Verspanen, draaien, frezen, ervaringen en vragen topic

scheffers

MF veteraan
7 jul 2003
16.037
85
Ik geloof dat er ooit eens een topic als dit was. Maar kan het met geen mogelijkheid meer vinden.

Zijn vast meer verspaners hier.....
full
 
Je afsteekbeitel kun je een beetje schuin slijpen zodat hij aan de rechterkant ietsiepietsie verder uitsteekt en daarmee iets dieper in het materiaal. Daarmee maak je de kleinst mogelijke braam aan je shims. Daarna met een afbraammesje de rest weghalen....
 
  • Leuk
Waarderingen: RISL
Op het werk staat een draaibank, er is niemand die goed kan draaien. Ik gebruik het ding inmiddels een paar jaar en kan maken wat ik nodig heb.
Het enige wat ik eigenlijk nog moet weten, is hoe je voorkomt dat er zo'n kraagje blijft staan als je een ring afsteekt?

Normaal met dikkere ringen of bus maakt het niet zoveel uit, dan boor ik dat kraagje weg met een verzinkboortje. Maar nu moet ik hele dunne shims maken. Of moet ik dan eerst een heel eind afsteken en dan daarna boren zodat de shim dan los komt van het stafmateriaal?
Je kan het uiteinde van de steekbeitel zo slijpen dat de rechterkant ietsje eerder doorbreekt, echt een klein beetje anders kan hij scheef gaan trekken. HSS beitel op zo'n beetje elke slijpschijf, carbide kan op een diamantschijf aangepast worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: RISL
Ik zal nog even terug komen op de conus die ik moest namaken.
Ik mocht de kruktap los slijpen. Nu had ik hem mooi slinger vrij in de klauw
Ik heb op aangegeven tip een geslepen balk op de slede gemonteerd. En zo met voelermaatjes de hoek gekopieerd.
Daarna in staal nagemaakt.
En hij past
Bedankt voor jullie hulp
20230125_141826.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: SP1R
Hallo,

Ik zou even jullie mening willen weten over het volgende: ik ben op zoek naar een draaibankje (genre Emco Compact 8), dus ongeveer 500mm tussen de centers, maar mag ook wat groter zijn. Nu ben ik op aanraden van een collega aan het kijken op veilingsites en daar komt af en toe best wel wat moois voorbij. Ik ben me er van bewust dat er nog opgeld en dan daarover nog BTW komt, maar als het totaal bedrag OK is, heb ik het er wel voor over. Nu heb je wel kijkdagen op zo een veiling, maar echt testen zit er waarschijnlijk niet in, dus hier mijn vraag: is dat een beetje betrouwbaar of is de kans groot dat ik gewoon een brok ijzer koop?

thx

Wim
 
Ik heb nog nooit wat via zo'n veiling gekocht, maar dat spul komt vaak uit bedrijven die er nog productie op maakten, of uit een werkplaats van technische dienst ofzo. Zelfs aan de plaatjes kun je soms wel zien of het recent nog gebruikt is. En ik denk dat je daar echt mooi gereedschap vandaan kan halen voor schappelijke prijzen. Het lijkt er alleen op dat de spulletjes die gewild zijn bij particulieren daar ook schreeuwend duur zijn.

Dus marktplaats en die veilingsites in de gaten houden, en geen haast hebben denk ik. Als je 400V ter beschikking hebt is de keuze opeens veel ruimer....
 
Vergist je niet Wim hoe meer er bij zit aan tandwielen , beitels en hulp stukken hoe sneller je er plezier in hebt om ermee te werken .
Ik heb een Emco standaard een paar jaar geleden gekocht in een kale uitvoering en dat heeft ondertussen nog een zelfde aan geld gekost aan hulpstukken die ik erbij moest kopen om het meeste draaiwerk mee te kunnen doen .
IMG_20201122_145753.jpg
 
Vergist je niet Wim hoe meer er bij zit aan tandwielen , beitels en hulp stukken hoe sneller je er plezier in hebt om ermee te werken .
Ik heb een Emco standaard een paar jaar geleden gekocht in een kale uitvoering en dat heeft ondertussen nog een zelfde aan geld gekost aan hulpstukken die ik erbij moest kopen om het meeste draaiwerk mee te kunnen doen .
Bekijk bijlage 1844165
Inderdaad, en dat is de reden dat een veilingaankoop voor mij toch een stuk goedkoper zou moeten zijn vooraleer ik toehap dan een aankoop via een 2de hands site, bij deze laatste is er meestal een stuk meer bijgeleverd (vierklauw, bril, beitels,...) aangezien particulieren meestal alles in 1 keer verkopen.
 
wat @guzzigek schrijft klopt wel heel erg. Gereedschap voor draai en freesbanken is echt een niet te onderschatten kostenpostje. Met zo'n klein draaibankje zijn HSS beitels die je evt. zelf in vorm en op maat slijpt een prima optie. Op een zwaardere machine wil je eigenlijk beitelplaatjes en dan kun je je beurs wel omkiepen €€€€

Succes met zoeken naar een leuke machine :t
 
  • Geweldig
Waarderingen: B2
Voor de draaibank kenners.

