Verspanen, draaien, frezen, ervaringen en vragen topic

scheffers

MF veteraan
7 jul 2003
16.037
85
Ik geloof dat er ooit eens een topic als dit was. Maar kan het met geen mogelijkheid meer vinden.

Zijn vast meer verspaners hier.....
full
 
Een juiste conus heeft geen spie nodig..
Een grote boor zet je toch ook niet vast met een spie in de boormachine.

Gewoon de conus overnemen idd, die in (evt eerst in een losse bus) je binnenrotor draaien.

Monteren, aandraaien op gevoel en gaan met die banaan.
 
Dat vind ik ook eigenlijk.
Alleen bij puch maxi rijders verdraaide het originele vliegwiel.
Omdat ze het motorblok uit zetten met de start hendel.
Bammmm, blok stil, en het vliegwiel draaide nog net ff door...
 
Als het om een echte racer gaat zou ik toch een spie voorzien, zodat de rotor steeds op dezelfde positie komt te staan. Een klein beetje verdraait wat je op zicht niet zou zien kan het verschil zijn tussen een draaiend en een kapot blok (hangt natuurlijk af van hoe ver je gaat in het tunen)
 
Laatst bewerkt:
Als het om een echte racer gaat zou ik toch een spie voorzien, zodat de rotor steeds op dezelfde positie komt te staan. Een klein beetje verdraait wat je op zicht niet zou zien kan het verschil zijn tussen een draaiend en een kapot blok (hangt natuurlijk af van hoe ver je gaat in het tunen)
In mijn blok zit een eigengemaakte krukas, waar geen spiebaan in zit. Er was toen geen schijffrees voorhanden. De rotor wordt met een stiftstreepje gemerkt en zo goed mogelijk op BDP gezet. Afstellen met de stroboscoop is zo gebeurd. Bovendien is het geen programmeerbare vonkenfabriek.
 
Een juiste conus heeft geen spie nodig..
Een grote boor zet je toch ook niet vast met een spie in de boormachine.

Gewoon de conus overnemen idd, die in (evt eerst in een losse bus) je binnenrotor draaien.

Monteren, aandraaien op gevoel en gaan met die banaan.
Denk wel dat je wat over het hoofd ziet .
Eerste .zelf klemde conische heeft een conisch met een helingshoek van 1.4 a 1.6 graden .
Tweede, de massa van wiel .
Derde. toerental en vertraging
 
Denk wel dat je wat over het hoofd ziet .
Eerste .zelf klemde conische heeft een conisch met een helingshoek van 1.4 a 1.6 graden .
Tweede, de massa van wiel .
Derde. toerental en vertraging
Wat wordt eigenlijk precies bedoeld met zelfklemmend, een morseconus is toch ook zelfklemmend? En een grotere hoek dan 1.6 graden?
Is dat niet ook afhankelijk van hardheid en ruwheid materiaal?
 
Wat wordt eigenlijk precies bedoeld met zelfklemmend, een morseconus is toch ook zelfklemmend? En een grotere hoek dan 1.6 graden?
Is dat niet ook afhankelijk van hardheid en ruwheid materiaal?
Zelf klemmend wil zeggen dat een pen gat verbinding met conisch zonder veel kracht al vast zit .
Stel je hebt een conus van 45 graden deze klemt nooit . Een van de 0.3 graden krijg je nooit meer los
 
Op het werk staat een draaibank, er is niemand die goed kan draaien. Ik gebruik het ding inmiddels een paar jaar en kan maken wat ik nodig heb.
Het enige wat ik eigenlijk nog moet weten, is hoe je voorkomt dat er zo'n kraagje blijft staan als je een ring afsteekt?

Normaal met dikkere ringen of bus maakt het niet zoveel uit, dan boor ik dat kraagje weg met een verzinkboortje. Maar nu moet ik hele dunne shims maken. Of moet ik dan eerst een heel eind afsteken en dan daarna boren zodat de shim dan los komt van het stafmateriaal?
 
met een steekbijtel afsteken zul je altijd een braam houden,
ik kan het niet braamloos maar misschien zijn hier draaiers met speciale trucs.
ook als je steekt en daarna boort blijf je een braamkant houden,
even langs de bandschuurmachine.
 
  • Leuk
Waarderingen: RISL
Terug
Bovenaan Onderaan