Verspanen, draaien, frezen, ervaringen en vragen topic

scheffers

MF veteraan
7 jul 2003
16.037
85
Ik geloof dat er ooit eens een topic als dit was. Maar kan het met geen mogelijkheid meer vinden.

Zijn vast meer verspaners hier.....
full
 
Gaat je niet lukken .
Niet echt een goed idee toch?

Dat zwart of blauw maken van staal moet lukken. Youtube heeft filmpjes zat. En als je bepaalde chemicalien nodig hebt kun je die waarschijnlijk HIER in kleine hoeveelheden en tegen schappelijke prijzen wel krijgen.

Dat kartelen is een ander verhaaltje. Ik denk dat die koppen gekarteld zijn voordat ze een warmtebehandeling kregen, dus dat spul is nu harder dan tijdens het kartelen.
 
Laat eens een foto zien van je kotterkop. Degene waar ik mee werk hebben gewoon een nonius erop om de diameter te verstellen.
Het ging erover dat beitel niet symetrisch is en dus de snijkant niet exact in het midden van de beitel zit. Oplossing zoals benoemd is gewoon een klein beetje voorzetten in het te kotteren gat en die maat opmeten, en aan de hand daarvan doorwerken.
 
ik betwijfel of boorkoppen tegen roest geconserveerd zijn. Ik denk dat ze gewoon roesten als je ze buiten legt, maar dat doet een 3 klauw van een draaibank bijvoorbeeld ook. Een beetje oliën zou genoeg moeten zijn.
Is het zo vochtig bij jou dan?

Opnieuw kartels erin maken daar heb ik zelf geen ervaring mee. Maar het gaat tegenvallen denk ik, want het zal wat harder materiaal zijn.

Denk overdekt maar geen isolatie, dus in de winter vriest het er gewoon..
Dus onaangenaam om te slapen :)
 
Niet echt een goed idee toch?

Dat zwart of blauw maken van staal moet lukken. Youtube heeft filmpjes zat. En als je bepaalde chemicalien nodig hebt kun je die waarschijnlijk HIER in kleine hoeveelheden en tegen schappelijke prijzen wel krijgen.

Dat kartelen is een ander verhaaltje. Ik denk dat die koppen gekarteld zijn voordat ze een warmtebehandeling kregen, dus dat spul is nu harder dan tijdens het kartelen.

Ik ga eens kijken , en anders maar leven met de roest :)
( of een lekker sappig olie-kwastje ;p )

Ik ga eens kijken naar het zwarten, het moet ook geen super project gaan worden.
Heb nr3 bijna gangbaar , kijken of ik er van 3 ieder geval 1 "hele mooie" kan maken, en de andere voor t ruigere werk.
( ben ook wel een béééétje van het bling he.. t moet wel smoelen )

Die kartels word dan wel een ding ja, die koppen zijn echt .. -erg hard- kwam ik achter met het afdraaien van wat grove beschadigingen al.
Wel solide spul , beter als die ouwe chinees die nu een zwaai-richting-oud-ijzer kreeg :)
 
die kotterkop van mij heeft inderdaad een nonius op de verstelling (1 omwenteling = 1 mm).

dat chemisch zwarten of hoe dat ook heet zou ik ook wel eens willen kunnen, geeft toch een mooiere finish dan zwart spuiten.
 
20210618_183839.jpg

Knullig toch een beetje -trots- op mezelf,
na 15 jaar eindelijk de moed weer opgepakt om aan frezen te beginnen ( poging 1 faalde hopeloos )
En het is warempel gelukt om een niet zo vierkant blokje ijzer, vierkant te maken :)

Kroonplaten maken zat t wel nooit worden, máár.. het werkt.

( en ja, dat is een grote vlak frees voor die machine.. maar.. ey.. veel kleiner was d'r niet leverbaar ;p )
 
Bekijk bijlage 1645798

Knullig toch een beetje -trots- op mezelf,
na 15 jaar eindelijk de moed weer opgepakt om aan frezen te beginnen ( poging 1 faalde hopeloos )
En het is warempel gelukt om een niet zo vierkant blokje ijzer, vierkant te maken :)

Kroonplaten maken zat t wel nooit worden, máár.. het werkt.

( en ja, dat is een grote vlak frees voor die machine.. maar.. ey.. veel kleiner was d'r niet leverbaar ;p )
Euh, we zien het product niet?
Ik heb laatst een grote zware blok gevlakt op mijn kleine bank met een slagkop.
Dan worden de krachten niet te groot en kun je toch mooi een groot vlak in één keer doen.
 
Nog niet, maar je ziet er echt niks aan hoor..
4x een blokje massief ijzer van 20x15x40 ( mm's )
Spanners voor een houtdraaibankje ( fuck hout! )

Beetje haastklusje, wil dat kreng m'n werkplaats uithebben ( fuck hout ! )
Moet nu elke keer accuzuur in m'n ogen druppelen als k hem heb gezien ( of m'n poten weer aan heb gestoten )


Volgende projecten worden wat leuker hoop ik, spanblokjes maken. dat word nog wel een ding om dat netjes te maken.
 
