkeurig als je ermee kan werken. Als je ze vastdraait en er dan nog eens voorzichtig in een boring voelt alsof het een soort kaliber is zit je echt goed. En aangezien ze geen maat aangeven hangt het daarna af van je meetgereedschap en kundigheid in het gebruik daarvan. Komt een beetje ervaring bij kijken misschien. Maar je eigen herhaalbaarheid wat betreft meten lukt echt super met deze dingen.
Het zal niet zo nauwkeurig zijn als met een micrometer, op 0.1mm zal wel gaan, maar nauwkeuriger niet denk ik
 
Het zal niet zo nauwkeurig zijn als met een micrometer, op 0.1mm zal wel gaan, maar nauwkeuriger niet denk ik
Nauwkeuriger als 3 a 4 honderdsten krijg ik het niet consequent, zeker als de boring wat ruw is, het is toch een meting die je overneemt naar aan ander gereedschap.
Ik heb twee binnen-micrometers, van 0.25 en 25-50 mm, en die gebruik ik waar mogelijk.
 
Het zal niet zo nauwkeurig zijn als met een micrometer, op 0.1mm zal wel gaan, maar nauwkeuriger niet denk ik
Misschien niet, maar ik heb zelf het idee dat het wel veel nauwkeuriger werkt. Ik heb er de passing voor m'n nieuwe cilinderbussen mee gemeten tijdens het kotteren (0.07mm perspassing tussen gietijzeren bus en alu cilinder). Als je de kalibers na het aandraaien opmeet met een micrometer of beugelschroefmaat, hoe je zo'n ding ook noemt, is dat volgens mij de precisie die je kan halen.

Een 3-punts binnen micrometer is natuurlijk ook heel vet :t Maar die kosten nogal de wereld voor een boring van in mijn geval bijna 106mm...


Dit ding kost meer dan de hele opbouw van m'n blok gekost heeft_O- dus voor het betere hobbywerk zijn die kalibers toch wel vet.
 
Nauwkeuriger als 3 a 4 honderdsten krijg ik het niet consequent, zeker als de boring wat ruw is, het is toch een meting die je overneemt naar aan ander gereedschap.
Ik heb twee binnen-micrometers, van 0.25 en 25-50 mm, en die gebruik ik waar mogelijk.
Dat ruwe doet het hem inderdaad wel ja. Daar gaan de kalibers wel een beetje mank en geeft de binnenschroefmaat met van die mooie staafjes absoluut het betere resultaat. Maar nauwkeurig op 0,03mm is toch eigenlijk al heel netjes.
Het alu van de cilinders gaf wel een heel mooi glad resultaat, dus dat was voordelig.
 
Nauwkeuriger als 3 a 4 honderdsten krijg ik het niet consequent, zeker als de boring wat ruw is, het is toch een meting die je overneemt naar aan ander gereedschap.
Ik heb twee binnen-micrometers, van 0.25 en 25-50 mm, en die gebruik ik waar mogelijk.
Je geeft zelf al aan waarom het minder nauwkeurig is.

Voor 0.1mm zal het goed genoeg zijn.
 
Dat is eigenlijk een lasersnijwerkje.... €62,32 heeft een goeie marge voor de verkoper_O- Als hij alleen voor het onderdeel €5,-- betaald heeft zou me dat verbazen. Het tekenwerk en het verzinnen moet natuurlijk wel ook betaald worden....
 
Ja idd, lasersnijden. die 8 kant is een vervelend ding om te frezen met zo'n kleine (geen) radius. Je zou eens een offerte op kunnen vragen bij een bedrijf wat lasersnijden voor particulieren doet als zo'n universele sleutel niet goed genoeg is.
 
Als je geen lokale plaatwerker kent kun je via onderstaande bedrijven ook als particulier bestellen met een dxf (wel even goed de voorwaarden lezen i.v.m. toleranties/afwerking als je daar bepaalde eisen aan stelt.

Orderon
24/7 tailorsteel
Op de respectievelijke website 's staat dat ze geen zaken doen met particulieren?
Heb wel een beetje ervaring met 24/7, en vindt ze geweldig fijn om mee te werken.
Als consument kun je erg veel flikken in NL; je staat erg sterk maar daardoor willen veel bedrijven ook niks meer met consumenten doen wat wel weer jammer is.
 
vandaag camper afgekeurd op achteremmen.
prima, ff trommel er af.
even uitdraaien.... dacht ik.
het zijn redelijke trommels, ongeveer 350mm dia.

nu kreeg ik het niet voor elkaar om de gietijzeren trommel vlak uit te draaien.
de trommel bleef gillen, en gaf een hele grove eindafwerking, net als een LP. lijnen en groeven

nu heb ik diverse toerentallen geprobeerd, van 450rpm tot 1150rpm.
automitische voeding hoog en laag. ook met de hand.
een lichte, en hele zware bijtel. duwen als trekken.
helaas alles met hetzelfde resultaat, grove eind afwerking.

wat is de oplossing voor een spiegel oppervlak?
20230605_211513.jpg
 
vandaag camper afgekeurd op achteremmen.
prima, ff trommel er af.
even uitdraaien.... dacht ik.
het zijn redelijke trommels, ongeveer 350mm dia.

nu kreeg ik het niet voor elkaar om de gietijzeren trommel vlak uit te draaien.
de trommel bleef gillen, en gaf een hele grove eindafwerking, net als een LP. lijnen en groeven

nu heb ik diverse toerentallen geprobeerd, van 450rpm tot 1150rpm.
automitische voeding hoog en laag. ook met de hand.
een lichte, en hele zware bijtel. duwen als trekken.
helaas alles met hetzelfde resultaat, grove eind afwerking.

wat is de oplossing voor een spiegel oppervlak? Bekijk bijlage 1888102
Dikkere beitel en korter inspannen?
Andere beitelplaat?
Massa aan de beitel vastmaken misschien? Kruissupport spie vastzetten of het beitelsupport ertussenuit en vervangen door een zware blok ijzer? Had je de trommel met een drieklauw?
 
trommel zat in de 3klauw.
beitel ook zo kort mogelijk in support gezet.

uiteindelijk heb ik de stiftslijper opgespannen. en op 350rpm rond geslepen.
maar het moet toch gewoon met bijtel kunnnen...
Met een terugstootloze hamer op de beitel leunen, dat helpt. Voor zo'n kleine snedediepte is 450 rpm nog aan de hoge kant. Ik wilde net zeggen 'vraag aan leotje60'. Die weet vast een truc, maar heeft al gereageerd.
 
Berekent er niemand het ideale toerental?
Als je de snijsnelheid weet van je gereedschap en de diameter die te draaien valt kan je gemakkelijk het ideaal toerental berekenen.

Bij een snijsnelheid van 100m/min (realistisch waarde voor HM snijplaten en een niet zeer stabiele machine) heb je bij een diameter van 350mm een toerental van +-91 toeren nodig.
Dus 100 toeren of minder in dit geval.
450 toeren is een snijsnelheid van bijna 500m/min!
Dat zal niet lukken met een standaard draaibank/conventionele draaibank.
 
Terug
Bovenaan Onderaan