Ik heb een Emco 8 met freeskolom. Nu ben ik alleen op zoek naar een passende machineklem. Door de bomen zie ik het bos niet meer. Hoeft geen bijzonder ding te wegen gewoon zodat ik wat objecten van zeg 5mm kan klemmen.

Verder, gebruiken jullie nog speciale boortjes? Ik merk als ik vrij klein spul doe dat de boortjes snel krom gaan en/of breken met bijbehorend bedroevend resultaat.
 
Als je gaat zoeken naar een frequentieregelaar, kijk dan ook eens naar de eaton de1 serie. Geen "echte" frequentieregelaar, maar doet precies wat je nodig hebt (frequentie regelen). Ten opzichte van een echte frequentieregelaar kun je veel minder instellen, maar voor een hobby draaibank is dat volgens mij ook niet echt nodig.

Uiteindelijk heeft de verkoper van de motor en regeling toch nog gereageerd en zijn er een VEM 0,37kw motor en een Teco regelaar mijn kant op gekomen.....
Bekijk media item 1357206
Bekijk media item 1357209
Bekijk media item 1357214
Bekijk media item 1357202
Bekijk media item 1357200
Bekijk media item 1357196
Bekijk media item 1357193
Bankje werkt echt netjes nu, draait uiteraard iets langzamer de regelaar geeft max 3000 toeren en ik heb de originele motorpoelie kunnen gebruiken (wel uitlaten draaien, deze as is bijna 2x dikker)

Volgende project is ook de originele aflezing van de kopsnelheid weer aan de praat, deze wordt gevoed door het filterbordje van de originele electronica en dat is er voor nu allemaal uit... Enige originele electrische onderdelen die zijn hergebruikt in overleg met de verkoper van de regelaar (om te weten welke draden je mag onderbreken zonder dat de regelaar in storing schiet) zijn de veiligheidsschakelaars onder de tandwielkap, klauwplaatkap en de noodstop.
De hoofdschakelaar is ook vervangen, maar die zit in overleg gewoon in de hoofdaanvoer voor de regelaar en is alleen bedoeld om de regelaar volledig uit te kunnen schakelen, niet als start stop voor de bank zelf.
 
Vandaag nog eens mooie grote krullen gemaakt _O-
Ik had een aluminium prop gedraaid om daar een wiel tegenaan te drukken met de losse kop. Zo loopt het zo zuiver mogelijk. Aardig gelukt. Wiel past net in de draaibank. Morgen maar eens goed meten en dan de vlakken waar de remschijven op gemonteerd zitten iets afdraaien.


Veiligheidskap moest even een kwartslagje nokken🤷‍♂️
 
Dat zijn beste krullen :}

Da's ook een beste draaibank als er zo een wiel op past
Krullen kwamen van een boor van 50mm :t die staan hier op het werk een beetje stof te happen. Werk hier 15 jaar ofzo en denk dat ik de eerste ben die hem weer eens gebruikt.
Draaibank is een staatsmijnen erfstuk uit 1936. Ik klaag niet dat ik die gewoon mag gebruiken;)
 
Krullen kwamen van een boor van 50mm :t die staan hier op het werk een beetje stof te happen. Werk hier 15 jaar ofzo en denk dat ik de eerste ben die hem weer eens gebruikt.
Draaibank is een staatsmijnen erfstuk uit 1936. Ik klaag niet dat ik die gewoon mag gebruiken;)
Er zit geen snelwisselhouder op. Als je die eenmaal gewend bent....Verder niks mis mee. Trouwens, beter een hobbelpaard dan helemaal geen draaibank!
 
Het is zeker geen machine voor de snelle klussen. Maar dat is het afdraaien van zo'n wiel toch al niet.
Ben veel langer bezig met inspannen, meten en controleren dan verspanen. Verder is het een topding. Veel stabieler gaat het niet worden :t
 
Vandaag nog eens mooie grote krullen gemaakt _O-
Ik had een aluminium prop gedraaid om daar een wiel tegenaan te drukken met de losse kop. Zo loopt het zo zuiver mogelijk. Aardig gelukt. Wiel past net in de draaibank. Morgen maar eens goed meten en dan de vlakken waar de remschijven op gemonteerd zitten iets afdraaien.


Veiligheidskap moest even een kwartslagje nokken🤷‍♂️
Een shearer zo een had ik twintig jaar geleden :t Goud. en toen al stokoud.
die had nog geen veiligheidskap.:W
 
Stokoud, en inderdaad een shaerer. Geen snelwisselhouder, maar wel een draaibaar gereedschapsblok. Gereedschap inspannen is meer werk. Maar als het eenmaal zit dikke prima. En gewoon omdat het zo'n vet ding is, even een plaatje van de versnellingsbak :} hij draait toch 1500 toeren als het goed is.


Wiel is inmiddels netjes afgedraaid :t
 
Terug
Bovenaan Onderaan