Eyyy, eens 2 dingen waar ik wat idee-hulp bij nodig heb :)

M'n buurman van een paar huizen verderop was weer eens z'n garage t opruimen, en heeft me een paar Rohm boorkoppen gedoneerd.
( hou ik van, mag ie vaker doen.. oh .. wacht.. dat doet ie ook )

Die dingen inmiddels wat opgepoetst en diegene die vast zaten gangbaar gemaakt.
Verbazend wat een beetje liefde doet met een bonk roest .

1 - ze zijn ooit geblauwd geweest, die laag is zo beschadigd.. dat is niet veel meer..
Zonder een hele chemie fabriek hier op te zetten, hoe zou ik die koppen weer kunnen conserveren ? ( verf gaat d'r zo weer vanaf bij gebruik )

2 - het zijn snelspanners, her en der is het "grip" kartel beschadigd of gewoonweg weg gesleten doordat de buurman toch wat minder
voorzichtiger is geweest 40 jaar terug.
Kan ik dat herstellen met een "kartelaar?" voor op de draaibank , of werkt dat niet zo hoe ik denk dat het werkt ??

wie heeft een goed idee ?
WD40 werkt hier goed voor.
 
Opnieuw blauwen kan door verhitten meende rond de 300 °C en onder te dompelen in willekeurige olie. Maar wat dat met hardheid doet durf ik niet te zeggen. Kan ook "koud" of chemisch blauwen das al genoemd. Kwestie van kwassie er over halen
 
die kotterkop van mij heeft inderdaad een nonius op de verstelling (1 omwenteling = 1 mm).

dat chemisch zwarten of hoe dat ook heet zou ik ook wel eens willen kunnen, geeft toch een mooiere finish dan zwart spuiten.
Ziehier:
 
20210624_052450.jpg


20210624_052456.jpg


Help eens nadenken als je wilt .

Euvel, m'n freeskoppen komen eigenlijk nét niet laag genoeg tot de machineklem.
( ook niet met de kop in de laagste stand, die kan ik in hoogte verstellen )

Bijna.. en zit dan echt op het uiterste van de Z as te werken .. minder nauwkeurig als halverwege .. t is een chinees he


Nu wil ik eigenlijk dus de klem omhoog brengen.. "is daar wat voor te koop" maar ik ken gewoon de naam niet.
Of een andere machineklem erbij kopen , en hier zelf een "verhoger" voor maken als d'r niks in de handel is.

Dus.. zijn er "risers" voor machineklemmen ???

Of mis ik een handig kunstje ( ? ) zo van .. ja maar dat doe je verkeerd lul.
 
Ik zou een dik blok gietijzer kopen en dat ergens laten vlak slijpen.
Plaats dat ertussen en je hebt massa en stevigheid.

Heeft je spindel MC3? Je zou ook een verlengstuk kunnen proberen, maar dat is niet goed voor de stijfheid van het geheel.
 
Ik ga nog even pielen , denk dat het een riser maken worden.
( en ow wat een seksy machineklemmen zitten er tussen trouwens ;p )

Het probleem is vooral met de vlakfrees, de rest haal ik wel prima door de grotere opspandoorn.
( langer )

T is ook absoluut een leer proces , heb je het ene opgelost kom je weer het volgende tegen waar je niet tevreden bent
met het resultaat :)
 
Iemand die dit voor me kan/wil maken?

Gaat om zeer kleine remzuigers met een diameter en hoogte welke is aangegeven in onderstaande afbeeldingen. Iemand die dit op zeer kort termijn kan leveren? Voorkeur is een holle bus, een staaf mag ook, als de maten maar kloppen. RVS heeft minder warmte overdracht dus dan zou een staaf de voorkeur hebben. Aluminium mag ook , dan graag inwendig wat wegnemen zodat er een remcup ontstaat. Gaat om 8 stuks. Voorkeur regio west Brabant.
 

Bijlagen

  • 20210716_172724.jpg
    20210716_172724.jpg
    300,3 KB · Weergaven: 41
  • 20210716_172707.jpg
    20210716_172707.jpg
    184,8 KB · Weergaven: 41
Zijn hier ook mensen die op verzoek wat kunnen draaien voor mij op een draaibank?

Heb 2 bussen nodig van 50mm lang, die van 30mm naar 40mm conisch verloop hebben. Met een draadgat in M10x1,25 in het midden die er helemaal doorheen gaat.

indien conisch verloop te tijdrovend/kostbaar is volstaat 35mm over de volledige lengte ook

Slordige tekening:
483441FB-EC1B-4510-B589-2AB327A8B06E.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Alu voldoet. Zijn stuurrisers

edit: nu ik erover nadenk is rvs handiger ivm sterkte van het schroefdraad. Tenzij alu hiervoor prima toepasbaar is? Zou rvs veel schelen in kosten/tijd?
Denk dat Alu prima volstaat. Veel stuurrisers op de markt zijn gemaakt van aluminium. Daarnaast is het geen onderdeel waar veel hoge wisselende belasting opkomt toch?

Stuur maar een PB als je ze gemaakt wilt hebben, dit kan ik voor je doen als je wilt. :t
 
Terug
Bovenaan Onderaan