Verspanen, draaien, frezen, ervaringen en vragen topic

scheffers

MF veteraan
7 jul 2003
16.037
85
Ik geloof dat er ooit eens een topic als dit was. Maar kan het met geen mogelijkheid meer vinden.

Zijn vast meer verspaners hier.....
full
 
IMG_20230308_143135314.jpg
Kan iemand een holle conus voor mij draaien volgens mijn fantastische tekening?
De buitenmaten komt niet enorm exact, de binnenmaat mag in elk geval niet kleiner, een paar 100e groter is niet erg.
Materiaal: metaal, maakt ook al niet zoveel uit wat, maar geen kunststof, want het moet tegen 200graden kunnen.
 
Heeft iemand hier wel eens gewerkt met telescopische calibers?
Ik overweeg deze set (of hbm) maar ze lijken me wel erg laag geprijsd?
Mitutoyo nieuw is dan weer stevig geprijsd; dan komen er ook andere instumenten in aanmerking.
Ik draai nu regelmatig zelf eerst een kalibertje omdat mijn schuifmaat meting niet betrouwbaar en nauwkeurig genoeg is voor een nauwkeurige passing. Dit lijkt me een voordelige upgrade?
 
Heeft iemand hier wel eens gewerkt met telescopische calibers?
Ik overweeg deze set (of hbm) maar ze lijken me wel erg laag geprijsd?
Mitutoyo nieuw is dan weer stevig geprijsd; dan komen er ook andere instumenten in aanmerking.
Ik draai nu regelmatig zelf eerst een kalibertje omdat mijn schuifmaat meting niet betrouwbaar en nauwkeurig genoeg is voor een nauwkeurige passing. Dit lijkt me een voordelige upgrade?
Hoi, niet met telescopische kalibers gewerkt, maar ik zie dat HBM ze van Dasqua heeft, en daar heb ik ook wat meetgereedschap van ( schroefmaat en meetklok). Ben ik erg over te spreken. Het zal gerust grotendeels in China geproduceerd worden, maar er zit in ieder geval een Europese organisatie achter.
 
Ja, ik heb ook zo'n set. Werkt prima. Maar als je schuifmaat niet betrouwbaar genoeg is schiet je nog niet zoveel op denk ik. Of je moet een uitgebreide set buiten schroefmaten hebben.

Ze zijn in ieder geval heel fijn om wat dieper een binnenmaat te kunnen meten. En ik twijfelde eerst een beetje over de herhaalbaarheid van de metingen met deze dingen, dus 6x dezelfde gedaan en dat is gewoon prima. Ik denk dat dit een van de weinige stukjes meetgereedschap zijn waar een mitutoyo niet veel beter werkt dan een China variant.
Er is een YT filmpje waarin "this old tony" ze uit elkaar haalt en netjes afbraamt. Dan werken ze top.

Succes!
 
Ja, ik heb ook zo'n set. Werkt prima. Maar als je schuifmaat niet betrouwbaar genoeg is schiet je nog niet zoveel op denk ik. Of je moet een uitgebreide set buiten schroefmaten hebben.

Ze zijn in ieder geval heel fijn om wat dieper een binnenmaat te kunnen meten. En ik twijfelde eerst een beetje over de herhaalbaarheid van de metingen met deze dingen, dus 6x dezelfde gedaan en dat is gewoon prima. Ik denk dat dit een van de weinige stukjes meetgereedschap zijn waar een mitutoyo niet veel beter werkt dan een China variant.
Er is een YT filmpje waarin "this old tony" ze uit elkaar haalt en netjes afbraamt. Dan werken ze top.

Succes!
Schroefmaten heb ik tot 75, bijelkaar gescharreld maar redelijk.
Het filmpje van This old Tony ken ik, dat was precies de reden voor mijn twijfel, die set zag er nogal rauw uit, en juist het vlak waar de klemschroef over schuift kun je eigenlijk niet verbeteren?
 


Ik heb zo'n setje. Is ook erg handig om onrondheid van boringen te meten
 
Deze dingen hebben toch wel wat voordelen t.o.v. een voetjespasser denk ik. Tenminste die kunnen toch niet vastgezet worden als ik het goed heb?

Maargoed. Deze dingen zijn een goedkope oplossing om toch heel nauwkeurig te kunnen werken. Sinds ik ze heb "meet" ik binnendiameters tijdens draaiwerk steeds vaker met die dingen.
Relatief grote binnendiameter met een schuifmaat aan een ingespannen werkstuk is gewoon minder fijn.
 
Met een driepuntsmeting maak je eerder fouten met het meten van onrondheid in een lagerpassing of cilinder. Een tweepuntsmeting op meerdere plekken in een bus verraadt elke onvolkomenheid.
Dit laatste klopt volgens mij niet?
Ovaal of een deuk/bult wel maar een rammelende boor die een typisch driekantig gat heeft gemaakt niet dacht ik.
Beide hebben hun doel (en een prijs), maar voor mij is het de set van Hogetex geworden omdat die van hbm (Dasque) uitverkocht was.
Deze is zo onwaarschijnlijk goedkoop dat ik gewoon mijn verlies neem als het tegenvalt en m weer weggeef.
 
Dit laatste klopt volgens mij niet?
Ovaal of een deuk/bult wel maar een rammelende boor die een typisch driekantig gat heeft gemaakt niet dacht ik.
Beide hebben hun doel (en een prijs), maar voor mij is het de set van Hogetex geworden omdat die van hbm (Dasque) uitverkocht was.
Deze is zo onwaarschijnlijk goedkoop dat ik gewoon mijn verlies neem als het tegenvalt en m weer weggeef.
Ik heb een soortgelijke set, ik weet niet eens meer waar ze vandaan kwamen, er is mee te werken maar het voelt allemaal wat ruw aan, en eentje in een populaire maat bleef bij mij op een gegeven moment hangen, toen heb ik de hele set uit elkaar gehaald, schoongemaakt en wat ruwe plekjes bijgewerkt, had ik eigenlijk gelijk moeten doen!
 
Ik heb later ook een Mitutoyo of Starrett set in handen gehad en dat voelt wel een stuk beter aan hoor.
Tegenwoordig probeer ik ook eerder gebruikt professioneel spul te scoren als nieuw Chinees maar dan moet het wel net te vinden zijn.

En je weet wat ze zeggen hè, als je duur gereedschap koopt huil je maar één keer. :P
 
Ik heb later ook een Mitutoyo of Starrett set in handen gehad en dat voelt wel een stuk beter aan hoor.
Tegenwoordig probeer ik ook eerder gebruikt professioneel spul te scoren als nieuw Chinees maar dan moet het wel net te vinden zijn.

En je weet wat ze zeggen hè, als je duur gereedschap koopt huil je maar één keer. :P
Ja mocht iemand in de toekomst alsnog zo'n gebruikte set van Mitutoyo of Starret weten houd ik mij aanbevolen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan